Fritt Ords Pris 2017 tildelt Dag og Tid

8. mai 2017

Foto: Kristin Svorte
Pressemelding, 8. mai 2017

Stiftelsen Fritt Ords Pris 2017 ble mandag kveld tildelt avisen Dag og Tid. Avisen fikk prisen for sin grundige og seriøse journalistikk som tar hele Norge alvorlig, setter sine egne dagsordener og gir et raust rom for svært ulike stemmer. Avisa representerer et originalt innslag i det norske medielandskapet. Den gir alternative perspektiver og tar ofte opp motstrøms temaer. Dag og Tid er også landets eneste riksdekkende avis på nynorsk.

– Dag og Tid klarer det kunststykket å være reelt riksdekkende – lokalsamfunns- og distriktsorientert – og samtidig representere et internasjonalt vidsyn mange andre norske aviser mangler, sa Fritt Ords styreleder Grete Brochmann i sin tale til prisvinneren.

– Bladet hever seg over det ideologiske myrlandskapet. Det har greid å beholde sin frie stil og uavhengige plattform i politikk og livssyn gjennom årene. Det er høyt under taket i Dag og Tid for både ansatte journalister og for skribenter utenfra.

Dag og Tids redaktør Svein Gjerdåker takket for prisen og roste alle de som gjennom årene har bidratt til avisens vekst.

– Prisen vil gje avisa større autoritet. Inspirasjon. Men fyrst og fremst forplikta oss til å prøva å laga ei god og viktig avis – veke etter veke.

Brochmann løftet frem avisens bidrag til en kunnskapsbasert, kritisk samfunnsdebatt. – Med sine uredde og særpregede stemmer fremstår Dag og Tid som en av våre sterkeste kommentatoraviser – ofte på tvers av det rådende meningsfeltet, sa Fritt Ords styreleder.

Fritt Ords Pris
Fritt Ords Pris er stiftelsens høyeste utmerkelse. Prisbeløpet er på 400 000 kroner. Med prisen følger Fritt Ord-statuetten, signert Nils Aas. Prisutdelingen fant sted mandag 8. mai 2017 kl. 19 i Den Norske Opera & Ballett i Oslo.


Kontakt:
Svein Gjerdåker, mobil: 916 02 741
Grete Brochmann, mobil 992 78 730


Opptak fra prisutdelingen

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.