Frokostmøte: Tett på kildene – Skolebibliotek og ytringsfrihet
Skolebibliotekene er tett på både elevene og kildene, og gode på å øve opp kildekritikk. De bygger motstandsevne mot desinformasjon, konkluderte stortingspolitikere og skolebibliotekarer i en frokostdebatt på Elvebakken vgs i Oslo 18. april.
– KI gjør kildekritikken både vanskeligere og viktigere, advarte bibliotekarene. – Vi må bygge digital dømmekraft, sa tidligere kunnskapsminister Jan Tore Sanner.
– Vi trodde vi hadde utfordringer fra før. Så kom KI.
Det sa Ingrid Svennevig Hagen, skolebibliotekar ved Elvebakken vgs under debatten.
– Det å satse på skolebibliotek, er å satse på elevene våre og på læring.
– Jeg skulle også gjerne sett at skolebibliotekets rolle i kildekritikk ble løftet mer frem av politikerne, sa Svennevig Hagen.
Selv om det er veldig inspirerende og morsomt, så er det viktig at det ikke bare blir med disse prosjektmidlene (som Fritt Ord har utlyst, red). Vi trenger en kontinuitet i arbeidet, sa hun og appellerte til politikerne om å prioritere skolebibliotekene opp, ikke ned.
En borg og under angrep
– Skolebibliotekene er demokratiets fremste borg. Her hjelper vi ungdommene inn i demokratiet. Men vi ser at demokratiet er truet på verdensbasis og det har konsekvenser for Norge, sa Sølve Kuraas Karlsen, leder av Tenk. Han har selv har vært lærer i 14 år:
– Kildekritikken har det vanskeligere enn noen gang. Kunstig intelligens løfter gamet i forhold til kildekritikk. Hvordan skal du forholde deg til en tekst eller et bilde når du ikke vet hvem som har produsert den? Da trenger du kunnskap og verktøy, sa Kuraas Karlsen.
Han minnet om at ungdom må hele tiden ta stilling: «Hva mener du om Ukraina, hva mener du om Gaza, hva mener du om kjønn».
– Da må de navigere jungelen av informasjon. Hvor kan jeg henvende meg når jeg er usikker? Skolebiblioteket har alltid vært et sted å finne svar.
Digital dømmekraft
Jan Tore Sanner, tidligere kunnskapsminister og nå medlem av utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget for Høyre, var opptatt av skolens nye målsetting om å gi elever «digital dømmekraft».
– Jeg tror skolebibliotek er langt fremme i politikernes bevissthet, men spørsmålet er mye handlingsrom skal skoleeier, kommunene, ha. Samfunnsdebatten om skole handler nå for tiden veldig mye om skjerm eller ikke skjerm. Men realiteten er jo at vi alle må forholde oss til en ny digital hverdag, sa Sanner:
– Det handler ikke bare om å lære seg å digitale ferdigheter, men også digital dømmekraft. Disse ferdighetene lærer vi ikke hjemme. De må vi faktisk lære på skolen.
Fritt Ord har spurt noen av elevene og bibliotekarene i salen på frokostmøtet om deres erfaringer
Yasin, 3STB
– Jeg brukte biblioteket sist da jeg skulle skrive en oppgave om den politiske krisen på Haiti, forklarer Yasin i 3. klasse på Elvebakken.
Marianne Enge, Etterstad vgs
– A-tekst er et viktig verktøy. Å lære elevene å søke på om ulike aviser sier om det samme, for eksempel om det teaterstykket om Ivar Aasen som for tiden går på Det Norske Teatret (Spynorsk the musical, red.), sier Enge.
Live Havro Bjørnstad ved Bergen katedralskole
– Jeg hjalp nylig en gruppe elever med strukturen i oksygenmolekylene i is. Til slutt fant vi svarene de trengte i et fagtidsskrift.
Anne-Brit Ingholm ved Mailand videregående skole i Lørenskog.
– Her om dagen fikk jeg spørsmål om spansk matkultur. Da lette vi langt inni det nettbiblioteket til Nasjonalbiblioteket. Man blir jo en detektiv, ikke minst på å finne fagbøker og det er veldig gøy når vi og elvene lykkes.
Les mer om møtet på Bok og Bibliotek
Vil du ha nyheter om Fritt Ords prosjekter, priser og arrangementer? Abonner på Fritt Ords nyhetsbrev