Lager dokumentarfilm om NAV-skandalen. Nye tildelinger i februar 2025
Produksjonsselskapet Differ Media har fått støtte til dokumentarfilmen «Ingen sort svane» om NAV-skandalen. Johanne Kristensen Sandvik debuterer som regissør med det hun kaller en rettspolitisk thriller.
Støtte får blant annet den ungarsk-tysk-norsk dokumentarfilmen «80 Angry Journalists», NUPI-forsker Øyvind Svendsen til boka «Europas skjebnetid», Ukrainian Association of Professional Photographers og podkast om Tyskland. Se nye ordinære tildelinger i februar 2025.
Den fengslede og kreftsyke Marianne Evensen levde aldri lenge nok til å få oppleve om den norske stat blir dømt i Høyesterett i det store rettsoppgjøret etter NAV-skandalen som sprakk i 2019.
Evensen gikk bort i januar i år. Hun var en av 86 mennesker som har sonet dommer i trygdeskandalen, og en av over syv tusen som uriktig fikk stoppet ytelser og fikk krav om å betale tilbake.
Hun er også hovedpersonen i dokumentarfilmen «Ingen sort svane», som Fritt Ord i februar 2025 har gitt ekstra støtte til utvikling av. Filmen produseres av Differ Media og spør seg «hva som egentlig gikk galt i trygdeskandalen».
Regissør er Johanne Kristensen Sandvik og produsent Julie Lunde Lillesæter.
Teamet har i to år fulgt Marianne Evensen og to andre trygdemottakere, Rune og Anette, som saksøkte staten etter NAV-skandalen.
Marianne og Rune sonet i fengsel og fikk 900 000 kroner hver i erstatning av tingretten, men tapte i lagmannsretten. Nå kommer saken (høyst sannsynlig) opp i Høyesterett, selv om Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg kan bli aller siste stopp.
– Trygdeskandalen har ofte blitt forklart som en «blindsone» hvor feil har blitt gjort av nær sagt alle institusjoner. Ifølge staten har ikke departementet vært klar over NAVs praksis, og NAV på sin side har ikke kjent til EØS-reglene, forklarer regissør Kristensen Sandvik.
«Ingen sort svane» blir hennes debut som filmregissør.
Umistelige opptak fra Høyesterett
Filmen er planlagt ferdig i 2026. Filmteamet har fulgt saken fra gruppa valgte å gå til søksmål i 2022. Den ekstra støtten i februar 2025 skal skaffe umistelige opptak fra Høyesterett.
– Søksmålet tar for seg problemstillinger som aldri før har vært behandlet av norske domstoler. Avgjørelsen i Høyesterett kan få konsekvenser for de mange tusener som er rammet av trygdeskandalen, forteller regissøren.
– Før Marianne døde, snakket vi mye om hva hun ønsket for filmen. For Marianne var det viktig at historien hennes skulle bety noe, og forhåpentligvis skape endring for de andre berørte og for fremtiden.
Kristensen Sandvik er kritisk også til pressens rolle, og viser til mediekritiker Trygve Aas Olsen, som har sagt at «hvis journalistene snakket med trygdemottakere, kunne de kanskje avslørt NAV-skandalen».
En undersøkelse fra 2019 viser at bare 0,7 prosent av kildene i lokal- og regionale medier er klienter, brukere og pasienter, mens ledere, politikere og politi utgjorde 40 prosent.
Journalister som mister jobben i Ungarn
Differ Media har i samme tildelingsrunde fått støtte til co-produksjonen av den ungarsk-tysk-norske dokumentarfilmen «80 Angry Journalists». Den viser hvordan ungarske myndigheter, via mellommenn, overtok landets største uavhengige nyhetsnettsted, Index.
Krigskorrespondent András Földes filmer sin egen redaksjon idet 80 journalister sier opp fremfor å gå på akkord med sin integritet.
Sammen starter de den nye medieplattformen Telex, som i utgangspunktet fungerer – helt til historien begynner å gjenta seg.
– «80 Angry Journalists» løfter frem en viktig historie om kampen for pressefrihet i Ungarn og det enorme motet journalistene utviser i frontlinjen for ytringsfrihet, sier Julia Dahr i Differ Media. Hun kaller filmen et eksempel på hvordan demokratiske verdier utfordres av autoritære krefter. Dokumentaren finansieres også av britiske Doc Society og tyske Heinrich Böll Stiftung.

Bok om utenrikspolitikk i EU i “Europas skjebnetid”
Seniorforsker ved NUPI Øyvind Svendsen har fått støtte til boka «Europas skjebnetid» om det han kaller EUs stadig voksende spagat mellom unionens verdier, inkludert ytringsfrihet, på den ene siden og behovet for militær og økonomisk sikkerhet på den andre.
