Fritt Ords Pris 2016 tildelt Robert Mood

11. mai 2016

​Stiftelsen Fritt Ords Pris 2016 ble tirsdag kveld tildelt generalløytnant Robert Mood for å ha vist stort ytringsmot i kritiske debatter om Forsvarets rolle i samfunnet.

Robert Mood har vært en samfunnsbevisst og åpen leder i Forsvaret i en årrekke. Han har bidratt aktivt og skarpt til flere viktige og kritiske ordskifter om Forsvarets rolle både i internasjonale operasjoner og i det norske samfunnet.

Det skjer sjelden at høytstående embets- og tjenestemenn deltar så aktivt og modig i offentlig debatt. Robert Mood har gjort det med opplysende og kritiske innlegg om forsvarspolitikk, og om temaer som ligger fjernere fra hans eget arbeidsfelt. Derfor fikk han Fritt Ords Pris 2016 i går kveld.

Stiftelsen Fritt Ords styreleder Georg Fr. Rieber-Mohn løftet i sin tale frem dualiteten i vårt samfunns krav om stadig mer åpenhet, satt opp mot den lojaliteten som kreves av offentlig ansatte. – Jeg mener – som resten av styret i stiftelsen – at Robert Mood har vært en viktig stemme i offentligheten, med en særlig erfaringsbakgrunn som har gitt stemmen tyngde i flere essensielle debatter, sa Rieber-Mohn.

Robert Mood har de siste årene blant annet engasjert seg sterkt i offentligheten i debatter om de norske styrkene i Afghanistan, behandlingen av Forsvarets veteraner, størrelsen på forsvarsbudsjettet, nedbyggingen av hæren, Vestens forhold til Syria-krisen, bevæpningen av norsk politi og Norges forhold til Russland.

- Det gikk ikke lang tid før Robert Mood ble møtt med kritikk, ikke for sin mening, men fordi han som høyt rangert offiser overhodet hadde ytret seg i dette spørsmålet, sa Fritt Ords styreleder, og viser til debatten om generell bevæpning av politiet. – Denne debatten ville ha vært fattigere uten det perspektivet av erfaring og innsikt som Robert Mood maktet å tilføre den.

Prisvinneren selv beskrev i sin tale under prisutdelingen at han har opplevd at embetsrommet er blitt mindre de siste tyve årene, og interessen for faglige råd mindre. – Hvis det er noe jeg gremmes over må det være at jeg og den øvrige forsvarsledelse ikke har vært tydeligere i våre råd og konsekvensbeskrivelser – også i det offentlige rom, sa Mood.

I sin tale løftet han frem hvor viktig det er å ha en samtale om Forsvarets nåværende situasjon og utvikling fremover. Han oppfordret blant annet samfunnet til å lytte til Norges nye veteraner, som har godt utgangspunkt for å bidra til helhetlig tenkning rundt forsvar, samfunnssikkerhet og beredskap.

- Den politiske debatten om hvor vi skal bidra og hva som er målet, må ikke rokke ved at soldatene våre, uavhengig av manglende helhet, tross politisk kortsiktighet og overordnet militær utilstrekkelighet, gjør en innsats som fortjener tydelig anerkjennelse og målrettet oppfølging når behovet eventuelt oppstår, sa Mood.


Prisvinneren
Robert Mood (57) er født i Kragerø. Han ble i januar 2014 utnevnt til generalløytnant og sjef for Forsvarets militærdelegasjon ved NATO-hovedkvarteret i Brussel. Han har hatt en lang rekke lederstillinger i det norske Forsvaret, blant annet som sjef for Telemark Bataljon og som generalinspektør for Hæren. Internasjonalt har han blant annet vært utnevnt av FNs generalsekretær til sjef for observatørkorpset i Midtøsten (UNTSO), og senere til sjef for FNs observatørstyrke i Syria (UNSMIS).

Mood har mottatt en rekke militære utmerkelser og dekorasjoner. Han er rådsleder for Stiftelsen Arkivet i Kristiansand. Mood er gift og har en sønn.


Taler fra prisutdelingen

Fritt Ords Pris
Fritt Ords Pris er stiftelsens høyeste utmerkelse. Prisbeløpet er på 400 000 kroner. Med prisen følger Fritt Ord-statuetten, signert Nils Aas. Prisutdelingen fant sted tirsdag 10. mai 2016 kl. 19 i Den Norske Opera & Ballett i Oslo.

Se tidligere prisvinnere: http://www.frittord.no/priser/fritt-ords-pris
Lenke til pressemelding om Robert Mood fra 14. mars 2016: http://www.frittord.no/aktuelt/fritt-ords-pris-2016/

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.