Heksefest, fribyer og andre nye tildelinger i 2025
Amfitrite Produksjon får støtte til «Heksefest» på Vega Scene til våren – og feirer «heksa som mytisk og populærkulturell figur» – samtidig som den trekker linjer til dagens likestillingsdebatt og abortforbudene som ruller frem i verden. Camino forlag får støtte til en ny bok med latinamerikanske samtidstekster og ICORN får støtte til å drive fribyer for forfulgte forfattere og kunstnere – selv om antallet kvoteflyktninger reduseres drastisk. Se alle nye prosjekter som får tildeling i desember 2025.
Amfitrite Produksjon har, i samarbeid med Vega Scene, fått støtte til «Heksefest», et todagers seminar med den moderne «heksa» i et historisk, politisk og populærkulturelt perspektiv. Initiativtakerne ser en ny heksebølge både i musikk, film, litteratur og billedkunst. Flere filmer vil bli vist, blant andre Marin Håskjolds kortfilm «Heksehammeren» (2025).
«Heksehammeren» er en tysk veiledning for heksejakt fra 1500-tallet som har blitt beskrevet som 1400-tallets versjon av Hitlers «Mein Kampf». Den moderne heksa fikk sitt innpass i Norge som en direkte følge av reformasjonen. Med henvisning til Andre Mosebok 22:18, «En trollkvinne skal du ikke la leve», skrev Martin Luther at disse «djevelhorer» skulle brennes.
Men «Heksefest» på Vega handler ikke bare om «heksa som mytisk, historisk og populærkulturell figur», men også om politikk i dag. Seminaret huser foredrag og panelsamtaler om trolldomsprosessene var et kvinnehat i bred forstand – og om det kan sies å være tilbake i vår tid.
– Abortrettigheter innskrenkes internasjonalt, på alle kontinenter, og kvinnekroppen har igjen har blitt en politisk slagmark, sier kurator Una Mathiesen Gjerde.
Her trekkes en linje fra hvordan tidlig-kapitalistiske samfunn på 1500-tallet fikk behov for arbeidskraft, og ønsket at kvinner fødte så mange barn som mulig til dagens nedadgående fødselstall i Vesten og «en retorikk som drar umiddelbare assosiasjoner til den som fant sted på 1500-tallet».
– Det er betimelig å spørre om det vi nå er vitne til er en ny reduksjon av kvinnerollen for å svare til et politisk ønske om befolkningsvekst. Med dette får også heksa en ny aktualitet som en opponent til det rasjonelle og markedsorienterte patriarkatet, sier Gjerde.
Cronica fra Latin-Amerika
En av prosjektene som fikk støtte, er Camino Forlags bok med arbeidstittelen «Cronica 2. Nye sanne fortellinger fra Latin-Amerika», en antologi med ti tekster i sjangeren crónica – fortellende journalistikk fra Latin-Amerika.
Det er en oppfølger til en bok med samme tittel fra 2023, som høstet gode anmeldelser.
Støtten går til kjøp av rettigheter, manusutvikling og oversettelse.
– I antologien vil vi gi mikrofonen til Latin-Amerikas egne journalister om den kulturelle og politiske tidsånden på kontinentet i dag, sier forlagsredaktør for boka, Bente Teigen Gundersen.
Blant skribentene er Joseph Zárate fra Peru, Carlos Manuel Álvarez fra Cuba og Marcela Turati fra Mexico.
– Forestillingen vi har i Norge om regionen har i stor grad vært preget av det vi selv har observert, opplevd og analysert og forskning viser at Latin-Amerika er en hvit flekk på mediekartet, sier Gundersen, og håper å samarbeide med norske medier om boka underveis.
– Et overordnet mål med utgivelsen er å bidra til den offentlige debatten hjemme i Norge om hva journalistikk skal og kan være i en usikker tid hvor ytringsfriheten står under sterkt press, og journalister i flere latinamerikanske land lever og arbeider under svært vanskelige og farlige forhold.