– Hva slags EU står igjen når det liberale Europa må tilpasse seg en mer konfliktfylt verden, spør Svendsen seg. Vi har en verden med mer konkurranse og mindre samarbeid, store geopolitiske spenninger og grunnleggende uenighet om selve verdensordenen.
– Europas plass i verden er ikke hva den en gang var, forholdet til USA er anstrengt, og Kina blir i økende grad sett på som en trussel.
Men EU er et fredsprosjekt bygget på verdier som menneskeverd, frihet, demokrati, rettsstatsprinsipper, menneskerettighetene og minoritetsrettigheter. EUs medlemmer er enige om pluralisme, ikke-diskriminering, toleranse og likestilling mellom kvinner og menn. Slike verdier blitt vanskeligere å styre etter når det er uenighet om dem, påpeker Svendsen.
Dragkampen mellom Ungarns Viktor Orbán og Europakommisjonspresident Ursula von der Leyen om pressefrihet er et av mange eksempler.
– Så godt som alt EU foretar seg, handler nå om sikkerhet: Russlands aggressive krigføring i Ukraina, Europas yttergrenser, klimakrisen, hacking, energisikkerhet, sikkerhet i verdensrommet og økonomisk sikkerhet i en verden der EU taper terreng, samt tilgang på kritiske råvarer, sier forfatteren.
Hvor blir det så av liberale verdier som frihet, rettsstatsprinsipper og demokrati? Kan EU slik vi kjenner det i det hele tatt overleve?
Det vil han spørre om i boka – og hva den skvisen og spagaten EU står i, betyr for Norge, og om det til og med vil tvinge frem medlemskap i unionen.
Den nye administrasjonen i USA har ikke gjort boka mindre aktuell.

– Det er vanskelig å komme utenom de store utfordringene som nå preger forholdet mellom USA og Europa. Det gjelder særlig i spørsmålet om Ukraina, der Europa står side om side med den invaderte part, mens Trump ser ut til å ha mer sympati med Russland enn med Zelenskyj og Ukraina.
Støtte får også Ukrainian Association of Professional Photographers (UAPP), til prosjektet «Capturing the Truth Amidst Conflict», fotograf Linda Bournane Engelberth, til fotoprosjektet «Diaspora» fra Algerie, den norsk-polske festivalen «Contemporary Polish Arts & Culture Festival – We Do 2025» og Aftenposten-journalist Ingrid Brekke og medieviter Kai Schwind til podkasten «Tyskerne», om tysk politikk.
Listen over tildelinger til store, ordinære prosjekter, februar 2025:
- A5 Film, formidling av dokumentarfilmen “Fighter” om Geir Kåre Nyland, kr 100 000
- Armenere 1915, seminaret “Understanding Genocide Denial: Insights from the Armenian Genocide 110 years later”, kr 100 000
- Artic Light AS, produksjon av dokumentarfilmen “Frost uten Snø og Is”, kr 250 000
- Buskerud Kunstsenter, arrangementsrekken “Kunstgeist” og mote- og kunstfotoprosjektet “Radical Beauty”, kr 50 000
- Cecilia Salinas, manusutvikling av “Avkolonisering – teori og praksis: Faglig og pedagogisk lærebok”, kr 50 000
- Daktilo 1984 Association / Daktilo 1984 Derneği, Agents of Transparency, kr 100 000
- Den norske filmfestivalen AS, Den norske filmfestivalen 2025 – Haugesund samtaler, kr 75 000
- Differ Media, co-produksjon av dokumentarfilmen “80 Angry Journalists”, kr 200 000
- Differ Media, ytterligere støtte til utvikling (produksjon) av dokumentarfilmen “Ingen sort svane”, kr 150 000
- Dina Nybø Olavsen, Masterprosjektet “Bruk av case i undersøkende journalistikk”, kr 40 000
- DOXA / Mnenie media z.s., Beyond the Screen: Empowering Independent Video Journalism for Youth in Russia, kr 200 000
- Erik Hillestad, manusutvikling av boken “Frigjøring og lidenskap”, kr 100 000
- Ferdinand Arntzen Elmenhorst, Masterprosjektet “På utsiden av mediedemokratiet”, kr 40 000
- Festspillene i Bergen, Festspillene i Bergen: Ordskifte 2025, kr 125 000
