Filmvisning: 20 Days in Mariupol med regissørsamtale

26. mai 2023

Onsdag 31. mai 2023 kl. 19.00 på Vega Scene i Oslo.
Billetter: Vega Scene

Den ukrainske journalisten og krigskorrespondenten Mstyslav Chernov og hans Associated Press-team ble igjen i den beleirede byen Mariupol da Russland invaderte Ukraina som de eneste internasjonale reporterne. Bildene deres gikk over hele verden, og fotografene fanget det som har blitt definerende bilder av Russlands fullskala krig mot Ukraina.

20 Days in Mariupol er en levende og opprivende beretning om skjebnen til sivile under beleiringen, en historie om hvordan det er å rapportere fra en konfliktsone og virkningen slik journalistikk har i hele verden.

Photographer Evgeniy Maloletka picks his way through the aftermath of a Russian attack in Mariupol, Ukraine, Feb. 24, 2022. Still from FRONTLINE PBS and AP’s feature film “20 Days in Mariupol.” CREDIT: (AP Photo/Mstyslav Chernov)
Evgeniy Maloletka vandrer gjennom effekten av et angrep i Mariupol, Ukraine, Feb. 24, 2022. Foto: Mstyslav Chernov / AP

Filmen vant publikumsprisen under Sundance Film Festival i år, og filmteamet fikk nylig Pulitzer-prisen for sitt modige arbeid i Mariupol. I fjor fikk filmens regissør Mstyslav Chernov en Free Media Awards for 2022 sammen med fotografen Evgeniy Maloletka fra Fritt Ord og ZEIT-Stiftung for sin modige og ekstraordinære dokumentasjon av den russiske beleiringen og bombingen av Mariupol.

Samtale med regissør Mstyslav Chernov etter filmen. Stipendiat Oleksandra Hrybenko introduserer filmen. Journalist Ingerid Salvesen er moderator.

Det er første gang filmen vises i Norge.

Arrangører: Fritt Ord, Oslo Dokumentarkino og Den ukrainske forening i Norge

Mstyslavchernov credit evgeniymaloletka
Mstyslav Chernov deltar i samtalen om filmen etterpå. Foto: Evgeniy Maloletka
People take shelter in a youth theater in Mariupol, Ukraine, March 6, 2022. Still from FRONTLINE PBS and AP’s feature film “20 Days in Mariupol.”
CREDIT: (AP Photo/Mstyslav Chernov)
Folk søker dekning i et ungdomsteater i Mariupol 6. mars. 2022. Stillsbilde fra filmen.
Fot: AP Photo/Mstyslav Chernov
An explosion is seen in an apartment building after Russian's army tank fires in Mariupol, Ukraine, March 11, 2022. Still from FRONTLINE PBS and AP’s feature film “20 Days in Mariupol.”
En tanks skyter på boligblokk i Mariupol 11. mars 2022. Foto: AP Photo/Evgeniy Maloletka

Nyheter

Skjermbilde 2024 04 17 kl. 14.52.11

– En halv million til å avsløre deepfake. Nye tildelinger i journalistikk i april

19. april 2024

Faktasjekkertjenesten Faktisk.no har fått støtte til å dekke desinformasjon, «deepfakes» og andre digitale trusler. Lokalavisene Fjell-Ljom og Tynsetingen/Alvdal midt i væla skal dekke en bølge av selvmord blant unge mennesker i regionen. Sarpsborg Arbeiderblad fortsetter satsingen på ukrainske journalister og Khrono skal skrive om “amerikanske tilstander i akademia”. I dag ble de nye tildelingene i Journalistikk publisert. Se listen her.

Uma

«Seoul Searching» i Sør-Korea – og nye prosjekter som får tildeling fra Fritt Ord April 2024

18. april 2024

A5 Film og regissør Silje Evensmo Jacobsen («Ukjent landskap») har fått støtte til dokumentarfilmen «Seoul Searching» om og med medregissør Uma Feed, som ble adoptert fra Sør-Korea for over 40 år siden. Mange filmer om fjernadopsjon handler om gjenforening, men denne handler om alt som kommer etter den. Brynjulf Jung Tjønn skriver bok om rasistisk vold, fotograf Andrea Gjestvang reiser til Ukraina, og filmene “Løvene ved elven Tigris”, “Er du trygg?” og “The Birth of Derna” er blant mange nye, spennende prosjekter som har fått støtte i april. Se listen her.

Collage fritt ord dupleks

Hvorfor snakker ikke arkitekter?

16. april 2024

Arkitektforbundet og Stiftelsen Fritt Ord inviterer til debattseminar 29. april 2024.

Debattene om arkitektur, byutvikling og stedsutvikling engasjerer stadig flere. Men hvor er arkitektene?

Img 1333

– Fritt Ord har gjort det norske ordskiftet rikere

16. april 2024

– Uten Fritt Ords støtte til journalistikk, bøker, debattmøter, seminarer, dokumentarfilm og -foto, biblioteker og litteraturhus ville den norske offentligheten og ordskiftet ha vært langt fattigere, sier forfatter og historiker Hilde Gunn Slottemo, som tirsdag 16. april presenterte boken om Fritt Ords 50 år med historie.