– Dataspill er det vanskeligste kulturuttrykket å anmelde

7. juni 2023

– Halve Norge under 45 år spiller dataspill aktivt. Snart spiller nesten alle. Likevel er det nesten ingen store medier i Norge som anmelder eller skriver om dataspill lenger, sukker journalist og redaktør Erik Fossum, primus motor i dataspillmagasinet PressFire.

PressFire fikk nylig 200 000 kroner av Fritt Ord til å anmelde dataspill, til graveprosjekt om dataspill og til å skrive kommentarer om spill. Magasinet har flere hundre tusen lesere. Blant annet fordi dataspill og spillbransjen i stor grad går under radaren for store norske medier. Fossum er glad for lesersuksessen, men «min drøm er egentlig å konkurrere mot de store mediene – igjen».

Var i verdenseliten
For de store mediene har vært «på» før. På starten av 2000-tallet var norske medier, med VG og Dagbladet i front, blant de første i verden til å anmelde dataspill som en del av kulturdekningen. Fossum anmeldte spill for Dagbladet fra 2005 til 2016. På det meste publiserte avisen 250 anmeldelser i året.
– Det tok brått slutt med krisen i medieøkonomien på midten av 2010-tallet. Siden har spill i stor grad vært overlatt til nisjemedier, sier Fossum.
Et hederlig unntak er NRKs satsing på å anmelde spill.
– Jeg hører NRK var overrasket over hvor bra det flyr. Det burde de jo ikke være! Filmskapere har begynt å notere seg at det ikke bare er andre filmskapere de konkurrerer mot, men vel så mye mot spillskapere.

Mario Kart dataspill
Mario Kart har 3-årsgrense, men inneholder likevel bilreklame, sier Erik Fossum, og mener Medietilsynet snorksover i timen.

Dataspillenes mørke side
PressFire, som før var en del av Dagbladet, forlot Dagbladet i 2016 og driver nå selvstendig. Magasinet anmelder dataspill og dekker spill og spillbransjen journalistisk. Det gjelder alt fra Oljefondets investeringer i spill til om e-sport er en del av idretts-Norge eller ikke. Men selv om dataspill er ment som underholdning og til glede, er ikke PressFire redd for «de mørke sidene ved dataspill».

– Det er dels en ganske kynisk bransje som har drevet rovdrift på både ansatte og spillere, sier Fossum. PressFire har blant annet tatt opp såkalt «predatory monetisation» i dataspill – slu måter å få spillerne til å bruke penger i spillet på, «loot box-problematikk» – gambling-lignende ordninger inne i spillet, og skjult reklame. De mener dataspill blitt en slags «gråsone» for regelverket om reklame.

– Både radio, TV og sosiale medier er nøyere regulert. Medietilsynet ligger og snorksover på høylys dag enda vi har ropt varsko i årevis, sier Fossum.
Han trekker blant annet frem hvordan Mario Kart med 3-årsgrense likevel inneholder reklame for Mercedes, og hvordan populære Fortnite, med 12-årsgrense, fylles av reklame for produkter med 18-årsgrense.

Gambling inne i spillene
De gamblinglignende teknikkene er bekymringsverdige. Nå som spilleavhengigheten i Norge endelig er gått ned, blant annet grunnet forbud mot TV-reklame for gambling, risikerer dataspill å bli en ny rekrutteringsarena.
– Sammenhengen mellom at noen spiller FIFA og gambling på Unibet er kanskje ikke så synlig og opplagt, men den er der. Folk som utsetter seg for gambling-lignende mekanismer i dataspill, står lettere i fare for å bli spilleavhengige, sier han. Dette kommer, sier spilljournalisten, i tillegg til et gryende problem – spillavhengighet av selve dataspillene.

Eksempel på en såkalt lootbox

Krevende å anmelde
Dataspillene er ikke lenger en aktivitet for gutte- og jenterommet. Snittalderen på norske spillere er 36 år. Det lanseres nå flere tusen spill i året. I verdenssammenheng har antall spillere triplet seg på ti år. Snart får både Norge og EU dataspillstrategier. Spill er rett og slett blitt en etablert og integrert del av hverdagslivet – og kultursektoren.

– Men spill er mer krevende å anmelde enn mye annet i kultursektoren, mener Fossum. Der en film eller en utstilling tar to til tre timer å oppleve, kan et spill ta over 200 timer å spille gjennom. Så skal det anmeldes på alle sine fasetter fra det tekniske til det kunstneriske, det visuelle, fortellingen og spillbarhet.
– Spill tar opp i seg både foto, maleri, grafikk, film og litteratur samtidig. Du kan si dataspill er kulminasjonen av alle de andre kunstuttrykkene samtidig, mener Fossum.
– Og skal man drive god kritikk, så må man forstå spill på en god måte.

Erik Fossum og Jarle Hrafn Grindhaug gikk solo med eget spillmagasin i 2016. Foto: PressFire

Støtten fra Fritt Ord vil gå til å hyre frilansere.
– For eksempel er det denne uka mange presentasjoner av nye spill, og da betaler vi en frilanser til å hjelpe til med dekningen, sier Fossum og i juni skal vi delta på spillutviklermesser i Norge for å intervjue norske utviklere.

Her kan du lese mer om journalistikkprosjekter Fritt Ord støttet våren 2023.

Vil du abonnere på vårt gratis nyhetsbrev? Meld deg på her.

