The Art of Fallism – avkolonialisering i norsk kontekst

19. oktober 2020 kl. 17:30–20:00 Vega Scene, Hausmanns gate 28, Oslo

Fritt Ord, Isme Film og Oslo Dokumentarkino inviterer til Oslo-premiere på dokumentarfilmen «The Art of Fallism» og samtale om avkolonialisering i norsk kontekst.

Arrangementet er fullbooket, men samtalen strømmes live ca. kl. 18.50.
Dørene åpnes kl. 17.15 for de som har billetter på Vega Scene.

Regissør Aslaug Aarsæther og produsentene Ingvild Aagedal Skage og Wisaal Abrahams (på video fra Sør Afrika) innleder før filmen.

Samtale etter filmen med Mohamed Abdi, lærer, spaltist i Morgenbladet og samfunnsdebattant, Melike Leblebicioglu, serieskaper av «Norsk-ish» og produsent i NRK, og Sarah Lookofsky, nyansatt dekan ved Kunstakademiet på KHiO. Samtalen ledes av Yohan Shanmugaratnam, forfatter av «Vi puster fortsatt» og utenriksjournalist i Klassekampen.

Om filmen:
I 2015 oppsto #RhodesMustFall-protestene på Universitetet i Cape Town. En stor gruppe studenter ønsket å fjerne en statue av Cecil Rhodes, en hvit kolonialist og rasist som var statsminister i Sør-Afrika under apartheid. Ut fra denne protesten oppsto #FeesMustFall, som kjempet mot høye og stigende studieavgifter. Dette skapte en bred og massiv protestbevegelse og nye politiske kunstpraksiser under banneret «Fallism» – for å fremme kritisk tenkning rundt avkolonialisering av samfunnet.

Etter hvert ble bevegelsen tatt over av mannlige aktivister, men skeive, transpersoner og kvinner som hadde vært sentrale fra begynnelsen av, nektet å tillate at bevegelsen fortsatte uten dem. Fallistene skapte ikke bare nasjonale ringvirkninger, men bidro til å fremme en internasjonal bevegelse for å fokusere på historieskriving og avkolonialisering. Filmen skildrer samtidig de indre konfliktene som oppstår i en slik prosess.

«The Art of Fallism» er nylig blitt vist på flere internasjonale filmfestivaler i Nord-Amerika, Afrika og Europa.

Om samtalen:
I løpet av de siste årene har det vært debatter om undervisning og pensumlister, om kunstverk og kunstuttrykk, og om fravær av kunnskap fra Asia, Afrika, Latin-Amerika og Øst-Europa. Det har i Norge, som i Sør-Afrika, også handlet om historiske representasjoner – hvem som har skrevet historien, hvem og hva den handler om – og om statuer og monumenter over historiske personer som har en spilt en rolle i å legitimere, fremme og praktisere rasisme.

Hvor står debattene om avkolonialisering i Norge i forhold til andre land? Hvilke forskjeller og likheter innenfor kunst- og kulturutrykk finner vi en global kontekst? Hva betyr egentlig avkolonialisering i en norsk kontekst? Er det viktig å snakke om dette i Norge, og i så fall hvorfor?

Noen hevder at ytringsrommet blir større fordi flere stemmer kommer til orde i samfunnsdebatten, mens andre mener debatten om avkolonialisering er med på å innskrenke ytringsrommet. Hvorfor skaper temaet så intenst engasjement?

Lenke til Facebook-arrangementet.

Aslaug aarsaether
Regissør Aslaug Aarsæther

Ingvild skage
Produsent Ingvild Aagedal Skage
Wisaal abrahams kopi
Produsent Wisaal Abrahams
Mohamed abdi foto sebastiandahl 2020   kopi
Mohamed Abdi, lærer, spaltist i Dagsavisen og samfunnsdebattant. Foto: Sebastian Dahl

Melike leblebicioglu 01 kopi
Melike Leblebicioglu, serieskaper av «Norsk-ish» og produsent i NRK
20190427 symposium day1 312 (1)   kopi
Sarah Lookofsky, dekan ved Kunstakademiet på KHiO. Foto: Julieta Cervantes
Yohan shanmugaratnam   kopi
Yohan Shanmugaratnam, forfatter av «Vi puster fortsatt» og utenriksjournalist i Klassekampen