Camino har spesialisert seg på bokutgivelser med oversatt litteratur fra de romanske språkene. Boken vil bli publisert i 2027.

Færre kvoteflyktninger – hva med fribyene
Blant dem som får støtte i denne runden, er ICORN – International Cities of Refuge Network. ICORN er nettverk av byer som tar imot forfulgte forfattere, journalister og kunstnere og gir dem et fribyopphold der de kan være trygge i en toårsperiode. ICORN startet i Stavanger i Norge i 2005 og teller i dag over 90 byer i over 19 land i Sør-Amerika, Europa og USA. Til sammen har ICORN gitt beskyttelsene til over 400 personer.
En av mange er iranske Moloud Hajizadeh.
– Hadde det ikke vært for Larvik, hadde jeg sittet i fengsel i Iran nå, sier hun.
Fribyordningen ga meg mulighet til å eksistere, til å få ha å en stemme. I dag kan jeg fortsette kampen for kvinners rettigheter i Iran, fra Larvik, sier hun.
Men nå frykter både hun, ICORN og ICORNs leder Helge Lunde at det kan bli mye vanskeligere i 2026 – fordi regjeringen vil redusere antallet kvoteflyktninger Norge tar imot i 2026 til 100, mot 500 i år – og 3000 i 2021. – Ytringsfrihet er en av de aller viktigste verdiene vi har i Norge. Hvilke signaler sender dette, til verden og til oss her i Norge, dersom vi ikke lenger skal beskytte forfattere, kunstnere og aktivister som står opp mot totalitære regimer, sier en annen fribyforfatter, palestinske Wesam Almadani, som også bor i Larvik.
– Sosialliberale regjeringer over hele Europa konkurrerer om å overby hverandre i å ta i bruk ytre høyres retorikk og politikk på migrasjons- og flyktningfeltet for bekjempe ytre høyre i kommende valg, men det har katastrofale konsekvenser for dem som har størst behov for beskyttelse fra nettverk som ICORN, sier ICORNs leder Helge Lunde. Fritt Ord har støttet i ICORN i mange år, og har tildelt støtte også for 2026.


Foto: Marie Von Krogh
Demokratisk beredskap og motstandskraft
For 2026 har ICORNs søknad tittelen «Security first: Democratic preparedness and resilience through creative resistance». Her legges det vekt på en dimensjon ved ICORNs arbeid som har blitt mer synlig og ikke minst viktig de siste årene, i lys av at «sikkerhet» er det dominerende mantra og paradigme, og alle andre budsjetter støvsuges for å øke bidragene til militært forsvar. Men hva med demokratisk beredskap og motstandskraft, spør ICORN, og peker på hvor viktig rolle fribyforfatterne kan spille når vi ser demokratiske verdier som ytringsfrihet og solidaritet forvitre også i vårt eget Europa, for ikke å si Skandinavia og Norge. ICORN råder oss til ikke å undervurdere verdien av det de forfulgte ytrerne som har beskyttelse i byene våre kan varsle oss om de første tegnene på demokratiets forfall i hjemlandene de ble tvunget til å flykte fra.
– ICORNs arbeid har aldri vært mer nødvendig, men samtidig har det aldri vært vanskeligere og mer krevende å beskytte de aller mest forfulgte og sårbare ytrerne, skriver ICORN i søknaden.
Det er krevende å få ytrerne ut fra områdene der de blir forfulgt, men når europeiske land bygger murer i stedet for broer, blir det mange ganger tilnærmet umulig å få dem inn til fribyene som står klar til å beskytte og promotere dem. På generalforsamlingen i Barcelona i april 2026 kommer dette i fokus når byens ordfører inviterer sine kolleger i ICORN-byer som Amsterdam, Gdansk, Malmø og Paris til en diskusjon om hvilken rolle byene kan spille for å beskytte demokrati, ytringsfrihet og migranter og flyktningers rettigheter i en verden som vår.
