– Big Tech invaderer nordnorske bygder. Støtte til prosjekter i november

16. januar 2023

Filmskaperne Eivind H. Natvig og Elisabeth Brun skal lage film om den nedlagte Vesterålen-skolen som Elon Musk vil ha som antennepark, og hvordan digitalindustrien inntar bygder i nord. Karoline Grindaker lager film om den tidligere hvalfangeren som frigjorde hvithvalen «Hvaldimir» og måtte revurdere sitt syn på havet. Her er prosjekter Fritt Ord støttet i november 2022.

I Vesterålen-bygda Strengelvåg ble en nedlagt barneskole nylig kjøpt opp av et engelsk selskap for å bli antenne-park for Elon Musks satellittsystem Space-X-Link.
– Hvis skolen dekkes med antenner, mange av dem tre meter høye, så vil det være nok til å dekke hele selskapets behov i Norge for kommunikasjonen med space-x satellittene, sier regissør Elisabeth Brun, som sammen med fotograf Eivind H. Natvig skal utvikle pilot til et film-essay om antennene med arbeidstittelen «Big-tech blues i bygde-Norge».

Ny industri posisjonerer seg i utkantstrøk
– Satellittene trenger en plass på nordlige breddegrader, uten fjell, for å sende signaler, forklarer Brun.
Men de bygges på bekostning av en bygd med 230 innbyggere, innvender hun. Bygda er hennes hjembygd, og skolen hennes egen gamle barneskole. Den var «livsnerven», skriver hun i søknaden. «Vi lekte der, vi møttes der, vi hang, flørtet, kranglet, hoppet paradis og spilte tennis.» Noen håpet på et kunstsenter eller et felleslokale, men fikk i stedet SpaceX Starlink, og som Brun sier: «for bygda gir det ingenting tilbake».

Mange som bor i nærheten, frykter at antennene vil skape støy og gi stråling. De har forsøkt å påvirke opinionen i kommunen, Øksnes, og Brun og Natvig følger prosessen. Filmen handler imidlertid ikke bare om én skole, men om fenomenet – hvordan den nye digitale industrien, over hele Norge og i hele verden, «stille posisjonerer seg i ‘utkantstrøk’», som de to filmskaperne skriver i søknaden.

Moderne gruveindustri
– Akkurat som industri en gang flyttet inn i norske bygder, flytter nå big-tech inn. Men, sier Natvig, det er en viktig forskjell: Dette er uten lokale arbeidsplasser eller gevinster. De henter ut lokale ressurser, og etterlater lite verdier. Skolen i Strengelvåg kostet for eksempel bare én million kroner.

– Vi legger ikke skjul på at jeg er personlig involvert, sier Brun, men Eivind kommer utenfra. Vi trekker linjer til mer eller mindre sammenlignbare hendelser andre steder. Billig strøm tiltrekker mye digital industri til bygde-Norge, særlig Nord-Norge – blant annet bitcoinselskapet Datavault, som bruker 40 prosent av kraften i Hadsel kommune, og lignende i Sulitjelma og Mo i Rana. I Alvdal kommune lenger sør har innbyggere protestert og vunnet mot et russisk bitcoinfirma. Space X-planene på Strengelvåg har også internasjonale paralleller som den franske landsbyen Sant-Senier-de-Beuvron, der Starlink-antenner ble stoppet, og et tysk prosjekt der en antennepark ikke ble stoppet.

Skolen i Strengelvåg i sin gullalder. Foto: Eivind H. Natvig

Filmessay med nordnorsk topografi
– Det vanskeligste for folk lokalt er kanskje følelsen av å bli overkjørt, sier Natvig.
Han er kjent for et billedspråk som integrerer de nordnorske elementer og topografi. Han er fra Oslo, men bor i nord. Brun er fra nord, men bor i Oslo. De to fant sammen som gjensidige fans av hverandres arbeid, sier de, og utgjør nå selskapet Hai ku.

– Det er jo vanskelig og spennende å formidle en antennepark som ikke er bygget, sier Natvig.
Lyden blir viktig: «lyden av kryptoanlegg vs. stillhet, lyden av liv i skolegården vs. fraværet av det». Planen nå er en pilot som skal legge grunnlag for produksjonsbeslutning. Filmen kan ha premiere i 2024. Fritt Ord har tildelt 80 000 kroner til prosjektet.

