– Dataspill er det vanskeligste kulturuttrykket å anmelde

7. juni 2023

– Halve Norge under 45 år spiller dataspill aktivt. Snart spiller nesten alle. Likevel er det nesten ingen store medier i Norge som anmelder eller skriver om dataspill lenger, sukker journalist og redaktør Erik Fossum, primus motor i dataspillmagasinet PressFire.

PressFire fikk nylig 200 000 kroner av Fritt Ord til å anmelde dataspill, til graveprosjekt om dataspill og til å skrive kommentarer om spill. Magasinet har flere hundre tusen lesere. Blant annet fordi dataspill og spillbransjen i stor grad går under radaren for store norske medier. Fossum er glad for lesersuksessen, men «min drøm er egentlig å konkurrere mot de store mediene – igjen».

Var i verdenseliten
For de store mediene har vært «på» før. På starten av 2000-tallet var norske medier, med VG og Dagbladet i front, blant de første i verden til å anmelde dataspill som en del av kulturdekningen. Fossum anmeldte spill for Dagbladet fra 2005 til 2016. På det meste publiserte avisen 250 anmeldelser i året.
– Det tok brått slutt med krisen i medieøkonomien på midten av 2010-tallet. Siden har spill i stor grad vært overlatt til nisjemedier, sier Fossum.
Et hederlig unntak er NRKs satsing på å anmelde spill.
– Jeg hører NRK var overrasket over hvor bra det flyr. Det burde de jo ikke være! Filmskapere har begynt å notere seg at det ikke bare er andre filmskapere de konkurrerer mot, men vel så mye mot spillskapere.

Mario Kart dataspill
Mario Kart har 3-årsgrense, men inneholder likevel bilreklame, sier Erik Fossum, og mener Medietilsynet snorksover i timen.

Dataspillenes mørke side
PressFire, som før var en del av Dagbladet, forlot Dagbladet i 2016 og driver nå selvstendig. Magasinet anmelder dataspill og dekker spill og spillbransjen journalistisk. Det gjelder alt fra Oljefondets investeringer i spill til om e-sport er en del av idretts-Norge eller ikke. Men selv om dataspill er ment som underholdning og til glede, er ikke PressFire redd for «de mørke sidene ved dataspill».

– Det er dels en ganske kynisk bransje som har drevet rovdrift på både ansatte og spillere, sier Fossum. PressFire har blant annet tatt opp såkalt «predatory monetisation» i dataspill – slu måter å få spillerne til å bruke penger i spillet på, «loot box-problematikk» – gambling-lignende ordninger inne i spillet, og skjult reklame. De mener dataspill blitt en slags «gråsone» for regelverket om reklame.

– Både radio, TV og sosiale medier er nøyere regulert. Medietilsynet ligger og snorksover på høylys dag enda vi har ropt varsko i årevis, sier Fossum.
Han trekker blant annet frem hvordan Mario Kart med 3-årsgrense likevel inneholder reklame for Mercedes, og hvordan populære Fortnite, med 12-årsgrense, fylles av reklame for produkter med 18-årsgrense.

Gambling inne i spillene
De gamblinglignende teknikkene er bekymringsverdige. Nå som spilleavhengigheten i Norge endelig er gått ned, blant annet grunnet forbud mot TV-reklame for gambling, risikerer dataspill å bli en ny rekrutteringsarena.
– Sammenhengen mellom at noen spiller FIFA og gambling på Unibet er kanskje ikke så synlig og opplagt, men den er der. Folk som utsetter seg for gambling-lignende mekanismer i dataspill, står lettere i fare for å bli spilleavhengige, sier han. Dette kommer, sier spilljournalisten, i tillegg til et gryende problem – spillavhengighet av selve dataspillene.

Eksempel på en såkalt lootbox

Krevende å anmelde
Dataspillene er ikke lenger en aktivitet for gutte- og jenterommet. Snittalderen på norske spillere er 36 år. Det lanseres nå flere tusen spill i året. I verdenssammenheng har antall spillere triplet seg på ti år. Snart får både Norge og EU dataspillstrategier. Spill er rett og slett blitt en etablert og integrert del av hverdagslivet – og kultursektoren.