Støtte til prosjekter i Norsk Journalistikk, desember 2025, søknader over 100. 000 kroner
- AMFITRITE PRODUKSJON AS, Heksefest, kr 75 000
- Anicca Pictures AS, Cinema Tehran, Oslo (2026), kr 75 000
- Anlov P. Mathiesen, manusutvikling av boken “Gutteromskoden – hvorfor gutter taper og hva menn kan gjøre med det”, kr 100 000
- Anne Siv Falkenberg Pedersen, publikasjon ved Kunsthall Dikemark, kr 50 000
- ANTIPODE FILMS AS, produksjon av dokumentarfilmen “Ashes”, kr 250 000
- ANTIRASISTISK SENTER STI, seminaret “Benjamindagen 2026 – 25 år etter”, kr 50 000
- Arena for Journalism in Europe, “Europa fra grønt til grått” – prosjektmidler for videreføring av naturtap-kartleggingen, kr 100 000
- ARTICLE 19, The Power of Our Voices: Reclaiming Free Speech, kr 500 000
- Audiatur Bokhandel AS, Møllebyen Litteraturfestival 2026, kr 100 000
- Audiatur Bokhandel AS, Sakprosauka i Moss 2026, kr 100 000
- Audun Aagre, manusutvikling av boken “Reisen til et norsk Svalbard”, kr 100 000
- Bergen internasjonale filmfestival, Cine Latino 2026, kr 75 000
- Bergen internasjonale litteraturfestival, internasjonalt program under LitFestBergen, kr 50 000
- Bergen Kunsthall, seminarrekken “In the belly of volcanic things”, kr 75 000
- Bergen Offentlige Bibliotek, Fokus Friby: Kurdistan, kr 75 000
- BÆRUM KUNSTHALL AS, seminarrekken “Tanker om tilhørighet”, kr 50 000
- BÅRD KJØGE RØNNING, manusutvikling av boken “Ayahuasca og den nye åndeligheten”, kr 75 000
- CAMINO FORLAG AS, manusutvikling for antologien “Cronica 2. Nye sanne fortellinger fra Latin-Amerika”, kr 100 000
- Carla Charlotte Glaser, manusutvikling av tegneserieboken “17 år i Sverige – fortellingen om et liv med usynlig sykdom”, kr 50 000
- Daktilo 1984 Association / Daktilo 1984 Derneği, Digital Rights Turkey: Learn, Engage, Govern, kr 100 000
- Democratic Voice of Burma (DVB), Media Sustainable Strategy, kr 300 000
- Den ukrainske forening i Norge, prosjektet “Ukraine Unfolded: Platform for Insights and Collaboration”, arrangementer, kr 75 000
- Det Norske Teatret, Palestinaprogrammet, kr 50 000
- Eva Grinde, manusutvikling av boken “Et kongehus i krise”, kr 100 000
- FOTOGRAFIENS HUS, arrangementsserie ved Fotografiens Hus i 2026, kr 80 000
- Freemuse, Freemuse report on artistic freedoms in Gaza, kr 100 000
- GENID NORGE, podkasten “Faglige stemmer om kjønnsidentitet” – ytringsfrihet, kunnskap og ansvar i helsetjenesten, kr 75 000
- GESTURES AND NODS – A PLATFORM FOR PERFORMANCE ART AND EMBODIED PRACTICES, seminaret “Gestures and Nods: Embodied – geographies, movement, knowledge and belonging”, kr 50 000
- Helene Nesset, fotoutstillingen “Ingenting bare forsvinner”, kr 40 000
- ICORN International Cities of Refuge Network, Security first: Democratic preparedness and resilience through creative resistance, kr 700 000