Hvalen Hvaldimir og hvalfangeren
Et annet av prosjektene Fritt Ord støttet i desember, er utvikling av filmen med arbeidstittel «Hvalen og hvalfangeren» av filmskaper Karoline Grindaker. Dokumentarfilmen handler om natursynet til fisker og tidligere hvalfanger Joar Hesten. I 2019 reddet han hvithvalen (belugahvalen) «Hvaldimir» ut av en russisk-produsert sele. Hvaldimir har vært lite mysterium fra den dukket «ut av ingenting» den våren. Siden har den svømt nedover norskekysten, og holdt seg nær land og mennesker. Dens redningsmann, Joar, har tidligere har vært to sesonger på vågehvaljakt. Men han sier møtet med hvalen har endret hans syn på mange ting.

– Det var et veldig sterkt møte, sier han. Han hadde oppdaget hvalen dagen før, og da ingen andre neste dag klarte å fri hvalen fra spennen, ikledde Hesten seg en overlevelsesdrakt og hoppet uti for å få selen av.
– Øyeblikket da klaffen som holdt spennen spratt opp, var et veldig godt øyeblikk, sier Hesten.
– Vi tenker at dyr ikke har følelser eller kan vise omsorg, men det kan det være de gjør. Vi må anerkjenne Hvaldimirs rett til en plass i naturen uavhengig av hans verdi for mennesket, og innse at vi har en viss vikeplikt, sier han. Han håper verden kan bli enig om i det minste én ting: å verne hval.

Joar Hesten. Foto: Nils Petter Lothrington

Omvendelse i havet
Øyeblikket i vannet med hvalen er et slags omdreningspunkt.
– Da jeg kom bort til hvalen, innså jeg at var alene i det store havet med den. Jeg følte meg svak og sårbar. Jeg tenkte at hvis den tar tak i foten min nå, så kan den dra meg under, sier Joar Hesten. Det er dette filmen skal handle om, sier Grindaker: «det personlige møtet mellom skapningene i havet og mennesket som jager og hva det kan si om forholdet mellom menneske og natur». Hun sier filmen er inspirert av romaner som «Den gamle mannen og havet» (Ernest Hemingway) og «Brevet om fiskeren Markus» (Gabriell Scott). Den handler både om Joars endrede natyrsyn, menneskets plass i naturen, og hvordan vi ser på havet som som «vårt», mens vi egentlig kanskje har vikeplikt for andre arter.

Vil flytte Hvaldimir til Svalbard
Grindaker skal følge Hesten gjennom en sesong som fisker på Ingøy i Finnmark. Samtidig følges Hvaldimir av Instagram og lokalaviser, som hele Norges «kjendis-hval». For tiden er den i området rundt Kristiansund, der den følges av mange, blant annet et annet filmteam. Ulike miljøer og personer har foreslått ulike løsninger for Hvaldimir. Joar Hesten er skeptisk til både å sperre den inn i én fjord, og til dagens løsning, der hvalen ufrivillig er blitt en «instaklovn».
– Han ga hvalen et løfte om å hjelpe den, sier Grindaker – så han stiller opp i filmen med håp om bidra til den flyttes til Svalbard, der han tror den kan finne andre av sin art. Utviklingen er støttet med 80 000 kroner.

Karoline Grindaker. Foto: Nils Petter Lothrington

Allsidige prosjekter
Andre prosjekter som får midler i samme tildeling, er Lofoten Film Collective AS, for produksjon av dokumentarfilmen “In Cod We Trust”, et portrett av lokalsamunnet i Båtsfjord (kr 100 000). Det inkluderer også John Færseths manusutvikling for bokprosjektet "Russlands krig mot Ukraina 2004–2022 (kr 100 000), SYV MIL for teaterforestillingen “Kate Pendry: My dinner with Putin” (kr 40 000), Nils Heyerdahl for manusutvikling for bokprosjektet “Den andre historien. Katolikken og humanisten Lars Roar Langslet” ( kr 50 000), Morten Søberg for manusutvikling av boken “Lyden/atterljomen av krig” (kr 50 000), Kirkelig Kulturverksteds arrangementsrekke “Trassintervjuer”( kr 30 000), Foreningen Retten til en verdig død og Verdighetskonferansen 2022 (kr 30 000), Else-Britt Nilsen, manusutvikling for bok om Den katolske kirke i Norge under andre verdenskrig (kr 40 000) og Erle Marie Sørheim, manusutvikling for boken “Sensurerte ideer” om sensur gjennom historien og i dag (kr 100 000).

