– Vanskelig å undervise om rasisme

11. september 2024

– Det sitter i kroppen. Det er noe du aldri glemmer.

Det sa Khadija Lalla Djobarta, elev ved Edvard Munch vgs. i Oslo, om rasisme da Fritt Ord mandag 9. september inviterte til debattseminar om “Hvordan prate om rasisme” i skolen.

– Som en person med minoritetsbakgrunn er rasisme noe jeg møter nesten hver dag, sa Khadija Djobarta.

– For mange er skolen en trygg havn. Så når læreren bruker n-ordet, et ord som setter mange av oss i kamp- eller fluktmodus, blir effekten negativ uansett hvor god intensjon læreren måtte ha.

Mye støtte etter innlegg
Elven fra Edvard Munch vgs. er en av flere som har tatt til orde i debatten, etter at 37 lærere ved Oslo katedralskole i august ble tildelt Fritt Ords Honnør for sin argumentasjon om at også ubehagelige og vonde tekster har en plass i klasserommet når man skal undervise om rasisme.

Saken har engasjert både skolen og samfunnet rundt, og avstedkommet debattinnlegg i både sosiale medier og redaksjonelle medier – fra Aftenposten til Klassekampen, Dagsavisen, Dagens Næringsliv, Utdanningsnytt, Nettavisen, Subjekt og Vårt Land, blant flere. Khadija Djobarta skrev i Aftenposten.

– Etter det opplevde jeg en haug med meldinger. Det var mest støtte, og jeg kjente på glede over den, men jeg kjente også på tristhet over at så mange kjente seg igjen i det jeg hadde følt, og at jeg måtte jeg være den som sa det først, sa hun på debattseminaret.

Panelistene hører på innledningen til debatten. F.v. Paul Thomas, Kristin Ask, Binta-Victoria Jammeh, og t.h. Khadija Lalla Jobarteh
Panelistene hører på innledningen til debatten. F.v. Paul Thomas, Kristin Ask, Binta-Victoria Jammeh, og t.h. Khadija Lalla Jobarteh

Kile og takknemlighetsgjeld
Uenigheten har vært stor og innleggene mange.

– Kronikken i mai skapte en viss grad av diskusjon, men ikke noe i nærheten av det som har vært tilfelle nå etter pristildelingen, og det er vi i Fritt Ord selvfølgelig svært glade for, sa Grete Brochmann, styreleder i Fritt Ord, som innledning til debatten.

– Vi håpet å slå en kile inn i en polarisert debatt ved å løfte frem Katta-lærernes kronikk. Og i dag vil vi invitere til en kunnskapsbasert diskusjon, med personer som er direkte involvert og berørt.

Ordstyrer og VG-journalist Shazia Majid sa at rasismedebatten rettmessig har kommet til et nytt nivå.

– Det er fint å se en generasjon som ikke har den takknemlighetsgjelden min generasjon følte på. Vi var så takknemlige for at vi var født og oppvokst i dette landet at vi sa ikke så mye, sa Majid.

Binta-Victoria Jammeh, doktorgradsstipendiat ved MF vitenskapelig høyskole, var opptatt av å lytte nok til elevene.

– Jeg syns vi skal være rause med elever. Det krever masse mot å si ifra.

– Og mange elever utsettes for urett på skolen og sier ikke ifra. Samtalen må starte der. Hvis dette er sannsynlig i mitt klasserom, at elever ikke får sagt fra – hvordan kan jeg ivareta menneskeverdet til de som sitter her, samtidig som vi kan bidra til en undervisning som motvirker rasisme, spurte hun.

 Binta-Victoria Jammeh,
Binta-Victoria Jammeh

Ble enige om hvordan være uenige
De fire panelistene hadde hver sin inngang til kveldens debattspørsmål, men pratet seg på mange måter frem til en slags «ny form for uenighet», med stor forståelse for hverandres standpunkter.

Lærer Kristin Ask presiserte at deres kronikk var skrevet med tanke på å få frem lærerens perspektiv, og at de var glade for at den nye debatten har løftet frem elevenes perspektiv.

Djobarta sa at hun på mange måter forstod lærernes dilemma når de skal undervise om rasisme. Og de to undervisningsforskerne hadde hver sin inngang, men var enige med både læreren og eleven i panelet om at skjønn og kontekst må avgjøre.

– Denne debatten har forsterket min tro på at disse samtalene er viktige.

– Det er gjennom slike diskusjoner at vi vokser som samfunn, sa Djobarta.

Knut Harald Grønnvoll stiller spørsmål.
Lærer på Haugerud ungdomsskole i Oslo, Knut Harald Grønnvoll, stilte et spørsmål fra salen om relasjonen lærer/elev og hva den betyr for å kunne undervise om rasisme.