- INDIE FILM AS, produksjon av dokumentarfilmen “Peder Angel”, kr 250 000
- INDIE FILM BERGEN AS, co-produksjon av dokumentarfilmen “The Iran Deal”, kr 150 000
- Iyad el-Baghdadi, the book project “From Partition to Equality”, kr 100 000
- Jonas Bendiksen, “Archive of Attentional Capture”, kr 200 000
- Julie Engaas, Den Røde Bussen, en Tinderdagbok, kr 100 000
- Ketil Bjørnstad, manusutvikling av boken “UROLIGE ESSAYS”, kr 125 000
- Kjetil Lismoen, podkasten “Den femte statsmakt” – sesongen 2026, kr 75 000
- Kristine Bjartnes, manusutvikling av boken “Reproduktiv rettferdighet”, en fagbok av Kristine Bjartnes og Ingvill Stuvøy (red)., kr 100 000
- KUNSTHALL TRONDHEIM AS, Pilvi Takala – Survey exhibition catalogue, kr 50 000
- Lars Backe Madsen, manusutvikling av boken “Det nyrike Norge”, kr 125 000
- Litteraturhuset Fredrikstad, programstøtte for Litteraturhuset Fredrikstad 2026, kr 900 000
- LITTERATURHUSET I SKIEN, Litteraturhuset i Skien 2026, kr 200 000
- Malin Stensønes, manusutvikling av boken “Norske tilstander. Beretninger om organisert kriminalitet”, kr 150 000
- MEDIA SYNC AS, produksjon av dokumentarfilmen “Kunst i krig og eksil – en glemt historie”, kr 100 000
- NGO “Lviv Media Forum”, LMF 2026: Strengthening International Media Cooperation to Uphold Democratic Values in Digital Age, kr 150 000
- NGO Carpathian Sea Democracy Week, Freedom Dialogues: Ukraine–Nordic Conversations, kr 100 000
- Nordisk poesifestival – Rolf Jacobsen-dagene, NORDISK POESIFESTIVAL – ROLF JACOBSEN-DAGENE 2026, kr 100 000
- NORSK BIOGRAFISK SELSKAP, jubileumsseminar for Norsk biografisk selskap, kr 50 000
- Oda Eggesbø Ottesen, manusutvikling av boken “Et øyeblikksbilde av frihetens land”, kr 125 000
- OMI FORLAG, trykking av boken “Lobotomert” av Oddrun Midtbø, kr 40 000
- Oslo Dokumentarkino, Oslo Dokumentarkino 2026 – Kinoen som arena for ytringsfrihet og kamp mot polarisering., kr 275 000
- PREUS MUSEUM, Knut Bry: Retrospektiv utstilling og katalog, kr 75 000
- Sancaq Production, Critical Voices: Humor Against Propaganda, kr 150 000
- Sanden Media AS, produksjon av dokumentarserien “Jødene som ble til stein”, kr 200 000
- Scene Midt AS, teateroppsetningen “Fanget”, kr 50 000
- Siv Trine Haldaas, kammermusikkteateret “Kvinne og Kamerat – et portrett av Augusta Aasen”, kr 50 000
- SNAKE OIL MEDIA AS, utvikling av dokumentarfilmen “My Mechanical Friend”, kr 75 000
- Stiftelsen Amandusfestivalen, Amandus YTRING 2026: Sannhetens grenser, kr 75 000
- Stiftelsen DOK-festivalen, Dokfestivalen 2026, kr 200 000
- Stiftelsen Festivalkontoret, Arabiske filmdager 2026, kr 220 000
- STIFTELSEN FRISCHSENTERET FOR SAMFUNNSØKONOMISK FORSKNING, podkasten “Forskerpraten fortsetter”, kr 100 000
- Stiftelsen Tromsø Internasjonale Filmfestival, TIFF UNG 2026, kr 75 000
- Stær AS, utvikling av dokumentarfilmen “Nour”, kr 100 000
- THE NORTH WEST AS, Film med mening, kr 60 000