Bevilgninger til større søknadssaker i Norsk journalistikk, april 2023 (søknader om over kr 100 000)

ALTINGET AS, Norsk journalistikk: Artikkelserien “Yngreomsorgen”, kr 75 000

Are Tågvold Flaten, Norsk journalistikk: AmerikanskPolitikk.no i 2023, kr 125 000

ArtScene Trondheim AS, Norsk journalistikk: Nettidsskriftet ArtScene Trondheim, kr 125 000

Faktisk.no AS, Norsk journalistikk: Reportasjeserien “Valgpåvirkning”, kr 150 000

Filter Nyheter, Norsk journalistikk: Undersøkende journalistikk og fordypning om tre temaer, kr 400 000

Foreningen Røverhuset, Norsk journalistikk: RøverRadion, kr 200 000

Framtidajunior.no v/LNK, Norsk journalistikk: “Unge stemmer i lokalvalet” – artikkelserie og temaavis, kr 100 000

Freddy Fjellheim, Norsk journalistikk: “Fossile brensler. En verden i brann” – publiseringsprosjekt, kr 100 000

Ida Madsen Hestman, Norsk journalistikk: “Det er så stygt!” – artikler og podkast, kr 50 000

Kristina Quintano, Norsk journalistikk: Formidlingsprosjektet “Budbringeren fra Helvete”, kr 50 000

MEDIEHUSET NIDAROS AS, Norsk journalistikk: “‘Jorda rundt’ er ikke for alle i barne- og ungdomsfotballen i Trondheim”, kr 50 000

Medier24, Norsk journalistikk: Journalistikkprosjektet “Hva nå, NRK?”, kr 100 000

Nordiske Mediedager, Norsk journalistikk: NMD Ung 2023, kr 50 000

NORSK JOURNALISTLAG FRILANS, Norsk journalistikk: Nordisk frilansseminar 2023 – frilansjournalister sammen på norsk høgfjell, kr 75 000

Norsk tidsskriftforening, Norsk journalistikk: Artikkelsamling om tidsskrift, jubileum 2023, kr 75 000

NY PLAN, Norsk journalistikk: Tidsskriftet NY PLAN, kr 50 000

OsloMet – Storbyuniversitetet ved AI Lab, Norsk journalistikk: “Kunstig intelligens i gravejournalistikk”, kr 200 000

PressFire AS, Norsk journalistikk: Spilljournalistikk i PressFire 2023, kr 200 000

Robin Leander Wullum, Norsk journalistikk: Artikkelserien “Al lado del estado / Ved sidan av staten”, kr 75 000

Shuddhashar, Norsk journalistikk: “Shuddhashar FreeVoice Magazine Issues” – Intimacy and Religion, kr 75 000

Skriften på Speilet AS, Norsk journalistikk: “Samtaler om voldtekt”, sesong av podkasten “Glasshus”, kr 50 000

Svalbardposten, Norsk journalistikk: Artikkelserien “Naboer lengst nord – før og etter krigen”, kr 100 000

Svarttrost Produksjoner AS, Norsk journalistikk: Podkasten “Tabbene i Baneheia-saken”, kr 100 000

Svarttrost Produksjoner AS, Norsk journalistikk: Podkasten “Korrupsjonsskandalen”, kr 100 000

Svarttrost Produksjoner AS, Norsk journalistikk: Podkasten “Ubesvarte spørsmål i Tina-saken”, kr 100 000

Tidsskriftet Fett, Norsk journalistikk: Fett utgave 2/23, “Vekst”, kr 50 000

Vegard Kristiansen Kvaale, Norsk journalistikk: “Korrespondentene” – en podkast om amerikansk politikk, kr 50 000

Bevilgninger til mindre søknadssaker i ordningen Norsk journalistikk, mai 2023 (søknader om kr 100 000 eller mindre)

Anlov P. Mathiesen, Norsk journalistikk: Artikkelserie om kunstig intelligens i litteraturen, kr 40 000

Arild Molstad, Norsk journalistikk: Sakprosaartikler i Aftenposten Innsikt, kr 30 000

Arr – idéhistorisk tidsskrift, Norsk journalistikk: Arr idéhistorisk tidsskrift, kr 100 000

Erlend Mørch, Norsk journalistikk: Podkasten “Radio Mørch”, kr 50 000

Guro Merakerås, Norsk journalistikk: Artikkelserien “På Europas glemte dørstokk”, kr 50 000

Jan Johannessen, Norsk journalistikk: Reportasjeserien “Kampen for en bilfri by – hvordan lykkes?”, kr 30 000

Norsk tidsskriftforening, Norsk journalistikk: Seks kurs i tidsskriftjournalistikk, kr 50 000

Norske Kunstforeninger, Norsk journalistikk: Lanseringsarrangement for tidsskriftet Kunst PLUSS, kr 20 000

Solum Bokvennen AS, Norsk journalistikk: BLA – dramatikk og litteratur, kr 50 000

Thomas Kleiven, Norsk journalistikk: Dybdereportasje om sirkulær økonomi i friluftslivet, kr 20 000

Tidsskriftet Replikk, Norsk journalistikk: Søknad om støtte til nr. 54, “Jente/Vandring”, kr 20 000

TORGGATA BLAD, Norsk journalistikk: Torggata Blad nr. 2/2023 – kommunevalgnummeret, kr 35 000

William Sem Fure, Norsk journalistikk: Litteraturkritikk i langformat, kr 30 000