– Men spill er mer krevende å anmelde enn mye annet i kultursektoren, mener Fossum. Der en film eller en utstilling tar to til tre timer å oppleve, kan et spill ta over 200 timer å spille gjennom. Så skal det anmeldes på alle sine fasetter fra det tekniske til det kunstneriske, det visuelle, fortellingen og spillbarhet.
– Spill tar opp i seg både foto, maleri, grafikk, film og litteratur samtidig. Du kan si dataspill er kulminasjonen av alle de andre kunstuttrykkene samtidig, mener Fossum.
– Og skal man drive god kritikk, så må man forstå spill på en god måte.

Erik Fossum og Jarle Hrafn Grindhaug gikk solo med eget spillmagasin i 2016. Foto: PressFire

Støtten fra Fritt Ord vil gå til å hyre frilansere.
– For eksempel er det denne uka mange presentasjoner av nye spill, og da betaler vi en frilanser til å hjelpe til med dekningen, sier Fossum og i juni skal vi delta på spillutviklermesser i Norge for å intervjue norske utviklere.

Her kan du lese mer om journalistikkprosjekter Fritt Ord støttet våren 2023.

Vil du abonnere på vårt gratis nyhetsbrev? Meld deg på her.

Bevilgninger til større søknadssaker i Norsk journalistikk, april 2023 (søknader om over kr 100 000)

ALTINGET AS, Norsk journalistikk: Artikkelserien “Yngreomsorgen”, kr 75 000

Are Tågvold Flaten, Norsk journalistikk: AmerikanskPolitikk.no i 2023, kr 125 000

ArtScene Trondheim AS, Norsk journalistikk: Nettidsskriftet ArtScene Trondheim, kr 125 000

Faktisk.no AS, Norsk journalistikk: Reportasjeserien “Valgpåvirkning”, kr 150 000

Filter Nyheter, Norsk journalistikk: Undersøkende journalistikk og fordypning om tre temaer, kr 400 000

Foreningen Røverhuset, Norsk journalistikk: RøverRadion, kr 200 000

Framtidajunior.no v/LNK, Norsk journalistikk: “Unge stemmer i lokalvalet” – artikkelserie og temaavis, kr 100 000

Freddy Fjellheim, Norsk journalistikk: “Fossile brensler. En verden i brann” – publiseringsprosjekt, kr 100 000

Ida Madsen Hestman, Norsk journalistikk: “Det er så stygt!” – artikler og podkast, kr 50 000

Kristina Quintano, Norsk journalistikk: Formidlingsprosjektet “Budbringeren fra Helvete”, kr 50 000

MEDIEHUSET NIDAROS AS, Norsk journalistikk: “‘Jorda rundt’ er ikke for alle i barne- og ungdomsfotballen i Trondheim”, kr 50 000

Medier24, Norsk journalistikk: Journalistikkprosjektet “Hva nå, NRK?”, kr 100 000

Nordiske Mediedager, Norsk journalistikk: NMD Ung 2023, kr 50 000

NORSK JOURNALISTLAG FRILANS, Norsk journalistikk: Nordisk frilansseminar 2023 – frilansjournalister sammen på norsk høgfjell, kr 75 000

Norsk tidsskriftforening, Norsk journalistikk: Artikkelsamling om tidsskrift, jubileum 2023, kr 75 000

NY PLAN, Norsk journalistikk: Tidsskriftet NY PLAN, kr 50 000

OsloMet – Storbyuniversitetet ved AI Lab, Norsk journalistikk: “Kunstig intelligens i gravejournalistikk”, kr 200 000

PressFire AS, Norsk journalistikk: Spilljournalistikk i PressFire 2023, kr 200 000

Robin Leander Wullum, Norsk journalistikk: Artikkelserien “Al lado del estado / Ved sidan av staten”, kr 75 000

Shuddhashar, Norsk journalistikk: “Shuddhashar FreeVoice Magazine Issues” – Intimacy and Religion, kr 75 000

Skriften på Speilet AS, Norsk journalistikk: “Samtaler om voldtekt”, sesong av podkasten “Glasshus”, kr 50 000

Svalbardposten, Norsk journalistikk: Artikkelserien “Naboer lengst nord – før og etter krigen”, kr 100 000

Svarttrost Produksjoner AS, Norsk journalistikk: Podkasten “Tabbene i Baneheia-saken”, kr 100 000

Svarttrost Produksjoner AS, Norsk journalistikk: Podkasten “Korrupsjonsskandalen”, kr 100 000

Svarttrost Produksjoner AS, Norsk journalistikk: Podkasten “Ubesvarte spørsmål i Tina-saken”, kr 100 000

Tidsskriftet Fett, Norsk journalistikk: Fett utgave 2/23, “Vekst”, kr 50 000

Vegard Kristiansen Kvaale, Norsk journalistikk: “Korrespondentene” – en podkast om amerikansk politikk, kr 50 000

