Ane Hjort Guttu: “Tiden går” – Oslo-premiere

25. januar 2016

Fritt Ord inviterer til Oslo-premiere på “Tiden går” av Ane Hjort Guttu mandag 25. januar 2016 kl. 18.30–20.30 på Filmens hus i kinosalen Tancred. Visningen etterfølges av en samtale mellom Ane Hjort Guttu og Mike Sperlinger, professor ved Kunsthøgskolen i Oslo. Velkommen ved Bente Roalsvig i Fritt Ord. “Tiden går” tar utgangspunkt i forholdet mellom kunst og politikk, men retter også søkelyset mot det norske samfunnets forhold til fattigdom.

Påmelding: registrering@frittord.no
Arrangementet er gratis.

“Tiden går” handler om kunststudenten Damla og hennes performanceprosjekt. Prosjektet går ut på å sitte på gata og tigge hver dag, sammen med Bianca fra Romania. “Om hun må sitte sånn, så må egentlig vi alle gjøre det. Og i kunsten kan man forandre i det lille det man egentlig vil forandre i det store”, sier Damla når hun skal forklare prosjektet for klassen sin på Kunsthøyskolen i Bergen.

Damlas arbeid starter som en impulsiv sympatiaksjon, men må tåle kritikk og synspunkter både fra lærer, medstudenter og fra Bianca. Slik diskuterer “Tiden går” både hvordan synlig fattigdom blir behandlet i Skandinavia, og hvordan kunst kan ta opp i seg og problematisere andre menneskers utsatte liv.

Etter visningen vil Ane Hjort Guttu og Mike Sperlinger drøfte noen av spørsmålene filmen reiser: Fungerer sosiale kunstprosjekter som politisk aktivisme? Skaper akademisk estetisk utdanning politisk engasjerte kunstnere? Hvilke politiske muligheter finnes i spennet mellom dokumentar- og fiksjonsfilm?

“Tiden går” ble produsert til Festspillutstillingen i Bergen Kunsthall 2015, og hadde internasjonal premiere på CPH:DOX i november 2015. Den skal vises under Rotterdam International Film Festival og Gøteborg Filmfestival våren 2016. Filmen får amerikansk premiere i februar under Doc Fortnight 2016 ved Museum of Modern Art (MoMa) i New York. “Tiden går” er samprodusert av Bergen Kunsthall.

Fritt Ord har støttet produksjonen av “Tiden går”.

Samtalen foregår på engelsk.

Filmens nettside
Filmens Facebook-side

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.