Free Media Awards 2016

2. mai 2016

Fritt Ords og ZEIT-Stiftungs pressepriser for uavhengig journalistikk i Øst-Europa

I 2016 går Free Media Awards, som tildeles av Stiftelsen Fritt Ord i Oslo og ZEIT-Stiftung i Hamburg, til tre journalister og medier i Aserbajdsjan, Russland og Ukraina.

Den uavhengige juryen har vurdert førti nominasjoner fra NGOer, menneskerettighetsorganisasjoner og andre eksperter. Prisene Free Media Awards 2016, som hver er på EUR 15 000, går til følgende journalister og medier:

Seymur Hazi (1982), redaktør og kommentator i avisen Azadliq, Baku, Aserbadjan, og reporter for TV-stasjonen Azerbaijani Hour, som er basert i Tyrkia. Hazi har rapportert om korrupsjon og maktmisbruk i eget land, og som et resultat av det har han lidd under trusler og brutal mishandling. Han har vært fengslet i Aserbajdsjan siden august 2014, og rettslige prosesser mot ham for tilsynelatende ‘pøbelopptøyer’ har nylig begynt. Seymur Hazi ble nominert av Shahvalad Chobanoglu, Zamin Haji, Natiq Javadli, Mehman Huseynov, Tahmina Tagizade og Khadija Ismayilova. Sistnevnte er også fengslet i landet. Henrich Böll Stiftungs avdeling for Sør-Kaukasus og Den norske Helsingforskomité har også nominert Hazi.

Den russiske journalisten Elena Milashina (1987), korrespondent i Nord-Kaukasus for Novaya Gazeta, Moskva, retter oppmerksomheten mot ulike skremselsmetoder som de tsjetsjenske myndighetene bruker for å undertrykke kritikerne og skape en kvelende stillhet over hele landet. Den undersøkende journalisten Elena Milashina, som stadig er utsatt for alvorlige trusler og tidligere har vært utsatt for flere grove overgrep, ble nominert av Human Rights House Foundation, Oslo, Center for Caucasus Initiative – DOSH og Youth Human Rights Movement.

Det ukrainske nettstedet Nashi Groshi (‘våre penger’), Kiev, er dedikert til å bekjempe korrupsjon i Ukraina. Nashi Groshi lager omfattende informasjon om offentlige utlysninger av anbud og forretningstransaksjoner. Nettstedet undersøker fremfor alt offentlige tjenestemenns og politikeres engasjement i offentlige kontrakter og publiserer de relevante fakta. Nashi Groshi ble nominert av Stefanie Schiffer og Den norske Helsingforskomité.

Free Media Awards er det nye navnet på presseprisene som tildeles av de to stiftelsene. Prisene er en støtte til de journalistene og mediene som rapporterer uavhengig og nekter å gi opp på grunn av trusler. I mange land i Øst-Europa har mediene kommet under et enormt press. Med Free Media Awards ønsker vi å oppmuntre journalister og medier til å fortsette sitt arbeid til tross for trusler og voldelig undertrykkelse. Med Free Media Awards søker vi å uttrykke vår respekt og beundring for å styrke den uavhengige journalistikken.

George Orwell har sagt at pressefriheten innebærer retten til å fortelle folk hva de ikke ønsker å høre. Vi ser på Free Media Awards i nettopp denne ånden – ytringsfrihet er uerstattelig. Vi vil arrangere en offentlig debatt om dette emnet sammen med prisvinnerne i november 2016 i Tbilisi, og åpne for nye nominasjoner for presseprisene igjen i 2017.

Pristildelingen vil finne sted i november 2016 i Tbilisi, Georgia, som en del av en todagers internasjonal konferanse for journalister.

Juryen for Free Media Awards består av følgende medlemmer: Alice Bota, Moskva-korrespondent for ukeavisen DIE ZEIT, Ane Tusvik Bonde, regionalt ansvarlig for Øst-Europa og Kaukasus i Human Rights House Foundation, Oslo, Guri Norstrøm, Berlin-korrespondent for NRK, Martin Paulsen, førsteamanuensis i russisk ved Universitetet i Bergen, Stefanie Schiffer, direktør ved European Exchange, Berlin, og Stephan Wackwitz, direktør ved Goethe-Instituttet i Tbilisi.

Kontakt:
Ane Tusvik Bonde, jurymedlem og regionalt ansvarlig for Øst-Europa og Kaukasus i Human Rights House Foundation, Oslo, tlf. +47 997 43 907

Martin Paulsen, jurymedlem og førsteamanuensis i russisk ved Universitetet i Bergen, tlf. +47 992 55 965

Bente Roalsvig, prosjektdirektør og nestleder i Stiftelsen Fritt Ord, tlf. +47 916 13 340

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.