Bevilgninger til mindre søknadssaker i ordningen Norsk journalistikk, mai 2023 (søknader om kr 100 000 eller mindre)

Anlov P. Mathiesen, Norsk journalistikk: Artikkelserie om kunstig intelligens i litteraturen, kr 40 000

Arild Molstad, Norsk journalistikk: Sakprosaartikler i Aftenposten Innsikt, kr 30 000

Arr – idéhistorisk tidsskrift, Norsk journalistikk: Arr idéhistorisk tidsskrift, kr 100 000

Erlend Mørch, Norsk journalistikk: Podkasten “Radio Mørch”, kr 50 000

Guro Merakerås, Norsk journalistikk: Artikkelserien “På Europas glemte dørstokk”, kr 50 000

Jan Johannessen, Norsk journalistikk: Reportasjeserien “Kampen for en bilfri by – hvordan lykkes?”, kr 30 000

Norsk tidsskriftforening, Norsk journalistikk: Seks kurs i tidsskriftjournalistikk, kr 50 000

Norske Kunstforeninger, Norsk journalistikk: Lanseringsarrangement for tidsskriftet Kunst PLUSS, kr 20 000

Solum Bokvennen AS, Norsk journalistikk: BLA – dramatikk og litteratur, kr 50 000

Thomas Kleiven, Norsk journalistikk: Dybdereportasje om sirkulær økonomi i friluftslivet, kr 20 000

Tidsskriftet Replikk, Norsk journalistikk: Søknad om støtte til nr. 54, “Jente/Vandring”, kr 20 000

TORGGATA BLAD, Norsk journalistikk: Torggata Blad nr. 2/2023 – kommunevalgnummeret, kr 35 000

William Sem Fure, Norsk journalistikk: Litteraturkritikk i langformat, kr 30 000

Nyheter

Tora Bakke Håndlykken

Tora Bakke Håndlykken, nyhetsredaktør i VG, om ytringsfrihetens rammer

12. oktober 2024

– Som redaktør opplever jeg daglig hvor viktig ytringsfriheten er, men frykter vi innskrenker allerede opparbeidede rammer med stadige små skritt. Et eksempel er retten til å demonstrere eller flagge for eksempel under Pride – sammen retten til å ikke delta i kollektive i ytringer. Det sier nyhetsredaktør i VG, Tora Bakke Håndlykken.

Frie stemmer – 22. juli var det største angrepet på ytringsfrihet i Norge siden andre verdenskrig

6. oktober 2024

Generalsekretær i Norsk PEN og leder av Nobel-komitéen Jørgen Frydnes var daglig leder på Utøya i 12 år.
– Utøya ble gjenreist fordi vi klarte å snakke sammen. Gjennom smerte, sinne og fortvilelse og dialog, har vi skapt en historie om håp, ikke frykt.

«Skal hilse fra naturen» reiser natur-Norge rundt med debattmøter – Nye tildelinger september 2024

2. oktober 2024

Dokumentarfilmen «Skal hilse fra naturen» har premiere neste uke. Lanseringen av filmen, med debattmøter og spesialvisninger rundt om i landet, om blant annet taretråling på Runde og gruvedumping i Førdefjorden, har fått støtte av Fritt Ord. Det får også regissør Ragnhild Nøst Bergem, som nylig vant Gullruten for beste dokumentarfilm, til å utvikle sitt neste dokumentarprosjekt, «Hjerteslag». Kunstner Ayman Alazraq har fått støtte til prosjektet «Palestine-Norway Archive Collections». Tegneserieforfatteren Thor Isak Ringsbu skal skape et Oslo i år 2137, der KI styret landet som et diktatur.

Se alle nye tildelinger i september 2024 her.

Fra redaksjonen i E24. I forgrunnen sitter leder for brukerdata og AI, Andreas Fosse. Foto: E24

400 000 kroner til å gjøre norsk gravejournalistikk bedre med KI

1. oktober 2024

OsloMet AI Lab og Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse (SKUP) har fått 400 000 kroner til et prosjekt som skal styrke bruken av kunstig intelligens i undersøkende journalistikk i Norge, særlig i region- og lokalavisene. Radio Folgefonn skal følge kraftpolitikken og hjemfallsretten, og Periskop skal sikre kritikk av utstillinger, film og TV-serier for barn og unge. Se nye tildelinger i journalistikk i september 2024.