- FIMfilm AS, produksjon av dokumentarfilmen “Motstandsmann og fotograf”, kr 200 000
- Foreningen Litteraturhuset i Trondheim, Litteraturhuset i Trondheims programvirksomhet i 2025, kr 400 000
- Gro Holm, manusutvikling av boken “Verden sett fra Moskva. Hva er det vi ikke forstår med Putins Russland?”, kr 125 000
- Heidi Marie Kriznik, manusutvikling av boken “Å gjøre det bra og velge det rette”, kr 75 000
- Henie Onstad Kunstsenter, “Tom Sandberg retrospektiv” – utstillingspublikasjon, kr 150 000
- Hildegunn Wærness, manusutvikling av boken “I selskap med gutar – eit oppgjer med tystnadskulturen i norsk filmbransje”, kr 125 000
- Hilde Henriksen, manusutvikling av billedboken “Klippekapteinen”, kr 150 000
- Human Rights Foundation, 2025 Oslo Freedom Forum, kr 500 000
- Ibrahim Fazlic, manusutvikling for teaterprosjektet “Requiem”, kr 50 000
- Indie Film AS, formidling av dokumentarfilmen “Tre Fedre – en streit historie om en skeiv familie”, kr 150 000
- Indie Film Bergen AS, produksjon av dokumentarfilmen “Kong Annie”, kr 150 000
- Ingrid Brekke, podkasten “Tyskerne”, kr 100 000
- Ingrid Vik, manusutvikling av boken “Iran, den perfekte fiende. Arven fra den islamske revolusjonen”, kr 150 000
- Ivar Egeland, Masterprosjektet “Ytringsfrihet for ansatte i offentlig sektor”, kr 40 000
- Jakob Semb Aasmundsen, manusutvikling av boken “Mars–august”, kr 100 000
- Janne Bromseth, manusutvikling av boken “Skeive skilsmisser”, kr 100 000
- Jette Christensen, manusutvikling av boken “I år stemmer jeg på diktatoren”, kr 125 000
- Johan Andreas Trovik, manusutvikling av boken “Jobben må gjøres! Eller må den det? Tanker om arbeidets framtid”, kr 125 000
- Johan Andreas Trovik, Masterprosjektet “Organisasjonsfriheten og demokratiets paradoks”, kr 40 000
- Kari Melhuus Jenssen, monologforestillingen “Hjemkomst – et jødisk liv i 1945”, kr 50 000
- Kelly Neal, manusutvikling av boken “Animalsk: Hvordan dyr lærer oss å være menneskelige”, kr 100 000
- Kirsten Tangen, Den norske filosofifestivalen 2025: Intelligens, kr 100 000
- Lars Ove Seljestad, Jernrosa 2025, kr 100 000
- Leyla M.Hiirad, Masterprosjektet “Conflict, climate change and environmental security in Puntland”, kr 40 000
- Linda Andernach Johannesen, manusutvikling av boken “Fortellinger om ufrivillig barnløshet: Hvem er vi når du ikke er”, kr 60 000
- Linda Bournane Engelberth, fotoprosjektet “Diaspora” fra Algerie, kr 100 000
- Linn Rosenborg, manusutvikling av boken “Den tapte jøde”, kr 125 000
- Louis Schou-Hansen, Mind Eater Festival, kr 75 000
- Mari Charlotte Soland, samfundsmøter og debatter på Studentersamfundet i Trondhjem V2025, kr 50 000
- Medieoperatørene as, utvikling av dokumentarfilmen “Mandag hele året”, kr 100 000
- Meduza Project, “NO Exhibition— Meduza” in Berlin, kr 100 000
- Mengqing Wang, Masterprosjektet “Over Immune Response”, kr 40 000
- Morten Strand, manusutvikling av boken “Georgia – landet med kroppen i Asia, og hjertet i Europa”, kr 100 000
- NGO Carpathian Sea Democracy Week, Empowering Ukraine: Lessons from the Carpathian Sea Democracy Week, kr 150 000
- Nicole Rafiki, utgivelse og formidling av kunstboken “Veien hjem igjen”, kr 50 000
- Nidam Najjar, utvikling av dokumentarfilmen “Syria Resurgent/Syria gjenoppstår”, kr 150 000
- Nima Salimi, Masterprosjektet “A National Awakening: Perspectives on the Nation in Iranian Protest Movements”, kr 40 000
- Norsk Kulturforum, Kulturytring 2025, kr 300 000
- Norsk Litteraturfestival, Norsk Litteraturfestival 2025: Sápmi, Norge, Norden og verden, kr 250 000
- Norsk PEN, Norsk PEN 2025, kr 550 000
- Northing AS, Northing – utstillingsprogram 2025, kr 50 000
- Nour Azba, Masterprosjektet “The Silent Crises: Media Neglect, Humanitarian Aid, and the Right to Information”, kr 40 000
