Seyran Ates om en seksuell revolusjon i islam

5. februar 2019

Fritt Ord og Integral Film inviterer til en samtale med imam, advokat og forfatter Seyran Ates tirsdag 5. februar 2019 kl. 18.00–19.30 i Fritt Ord, Uranienborgveien 2, Oslo. Moderator for samtalen er Mohamed Abdi, som er utdannet lærer, samfunnsdebattant og skribent.

Påmelding: registrering@frittord.no
Oppdatering: arrangementet er fulltegnet.

Ifølge Seyran Ates er seksualitet i islam ofte karakterisert av forbud, frykt og vold. Konsekvensene kan være fatale – ikke bare for enkeltindivider, men for hele samfunnet. Seyran Ates etterlyser en seksuell revolusjon i islam, og hun vil her snakke om hva dette innebærer.

Under samtalen mellom Ates og Abdi vil vi også vise utdrag fra den kommende dokumentarfilmen «The First Supper» om Seyran Ates av den tyrkisk-norske regissøren Nefise Özkal Lorentzen. Seyran Ates’ bok «Islam trenger en seksuell revolusjon. Et kampskrift» vil bli utgitt på norsk i mai i år.

Seyran Ates åpnet Ibn Rushd-Goethe-moskeen i Berlin i 2017. Det er den første liberale moskeen i Tyskland hvor menn og kvinner kan be sammen – og hvor kvinner kan inneha rollen som imam. Seyran Ates ble født i Istanbul i 1963, og hun har bodd i Berlin siden 1969. Hun studerte juss ved Freie Universität Berlin, og har praktisert som jurist siden 1997. Hun er i dag spesialist i straffe- og familierett, og bistår i særlig grad muslimske kvinner. Som kvinne- og menneskerettighetsaktivist er Seyran Ates en viktig stemme i kampen mot religiøs og tradisjonsrelatert vold. Hennes bøker stimulerer til debatt om kjønn, likestilling, islam og integrasjon. Hun står bak borgerinitiativet «Stop Extremism», som jobber for å motvirke politisk og religiøs ekstremisme i Europa.

Arrangementet foregår på engelsk.

Lenke til Facebook-arrangement: Seyran Ates om en seksuell revolusjon i islam.

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.