Odd Isungset får Fritt Ords Honnør

22. oktober 2018

PRESSEMELDING
Oslo, 23.10.18

Fritt Ords Honnør tildeles journalist og forfatter Odd Isungset (63) for hans undersøkende journalistikk om Nygaard-saken.

Odd Isungset er en av Norges dyktigste undersøkende journalister. Hans største enkeltinnsats er 25 års standhaftig og grundig arbeid med det fortsatt uoppklarte attentatet på forlagsdirektør William Nygaard i 1993. Det har resultert i to bøker, Attentatet (2000) og Hvem skjøt William Nygaard? (2010), og fire TV-dokumentarer: TV2s Attentatet i Dagaliveien (1997), TV2s Rikets tilstand (2001), TV2s Blodsporene fra Dagaliveien (2008), som førte til at Nygaard-saken ble gjenopptatt i 2009, og NRK-dokumentaren Dødsdømt (2012, med Cecilie Ellingsen).

Undersøkelsene som Isungset la frem i dokumentarfilmen fra 2008, ble av Kripos fremhevet som årsak til at flere personer nylig ble siktet i saken, to dager før foreldelsesfristen på 25 år utløp. Siktelsen gjelder ikke bare drapsforsøk, men også at attentatet satte betydelige samfunnsinteresser i fare ved å være direkte rettet mot ytringsfriheten.

- Odd Isungset har med en unik utholdenhet utført undersøkende journalistikk som har vært avgjørende for å belyse alle sider ved Nygaard-saken. Drapsforsøket på Nygaard var et angrep på ytringsfriheten som verken politi eller politikere forstod betydningen av før etter flere år, sier Grete Brochmann, styreleder i Stiftelsen Fritt Ord.

William Nygaards forlag Aschehoug utga i 1989 en oversettelse av Salman Rushdies roman Sataniske vers. Tidligere samme år utstedte ayatollah Khomeini, leder for det iranske prestestyret, en fatwa (dødsdom) mot alle som hadde befatning med utgivelse av boken. Utgivelsen av den norske oversettelsen ble derfor omgitt av strenge sikkerhetstiltak. 3000 muslimer demonstrerte mot utgivelsen i Oslos gater, og to bokhandler i Oslo og Bærum ble antent. I 1991 ble den japanske oversetteren av Rushdies bok drept. Den italienske oversetteren overlevde et knivangrep.

Oslo-politiet mente likevel at det å knytte attentatet på Nygaard til Rushdie-saken var en «medieskapt» idé. Isungset har påvist at bevismateriale og dokumenter har forsvunnet fra politiet underveis i etterforskningen, som var preget av store feil og mangler helt fra starten.

Som dokumentarsjef i både TV2 og NRK har Odd Isungset stått bak en lang rekke viktige TV-dokumentarer som har satt i gang debatter og hatt politiske konsekvenser. Hans arbeid har vist hvor velegnet den grundige dokumentaren er som journalistisk medium i krevende saker. Flere av dem har vakt stor internasjonal oppmerksomhet og mottatt priser, som TV2-dokumentaren Truet til taushet (2006, med Per Christian Magnus og Robert Reinlund) om karikaturstriden.

Odd Isungset (63)
Odd Isungset er født på Geilo og utdannet som journalist ved Høgskulen i Volda. Han var ansatt i NRK i ti år fra 1982 til 1992, blant annet som leder for Dagsnytts gravegruppe og som korrespondent i København. Han ble ansatt i TV2 fra kanalens start i 1992 og var blant annet redaksjonssjef for Dokument 2. Fra 1999 til 2010 var han medlem av Pressens Faglige Utvalg, og fra 2004 ledet han utvalget. I 2012 begynte Isungset i NRK, der han inntil nylig var redaktør i Brennpunkt-redaksjonen. I dag er han reportasjeleder for undersøkende journalistikk i Distriktsdivisjonen i NRK. Isungset fikk SKUP-diplom for boken Attentatet i 2000. I 2011 mottok han Den store journalistprisen for boken Hvem skjøt William Nygaard?

Fritt Ords Honnør
Fritt Ords Honnør består av 100 000 kroner og en krystallvase, og er en påskjønnelse som deles ut av Stiftelsen Fritt Ords styre for verdifullt virke i det frie ords tjeneste, gjerne i tilknytning til en aktuell sak. Fritt Ords styre deler også ut Fritt Ords Pris.

Arrangementet med tildelingen til Odd Isungset vil finne sted onsdag 31.10. kl 14.00 i Fritt Ords hus i Uranienborgveien 2.

Kontakt Isungset
Odd Isungset, mobil 907 27 531

Kontakt Fritt Ord
Styreleder Grete Brochmann, mobil 992 78 730

Direktør Knut Olav Åmås, mobil 908 68 139

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.