Motforestillinger (MOFO)
teaterprosjektet "Motforestillinger" på HUMAN 24

2023 oktober Teater kr 75 000

Motforestillinger (Vibeke Harper og Marius Kolbenstvedt) har fått 70 000 kroner til oppsetning av teaterstykket «The Photographer» på VEGA Scene under HUMAN internasjonale dokumentarfilmfestival i Oslo 4.–10. mars 2024. Men planene kullkastes av krigen i Gaza.

– Vi var så vidt i gang med forberedelsene til neste års visning av The Photographer da angrepene startet. Vi vet ikke om våre planlagte gjester fra Gaza er i live da, sier Vibeke Harper.

Siden Al-Nakba i 1948
Dokumentarteaterstykket handler om palestinsk historie fra 1948 frem til i dag, fortalt fra palestinsk perspektiv og erfaringsgrunnlag. Stykkets eneste karakter er basert på en virkelig fotograf fra Gaza by, spilt av Ali Abu Yassin. Fotografen tar publikum med på en reise gjennom historien via sitt rikholdige billedarkiv.

Seierherrenes privilegium er å definere historiske fakta – innebygd i det israelske narrativet er at staten ble grunnlagt gjennom en «frigjøringskrig». Fotografens bilder viser «Al-Nakba» (oversatt “Katastrofen”, som viser til den store fordrivelsen av palestinere i 1948) – flyktningeleirene i Gaza, som startet som telt og ble til byer og nabolag etter hvert som flyktningene ikke fikk vende hjem til landsbyene sine.
– Det handler om anleggelsen av israelske bosettinger i Gaza, byggingen av apartheidmuren rundt Gaza og de mange bombeangrepene på Gazastripen, sier Vibeker Harper.

Hun sier stykket hadde premiere i 2016 og spilte for fulle hus på Al Mishal Cultural Centre i Gaza by – til kultursentret ble lagt i ruiner i 2018 av et israelsk bombeangrep.

Hovedpersonene
“The Photographer” er skrevet av dramatiker og forfatter Atef Abu Saif, som i dag er kulturminister i de palestinske selvstyremyndighetene og en talsmann for Fatha. I 2017 støttet Fritt Ord støttet en norsk utgivelse av Abu Saifs bok «Under Dronene. Dagbok fra Gaza» på Spartacus Forlag.

Både Ali Abu Yassin og Atef Abu Saif befinner seg i nå i et beleiret og angrepet Gaza. Motforestillinger har jevnlig kontakt med begge.
– Vi er naturlig nok svært bekymret for både dem og for alle andre i Gaza. Situasjonen er mer enn svært kritisk, sier Harper og Kolbenstvedt.
– Vi var såvidt i gang med forberedelsene til neste års visning av The Photographer da angrepene startet. Alles liv ble kullkastet av bombene, og det føltes meningsløst ut å skulle jobbe med planer for mars neste år – vi vet ikke om våre planlagte gjester fra Gaza er i live da.

Motforestillinger arrangerte derfor i samarbeid med Nordic Black Theatre 29. oktober en solidarisk dugnadslesning av dokumentarteaterstykket “Gazamonologene” ( 33 monologer skrevet av 33 ungdommer i Gaza) for, som de sier, å motvirke avhumaniseringen av palestinerne og gi kunstnerkolleger i Palestina håp.
– Det betyr svært mye for de som befinner seg under angrep å kjenne solidarisk støtte fra omverdenen, særlig siden deres mangeårige opplevelse er at ingen bryr seg om forholdene palestinerne lever under – og har levd under – i 75 år, sier de to.

Må endre planene etter krigen
– Vi må forholde oss til situasjonen slik den er, og vi innser med tungt hjerte at det trolig blir vanskelig å gjennomføre den opprinnelige planen for vår medvirkning på HUMAN 24. Sannsynligheten for at Ali har mulighet til å komme til Oslo, er liten. Når krigen omsider tar slutt, og hvis han overlever, vil han ha svært mye å bygge opp igjen – alt er jo jevnet med jorden. Vi kan knapt forestille oss hva han gjennomlever nå. Men tildelingen var en liten gnist av lys midt i mørket. Vi ser nå på muligheten for å oversette “The Photographer” til norsk, slik at vi kan lage en egen versjon av stykket. Å fortelle om de faktiske forholdene på bakken i Palestina er viktigere enn noen gang.

Om Motforestillinger

Motforestillinger ble etablert i 2015 og drives av scenekunstnerne Vibeke Harper og Marius Kolbenstvedt. Siden 2019 har de samarbeidet med HUMAN internasjonale dokumentarfilmfestival.

Foto: Motforestillinger. Gjengitt med tillatelse.