- Torbjørn Moen, fotoutstillingen “Arbeid 2025”, kr 50 000
- TRUE FICTION AS, utvikling av dokumentarfilmen “Ettervarmen”, kr 100 000
- TVIBIT, Palarctic Film Program, kr 75 000
- UpNorth Film, utvikling av dokumentarfilmen “The Killing of a Son”, kr 150 000
- VÅG PRODUCTIONS AS, utvikling av dokumentaren “Ungdomsbyen / Another World”, kr 100 000
- World Expression Forum AS, World Expression Forum 2026, kr 600 000
Støtte til prosjekter i Norsk Journalistikk, desember 2025, søknader under 100. 000 kroner
- Absolutt Teater, teateroppsetningen “Vi må snakke om klasseforskjeller!”, kr 30 000
- Aldeles AS, lansering av dokumentarfilmen “Vi som solgte landet”, kr 75 000
- Alexia Bohwim, manusutvikling av boken “Frognerbadet: fordi vi trenger det”, kr 50 000
- André Lassemo, manusutvikling for teateradaptasjonen av “Jeg er ikke min mors datter”, kr 50 000
- Ann-Christin Kongsness, teateroppsetningen “Lesbro Movement”, kr 30 000
- Anne Lognvik, manusutvikling av boken “Oline Øverland”, kr 25 000
- Anne Marte Blindheim, lansering av dokumentarfilmen “Facing War – utenlandskampanje”, kr 50 000
- Antipode Films AS, lansering av dokumentarfilmen “Past Future Continuous”, kr 50 000
- Avistegnernes Hus – MiA, Avistegnernes årskavalkade 2025, kr 40 000
- Carline Tromp, “Til barrikadene” – en podkast om antifascisme, kr 60 000
- Catapult Film, utvikling av dokumentarfilmen “Spire”, kr 50 000
- Cornerstone Scenekunst AS, teateroppsetningen “HUN ER VRED/ARG/SINT”, kr 60 000
- Daisy Sælen Hafstad, “Pridesamtalene” – en samtaleserie i regi av Daisy Sælen Hafstad, kr 40 000
- Det Andre Teatret, seminaret “Ettersnakk: Anna bryter”, kr 25 000
- Dler Mariam Dalo, separatutstillingen “I See Everything from Above, As God Observes The Earth”, kr 30 000
- Dorina Marie Iversen, teateroppsetningen “KRIGEN – et nyskrevet musikalsk drama om motstandskamp, kjærlighet og overlevelse”, kr 75 000
- Elind Rui Lone Blix, kunstprosjektet “Emmas beste”, kr 30 000
- Elise Lystad, manusutvikling av boken “Hva skal vi med akademia?”, kr 75 000
- Filmfest Trondheim AS, Filmkunst versus sensur: fokus Polen, kr 30 000
- Foreningen Arkitekturkritikk Norge, seminaret “Distribusjon og nye formater for samisk (arkitektur)kritikk – NORA”, kr 25 000
- Fredrik Landmark, teateroppsetningen “Metoden”, kr 40 000
- Grenland Friteater, teateroppsetningen “Fredelige tider”, kr 50 000
- Grimstad bibliotek, Torsdagskveld på Grimstad bibliotek våren 2025, kr 40 000
- Hanne Os Wold, danseforestillingen “The Hardest Task for a Dancer”, kr 30 000
- Hans-Petter Thøgersen, teateroppsetning om Katti Anker Møller, kr 40 000
- Integral Film, utvikling av dokumentarfilmen “NO[W]HERE”, kr 100 000
- Iver Neset, produksjon av dokumentarfilmen “Høy grad av ytringsfrihet”, kr 20 000
- Joakim Oppi, teateroppsetningen “Mitt liv – på bånd”, kr 30 000