- Nynorsk kultursentrum, musea for skriftkultur, Litteraturhus i Møre og Romsdal 2025, kr 150 000
- Nynorsk kultursentrum, musea for skriftkultur, Festspela 2025, kr 50 000
- Odee Friðriksson, Masterprosjektet “We’re Sorry”, kr 40 000
- Ordkalotten Internasjonale litteraturfestival, Ordkalotten Internasjonale litteraturfestival 2025: sted, kr 200 000
- Oslo museum, avd Interkulturelt museum, “Kampen om Grønland 2.0” – utstilling og samtaleserie om byutvikling, makt og lokaldemokrati, kr 50 000
- OVD-Info, Media work for human rights awareness and increased resilience to propaganda and disinformation, kr 300 000
- Øyvind Svendsen, manusutvikling av boken “Europas skjebnetid”, kr 100 000
- P24 (Punto24 Bagimsiz Gazetecilik Dernegi), Kıraathane Book Fest: Supporting Independent Publishing to Protect Freedom of Expression in Turkey, kr 150 000
- Palestinakomiteen i Norge, Visit Vestbredden – en solidaritetsfestival, kr 75 000
- Perle Film DA, produksjon av dokumentarserien “Regnbuekunnskap”, kr 75 000
- Sant og Usant AS, produksjon av dokumentarfilmen “Laget rundt eleven”, kr 200 000
- Sigrid Bratlie, manusutvikling av boken “Jakten på pandemiens opphav”, kr 125 000
- Sigurd Hverven Evenshaug, manusutvikling av boken “Så setter vi oss på huk: Filosofi på høyde med barn”, kr 150 000
- Simen Ekern, manusutvikling av boken “Et nytt Europa”, kr 125 000
- Skjervheimseminaret, Skjervheimseminaret 2025: Sanning under press, kr 100 000
- Skriften på speilet AS, “Fredssamtaler 2 – hva mer skal vi ruste opp?” – åpen samtale og podkast, kr 40 000
- Solveig Mork Holmøyvik, manusutvikling av boken “Fager. Om helse og uhelse i venleiksverda”, kr 100 000
- Stiftelsen DOK-festivalen, Dok-festivalen 2025, kr 200 000
- Stiftelsen Erlik, oppsetning av utendørsteaterforestillingen “=Oslospelet”, kr 100 000
- Stiftelsen Falstadsenteret, arrangementsprogrammet “Frihetens pris” – et samarbeid mellom Trøndelag Teater og Falstadsenteret, kr 150 000
- Stiftelsen Fotografihuset, utstillingsprogram i 2025, kr 200 000
- Stiftelsen Kistefos-Museet, katalog til utstilling med Christina Quarles, kr 75 000
- Stiftelsen Lenken, utstillingen “Barn og Gestapo” ved Gestapomuseet i Bergen, kr 100 000
- Stiftelsen Litteraturhuset i Bergen, Litteraturhuset i Bergen 2025, kr 1 000 000
- Stiftelsen PAHN Performing Arts Hub Norway/Senter for scenekunst Norge, “Replikk” – scenekunstkonferansen for dialog og utvikling, kr 100 000
- Stig Millehaugen, manusutvikling av boken “Forvaring fra innsiden”, kr 150 000
- Stilftelsen Sentralbadet Litteraturhus, programarbeid 2025, Sentralbadet litteraturhus, kr 175 000
- Terje Bringedal, festivalen Dokfoto 8. mars 2025 – fire kvinner, kr 60 000
- The Golle Máze AS, etablering av dokumentasjons- og formidlingssenteret “The Golle Maze”, kr 100 000
- Thomas Kvam, robotinstallasjonen “Requiem for an Exit, Chapter 2”, kr 40 000
- Ukrainian Association of Professional Photographers (UAPP), Advancing Professional Documentary Photography in Ukraine: Capturing the Truth Amidst Conflict, kr 300 000
- Universitetsbiblioteket, Forbudte bøker-uka Norge 2025, kr 100 000
- UpNorth Film AS, co-produksjon av dokumentarfilmen “Catching Them Young”, kr 150 000
- Vega Scene AS, “Horisonter” – en serie “førsnakker” og debatter på Vega Scene, kr 75 000
- Vilde Friis Ruud, Masterprosjektet “Birthing the nation and protecting the motherland: necronationalism in Ukraine”, kr 40 000
- We Do Culture, Contemporary Polish Arts & Culture Festival – We Do 2025, kr 100 000
- World Expression Forum AS, World Expression Forum 2025, kr 600 000
- Zane Cerpina, manusutvikling av boken “Soft Sensur”, kr 100 000