Frykter stille klasserom
– Læreplanen sier helt eksplisitt at vi skal undervise om årsaker til fordommer, rasisme, seksuelle grensesettinger og ytringsfrihetens grenser. Så spørsmålet ble ikke om vi skal undervise om det, men hvordan vi skal gjøre det. Jeg vet at det er vondt, men jeg mener at det vår plikt å undervise i rasisme – nettopp fordi at elever blir utsatt for det, sa Ask. Hun og hennes kolleger frykter det de kaller “stille klasserom”.

– Det er blitt stille, ikke fra støy, men fra meningsutveksling.

Kristin Ask

Ask sa hun var takknemlig for dialogen i dette debattmøtet.

– Debatten i etterkant har handlet mye om dissonansen mellom minoritet og majoritet knyttet til hudfarge, men i klasserommet ser vi at en annen, mer klassisk og direkte form for rasisme øker –  mellom minoriteter. Det gjelder for eksempel hatefulle ytringer mot homofile og enkelte folkegrupper. Derfor trenger vi sårt gode tekster om rasisme, sa hun.

Lærere og n-ordet
Hun fikk støtte av professor Paul Thomas. som mener lærere som regel kan bruke n-ordet når de underviser om rasisme.

– Ungdommene hører ordet overalt ellers, og lærere er jo utdannet nettopp til å snakke med elevene om det på en konstruktiv måte.

Det gjelder også andre former for hatytringer.

– Jeg har vært i klasserom hvor elever har brukt “jøde” som et skjellsord, og det er skremmende, sa professoren.

Han minnet likevel om at rasismedebatten i Norge har gjort store fremskritt.

– Debatten om n-ordet er en helt annen nå enn da vi diskuterte dette og biologi i 2007. Og de siste fem-seks år har man endelig begynt å bruke ordet rasisme i norsk akademia.

– Mange mener debatten bare hører hjemme i USA. Men for dem var nok 20 000 mennesker i demonstrasjonstog i Oslo i 2020, mot George Floyd-drapet, en øyeåpner.

Tilpasse seg gjennom debatt
– Jeg tror det vi har lært, er at vi må fortsette å ha disse vanskelige diskusjonene. Det kan være ubehagelig, og det kan bli konflikter, men det er nødvendig for å utvikle samfunnet og skolen videre, sa Ask i sitt sluttinnlegg.

Hun sluttet seg dermed til Grete Brochmanns innledende ord.

– Den enes ytringsfrihet kan alltid innebære den andres begrensning. Det er ingen annen løsning enn å fortsette å diskutere. Det er ytringsfrihet i praksis.

Grete Brochmann
Grete Brochmann

Tekst og foto: Henrik Pryser Libell, Fritt Ord
Under kan du se bilder fra debatten og lese mer.

Nyheter

Folkemordet i Gaza og Big Tech

2. oktober 2025

Søndag 19. oktober 2025 kl. 15.30 på Cinemateket, Oslo
Fritt Ord, Masahat og Oslo Dokumentarkino inviterer til foredrag og samtale med Nadim Nashif om Big Techs medvirkning til folkemordet i Gaza.

Hva skjer i Georgia? Kunst, dokumentarfilm og kampen for demokratiet

22. september 2025

(Utsolgt) Mandag 29. september 2025 kl. 18.30 på Vega Scene, Oslo
«Mens kunsten ofte er forvist til å ligge på bunnen av finansielle prioriteringer, blir den paradoksalt nok den første målskiven til diktatorer.»

Fritt Ord inviterer til presentasjon av en hyperaktuell, kommende dokumentarfilm fra Georgia og samtale med to filmregissører om den politiske utviklingen i landet i samarbeid med Oslo Dokumentarkino, Stray Dogs Norway, Viken Filmsenter og Norsk Filmforbund. Journalist Ingerid Salvesen er moderator. Filmen har arbeidstittelen «Untitled». Av hensyn til filmskapernes sikkerhet nevner vi ikke navnene deres i forkant.

Invitasjon til finansielle rådgivere

21. september 2025

Stiftelsen Fritt Ord inviterer rådgivnings- og forvaltningsselskaper til å innlevere tilbud på finansiell rådgivning og relaterte tjenester for en tre- til femårsperiode fra 1.1.2026. Fritt Ord har siden 2019 hatt avtale med Grieg Investor, og kan fortsette denne, men vurderer fortløpende sine rådgivere og ønsker nå å innhente tilbud fra potensielle aktører for eventuelt å inngå ny avtale.

– Denne dokumentaren er ikke for sarte sjeler. Nye tildelinger i september 2025

19. september 2025

Integral Film har fått støtte til produksjon av dokumentarfilmen “Rehearsal for Justice” av palestinske Dalia AlKury. – Filmen er ikke for sarte sjeler, sier regissøren. Se alle prosjekter som har fått tildeling i september 2025.