ALTSÅ kåret til Årets magasin
Det Fritt Ord-støttede magasinet ALTSÅ ble 25. august kåret til Årets magasin under utdelingen av Medieprisene.
Magasinet ble lansert i 2019 av Sigrid Bonde Tusvik og Ida Eliassen-Coker som et alternativ til medier som er drevet av klikkjournalistikk og baserer seg utelukkende på abonnementsinntekter fremfor annonsering, og velger blant annet å presentere norske kunstverk der man vanligvis finner annonser. Magasinet retter seg mot alle kjønn, men publiserer i hovedsak artikler og magasinstoff om kvinner.
Juryens begrunnelse:
Årets magasin er et bunnsolid journalistisk produkt, med en tydelig strategi for distribusjon av sitt innhold og å bygge et fellesskap. Det siste året har magasinet utviklet seg til å bli et helstøpt produkt med flere redaksjonelle ben å stå på. Dette er et tydelig prosjekt drevet av engasjement, gründerånd og et brennende ønske om å forandre verden. Det leveres estetikk og kvalitet i alle ledd, og de utfordrer magasinkonseptet i hver eneste utgave. Magasinet er bærekraftig både økonomisk og miljømessig, og setter sin stolthet i å løfte kvinner og feministiske verdier. De tar et tydelig standpunkt for et ekte, uretusjert og mangfoldig samfunn. Årets magasin er en motvekt og en forfriskende og viktig stemme i magasinfloraen.
Medieprisene deles ut hvert år av Mediebedriftenes landsforening (MBL) og regnes som den mest prestisjefylte prisutdelingen for magasinbransjen i Norge.
ALTSÅ gis ut med støtte fra Fritt Ord.