Log Prosjekt og Design
Utstilling med Maria Kulikovska – "My Body is a Battlefield "

2023 april Utstilling kr 75 000

Sommeren 2023 satte den ukrainske installasjonskunstneren Maria Kulikovska fra Krim opp sine installasjoner fra utstillingen My Body is a Battlefield i de foreløpig tomme lokalene til det uåpnede Jøssingfjord Vitenmuseum i Sokndal, Rogaland.

– Denne utstillingen kunne blitt vist i New York, men vi har fått den til Sokndal, sier Per Arne Log, arkitekt og prosjektleder. Han er mannen bak ideen om å koble Kulikovska med Jøssingfjord Vitenmuseum. Log forteller at anledningen var unik i 2023. Lokalene til Jøssingfjord Vitenmuseum stod ferdig bygget, men museet har likevel måttet utsette sin egen åpning til 2025 og skal ikke montere sin faste utstilling før i 2024.
– Jeg synes det var en dårlig idé at et så fantastisk bygg skulle stå tomt i mellomtiden, sier Log.
Han er basert i Toscana, men knyttet kontakt med kunstmiljøer i Ukraina på en reise dit i 2012. I 2017 bidro han så til å sette opp utstillingen «Revolution of Dignity», med fotografier fra Maidanrevolusjonen i Kiev, på ytringsfrihetsfestivalen Kapittel i Stavanger. Siden da har han med Kulikovska diskutert muligheten for en utstilling av hennes verker i norsk natur.
Verkene i My Body is a Battlefield er nemlig både plassert utendørs i naturen og i lokaler designet for å visuelt ta inn fjellene og fjorden rundt bygget.

Motstand og okkupasjon
Jøssingfjorden er kjent for å ha gitt opphav til kallenavnet «jøssinger» – nordmenn som ytte motstand mot den tyske okkupasjonsmakten i årene 1940-45. Kulikovska på sin side er kjent for å vise motstand mot den pågående russiske okkupasjonen av Krim og i østre Ukraina. Hun er svartelistet i Russland, siden hun på samtidskunstutstillingen Manifesta 10 i St. Petersburg i 2014 plasserte seg selv under et ukrainsk flagg på trappene til utstillingshallen. Bare en hånd stakk ut – som om hun var et tildekket lik. Den provoserende performancekunsten førte til at Kulikovska måtte forlate Krim. Hun har etterpå gjort et poeng i sin kunst av at hun er «flyktning nummer 254» (fra Krim, internt i Ukraina). Etter fullskalainvasjonen av Ukraina i 2022 måttet hun flykte videre – til utlandet. Kulikovska har vært på kunstneropphold i Linz, Østerrike og Helsinki, Finland. I skrivende stund oppholder hun seg i London.

Kroppen som slagmark
My Body is a Battlefield har tidligere stått i Linz og ble flyttet til Norge derfra. Begge steder er den kuratert av Rainald Schumacher og Nathalie Hoyos. «Fokus for verkene er ikke kvinnekroppen som abstrakt formel», forklarer kuratorene, men snarere kunstnerens egen kropp. Mange av verkene er avstøpninger av Kulikovska i ulike formater og former og materialer, fra oppløselig såpe til epoxy og ulike metaller. «Hennes egen kropp er slagmarken der ambivalente følelser bryter med hverandre», skriver kuratorene, og der det «avgjøres om hat og hevn eller kjærlighet og medfølelse er den sterkeste kraften».
De poengterer også at «Menneskekroppen blir politisk selv uten dens samtykke». Selv sa Kulikovska til lokalavisen at utstillingen er en kommentar til det som skjer i Ukraina, men at den først og fremst handler om å vise frem det rike kulturlivet i Ukraina.

Fritt Ord har bidratt med 75 000 kroner. Utstillingen åpnet 10. juli 2023 og står ut året. 4. oktober avholdes en fredskonferanse i lokalene. Utstillingen er laget i samarbeid med hennes partner Oleg Vinnichenko. Den er kuratert av Nathalie Hoyos og Rainald Schumacher i samarbeid med initiativtaker og prosjektleder Per Arne Log.
Les mer på Kulikovskas nettsted.

Om kunstneren

Maria Kulikovska er født i 1988 og er fra Krim i Ukraina. Hun studerte arkitektur ved Akademiet for kunst og arkitektur i Kiev, og har en Master i Fine Arts fra Konstfack, University of Arts, Crafts and Design i Stockholm. Etter Maidanprotestene i 2013-2014 begynte hun med politisk kunst.

Foto
På bildet vises gjengivelser av Kulikovskas kropp i såpe. Såpestatuene er kopier av originalene som ble ødelagt da russiskvennlige opprørere i 2014 destruerte kunstsenteret Izolyatsia i Donetsk. Foto: Per Arne Log