- Kent Hirsch, manusutvikling av boken “Ranka – en fortelling om et jødiske liv i Utkant-Norge”, kr 50 000
- LANDMARK FILM AS, utvikling av dokumentarfilmen “Ministry of planning”, kr 50 000
- Lena Trydal, “Tell Me What I Want to Hear” – separatutstilling hos K-U-K Kjøpmannsgata Ung Kunst i Trondheim, kr 40 000
- LES BONES DONES AS, “Fra sår til stemme: Partnervold og frigjøring gjennom litteratur”, to arrangementer, kr 15 000
- LITTHØBB, Litthøbb – litteratur i vanskelige tider, kr 30 000
- MEMOAR, “Memoarkonferansen 2026 – Migrasjonsminne”, kr 50 000
- Morten Hansen, “NeuNorm” – en tegneserieroman om kropp, teknologi og verdi, kr 35 000
- Morten Walloe Tvedt, manusutvikling av boken “Skygger over demokrati og rettsstat”, kr 50 000
- MOTFORESTILLINGER (MOFO), teateroppsetningen “Minnenes Kart -Yarmouk”, kr 50 000
- NORD UNIVERSITET, arrangementet “Kampen om sannheten 2026”, kr 30 000
- NORSK FORFATTERSENTUM NORD-NORGE, “Tromsø & Gaza 2026 – 25 år som Vennskapsby!”, arrangementsrekke, kr 30 000
- OSLO NYE HØYSKOLE AS, seminaret “After Liberalism”, kr 35 000
- Pil Cappelen Smith, manusutvikling av boken “Elske og Dø”, kr 75 000
- RIKSSCENE FOR NASJONAL OG INTERNASJONAL FOLKEMUSIKK JOIK OG F, utvikling av musikkverket “Prison Songs”, panelsamtale og formidling, kr 30 000
- ROSENVANG TEATER DA, teateroppsetningen “Medmenneske” av Olav Duun – Rosenvang Teater, kr 40 000
- Simon Nilsen, co-produksjon av dokumentarfilmen “Apples In paradise”, kr 50 000
- Siw Aduvill Pedersen, manusutvikling av boken “Brev til den som brenner”, kr 50 000
- Skald AS, trykking av boken “Krigens laboratorium”, kr 30 000
- Skissefilm AS, produksjon av dokumentarfilmen “50 Meters From The Road”, kr 75 000
- SmåRådina: for demokrati i Russland, fotoutstillingen «Dette er Navalnyj» til ære for Navanyjs 50-årsdag, kr 40 000
- Stig Stenslie, manusutvikling av boken “Jakten på Rinson Jose”, kr 100 000
- Stray Dog Productions, produksjon av dokumentarfilmen “Søsken”, kr 50 000
- STUDENTERSAMFUNNET, Prosjekt Debatt og Aktuelt V26, kr 35 000
- STÆR AS, utvikling av dokumentarfilmen “Also a Life”, kr 50 000
- SYV MIL AS, teateroppsetningen “Hope hyller damene” av Christine Hope/Scenekontoret AS, kr 30 000
- Tonje Holm Sandnes, podkasten “Sånn er det bare”, sesong 2, kr 40 000
- Tord Paulsen, manusutvikling av boken “Ulykken har en ny slutt”, kr 30 000
- Torgeir Husevaag, separatutstillingen “Om å glemme” ved Bærum Kunsthall, kr 30 000
- Vestfold kunstsenter, arrangementsrekken “Møtepunkt” del II, kr 50 000
- VOLODYMYR FILIPPOV, utstillingen “1460/nå – en gang i tiden var hus store”, kr 30 000
- Winter of Soul, Winter of Soul 2026, kr 20 000
- WOHOO ENTERTAINMENT AS, podkasten “Løsrevet”, kr 75 000
- Ymist a.s., teateroppsetningen “Melancholia I”, kr 40 000
- Yousef Hadaoui, podkasten “Kidsa – det kunne vært meg”, kr 50 000