Hvordan bruke Mitt frie ord i undervisningen?
På denne nettsiden finner du en antologi med elevtekster og fagartikler organisert etter tema, de korte videoene om ytringsfrihet på før du starter, og tips til å komme i gang på lag et bidrag.
Du vet best
Du som lærer står helt fri til å bruke ressursene som du selv ønsker, og slik det best passer med din undervisning. Elever kan også sende inn bidrag helt uten å ha brukt nettsiden. Du kan for eksempel oppfordre elever til å sende inn oppgaver de har laget i andre sammenhenger dersom disse kan relateres til ytringsfrihet.
Formkrav og tematikk
Elever kan i konkurransen sende inn bidrag i alle formater og om hva som helst i kobling til ytringsfrihet. Du som lærer kjenner dine elever best, og kan så klart presisere formkrav når det er hensiktsmessig, for eksempel avgrense til kortfilm eller artikkel og essay og spisse temaet ned til for eksempel psykisk helse, avdemokratisering globalt eller kildekritikk.
Eksempler på hvordan bruke siden:
- Elevene kan få i lekse å se videoen om ytringsfrihetens grenser på Før du starter, og gjøre seg opp en mening om hvem de er mest enige med. I en skoletime kan du dele klasserommet i to, med de som er mest enige med Synnøve på en side, og de som er mest enige med Elias på den andre, og åpne for diskusjon.
- Elevene kan se en eller flere videoer, dele et ark i to, og skrive ned: hva mener Elias og Synnøve, og hvordan argumenterer de for det? Lytter de til hverandre?
- Elevene kan få i lekse å se på en eller flere oppgaver på Lag et bidrag, eller dere kan gjøre det i fellesskap i skoletimer.
- Elevene kan selv velge om de vil / ikke vil bruke ressursene mens de jobber på skolen eller hjemme med en innlevering.
Annet undervisningsopplegg og eksterne kursholdere
Innholdet på denne nettsiden er tett knyttet til konkurransen. For undervisningsopplegg og tilbud om å få kursholdere på besøk om ytringsfrihet, sjekk ut noe av materialet andre solide aktører har laget i menyen under.