Bevilgninger til mindre, ordinære søknadssaker, november 2022 (søknader om kr 100 000 og mindre)

Agenda Res Publica Media, utgivelse av boken “Avbrutt – beretninger om abort” av Vilde Bratland Hansen og June Holm, kr 25 000

Agenda Res Publica Media, utgivelse av “Auroras bok” av Helle Cecilie Palmer, kr 25 000

Ahmed Dadi, utvikling av teaterforestillingen “En BENK på Tøyen”, kr 30 000

Alfred Film og TV, utvikling av dokumentarserien “Lappjævel”, kr 50 000

Artica Svalbard, arrangementsrekken “Longyearbyen Lantern Lectures”, kr 40 000

Aslaug Magdalena Juliussen, kunstutstilling og katalog, kr 35 000

Audun Eckhoff, utgivelse av “Monografi Hilmar Fredriksen”, kr 40 000

Bente Geving, kunstprosjektet “UT I VIDE VERDEN – i dialog med John Savios kunst”, kr 35 000

Bergen Offentlige Bibliotek, podkasten “Film verden rundt”, kr 40 000

Borealis – en festival for eksperimentell musikk, utgivelse av jubileumsbok for Borealis 2023, kr 25 000

Den Norske Helsingforskomite, seminar til minne om Anna Politkovskaya, kr 100 000

Dugnad for menneskerettigheter, debatt om menneskerettighetssituasjonen i Tyrkia, kr 20 000

Eirin Roseneng , turné med forestillingen “7% samisk”, kr 50 000

Eline Hallem, teaterforestillingen “ALPHA – Finn din indre konge!”, kr 50 000

Else-Britt Nilsen, manusutvikling for bok om Den katolske kirke i Norge under andre verdenskrig, kr 40 000

Erle Marie Sørheim, manusutvikling for boken “Sensurerte ideer” om sensur gjennom historien og i dag, kr 100 000

Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS, utgivelse av “Tre desperate uker. Det norsk-britiske felttoget i Sør-Norge 1940” av Erik Thomassen, kr 20 000

Fellesutvalget for Palestina, Palestinakonferansen 2022: “Noregs strategi i Israel og Palestina”, kr 40 000

Foreningen Retten til en verdig død, Verdighetskonferansen 2022: “Verden endrer seg – hva med Norge?”, kr 30 000

Else-Britt Nilsen, manusutvikling for bok om Den katolske kirke i Norge under andre verdenskrig, kr 40 000

Erle Marie Sørheim, manusutvikling for boken “Sensurerte ideer” om sensur gjennom historien og i dag, kr 100 000

FORENINGEN UNGE VINGER, utvikling av danseforestilling om radikalisering, kr 50 000

FORLAGET BRØD OG ROSER AS, norsk utgivelse og lansering av antologien “Omsorgsmanifestet”, kr 35 000

Gestapomuseets forening, seminaret “Jeg vil dø for Norge”, kr 10 000

Gjesdal kommune, Kultur og samfunn, arrangementsrekken “Den inkluderende kulturscenen”, kr 20 000

HAI KU AS, utvikling av dokumentarfilmen “Big-Tech blues i bygde-Norge”, kr 80 000

Halvor Haugen, utgivelse av antologi med 14 kunstkritiske tekster, kr 20 000

Hamar bibliotek, arrangementsrekken “Å skrive et levd liv”, kr 40 000

Hanan Benammar, kunstprosjektet “One way to a desert, part 2”, kr 20 000

Hanna Hånes, manusutvikling for bokprosjektet “Herdet fiskefett og epidemi av hjerteinfarkt”, kr 40 000

Humanist forlag , utgivelse av boken “Senabort. Den usynlige sorgen” av Signe Veierud Busch, kr 25 000

Humanist forlag, utgivelse av boken “Det nådeløse arbeidslivet” av Erika Ribu og Sara Skilbred-Fjeld, kr 15 000

Humanist forlag, utgivelse av boken “Varslerne” av Heidi Helene Sveen, kr 30 000

Ida Aalen, manusutvikling for bokprosjektet “Norsk digital produktutvikling”, kr 50 000

Jan Elisabeth Lindvik, gjenoppsetning av forestillingen “Jenter som oss” i 2023, kr 50 000

John Færseth, manusutvikling for bokprosjektet “Russlands krig mot Ukraina 2004–2022”, kr 100 000

Jonathan Ibsen, danseforestillingen “Panser”, kr 20 000

Karoline Grindaker , utvikling av dokumentarfilmen “Hvalen og Hvalfangeren”, kr 80 000

Katharina Barbosa Blad, kunstprosjektet “After Democracy”, kr 30 000

Kirkelig Kulturverksted AS, filmvisningsserien “Trassfilm”, kr 30 000

Kirkelig Kulturverksted AS, arrangementsrekken “Trassintervjuer”, kr 30 000

Koko Film AS, utvikling av dokumentarfilmen “Tog”, kr 50 000

Kristian Bruarøy, manusutvikling for bok om norsk strømmehistorie, kr 75 000

Line Norman Hjorth, manusutvikling for essayet “Wittgenstein og Woke”, kr 50 000

Lofoten Film Collective AS, produksjon av dokumentarfilmen “In Cod We Trust”, kr 100 000

Lovise Angen Krogstad, paneldebatt under festivalen “Kunsten som frigjører av det undertrykte og ordløse”, kr 25 000

Maria Pasenau, utstillingen “HERPES We finely got something in common”, kr 30 000

Marie Sjøvold, separatutstilling på Gyldenpris Kunsthall, kr 75 000

Marte Sterud, danseforestillingen “A Butch is a Butch is a Butch is a Butch”, kr 20 000

Mette Karlsvik, utvikling av teaterforestillingen “Vaksen og barn”, kr 70 000

Morten Søberg, manusutvikling for bokprosjektet “Lyden/atterljomen av krig”, kr 50 000

Museumsforlaget, utgivelse av boken “Svigermor” av Gjertrud Sæter, kr 15 000

Musical Life AS, produksjon av musikkvideo for frihet i Iran, kr 65 000

Niccofilm AS, «Ideer fra Gud og Djevelen og de fire verdenshjørner» – produksjon av film om Oddvar Torsheim, kr 100 000

Nils Heyerdahl, manusutvikling for bokprosjektet “Den andre historien. Katolikken og humanisten Lars Roar Langslet”, kr 50 000

Norsk Forfattersentrum Vestlandet, “Med kjærleg helsing 2023” – en serie forfattermøter, kr 25 000

Ole Henrik Risøy Solheim, utvikling av musikalen “The Rocky Twins”, kr 60 000

Ole Petter Nyhaug, manusutvikling for boken «Sånn er vi – en faktabok om nordmenn», kr 50 000

Orkana Forlag AS, utgivelse av boken “Herdet fiskefett og epidemi av hjerteinfarkt” av Hanna Hånes, kr 25 000

Pål Kolstø, ukrainsk oversettelse av boken “Russia Before and After Crimea, 2010–17” av Pål Kolstø, kr 30 000

Ryfylkemuseet, utvikling av fotoutstillingen “Ryfylke”, kr 30 000

SalsaNor, “Lyden av Cuba i 2023”, debattarrangementer, kr 30 000

Samarbeidsrådet for tros-og livssynssamfunn Bergen, arrangementet “Mangfoldsbyen filmvisning: Religion og homofili”, kr 20 000

Scenekraft AS, manusutvikling for teaterprosjektet “Kraften” om Fredrikke Nielsen, kr 50 000

Screen Story Film og TV AS, kinolansering av dokumentarfilmen “Hva skjedde med Torstein Raaby?”, kr 60 000

Screen Story Film og TV AS, utvikling av filmprosjektet “WarFun”, kr 50 000

Skald AS, utgivelse av boken «At korrespondere med en sort Kjole – historia om Bolette C. Pavels Larsen», kr 35 000

Solum Bokvennen AS, utgivelse av boken “Frihet koster” av Liv Mørland, kr 20 000

Speed Arkitekter AS, publikasjonen “Skeive strukturer” tilknyttet en utstilling med samme navn, kr 40 000

Speranza Film AS, lansering av filmen “Fedrelandet”, kr 75 000

Spætt Film AS, produksjon av dokumentarfilmen “Playing Adam’s Game” om kvinnefotball, kr 100 000

Stiftelsen Festivalkontoret, skolevisninger for videregående skole under Arabiske filmdager 2023, kr 40 000

Stiftelsen Fotogalleriet, katalogen “Indoktrinering og ritualisert fortelling”, kr 50 000

Stiftelsen Norsk Kunstårbok, Norsk kunstårbok 2023, kr 50 000

Stiklestad nasjonale kultursenter, “Ungdommens Hærpil – Våler i 1000 år” workshop for ungdom, kr 30 000

Substans Film AS, skolevisninger av dokumentarfilmen “Oh dear Sara”, kr 30 000

Sven Thore Kloster, utgivelse av antologien “Hellig makt”, kr 15 000

Tegnerforbundet, seminar tilknyttet utstilling av Iver Jåks kunst, kr 30 000

Trondheim Calling, debattserie om verdien av musikk, kr 25 000

Ulla Marianne Schildt, støtte til tre utstillinger med foto, video og installasjoner, kr 40 000

Viggo Knudsen, utvikling av dokumentarfilm om Thore Henki Holm Hansen, kr 50 000

Viper Film AS, utvikling av filmprosjektet “ART IS DEAD”, kr 50 000

Øya Film AS, utvikling av dokumentarfilmen “Mørke skyer”, kr 75 000

Åshild Samseth, produksjon av dokumentarfilmen “Bomber og granater”, kr 50 000