Digital News Report 2022: Høy tillit til norske medier

15. juni 2022

Fritt Ord-støttet forskningsrapport viser at nordmenn har høyere tillit til nyhetsnettsteder og er mer digitale i sin mediebruk enn i de fleste andre land.

Det norske nyhetslandskapet skiller seg ut på flere måter. Dette kommer frem i den internasjonale medieundersøkelsen Reuters Institute Digital News Report fra Reuters Institute for the Study of Journalism ved Universitetet i Oxford. Undersøkelsen er gjennomført i partnerskap med blant annet Universitetet i Bergen, og er støttet av Stiftelsen Fritt Ord. Hensikten er å kartlegge hvordan folk bruker nyheter på tvers av plattformer og formater i en rekke forskjellige land verden over.

– Reuters Digital News Report er den viktigste temperaturmåler for befolkningens nyhetsbruk globalt. Stiftelsen Fritt Ord er glad for å bidra med støtte til rapporten og også å sikre at Norge er inkludert de siste årene. Det er slående å se hvor sterkt Norge skiller seg ut positivt når det gjelder sterke nasjonale medier med nytt innhold og ny finansiering, og også at viljen til å betale for journalistikk er så stor, sier Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås.

Undersøkelsen viser at Norge stadig er landet med høyest antall brukere med tilgang til nyheter som krever betaling (41%), selv om veksten ser ut til å ha avtatt. I mange land dominerer et par store aktører betalingsmarkedet. Det norske markedet er annerledes: Her sier over halvparten (53%) av de som betaler for nyheter at de abonnerer på en lokalavis. Nordmenn ser også ut til å godta at de må registrere seg eller lage en konto for å få tilgang til nyheter – nesten 4 av 10 har gjort det, og det er det tredje høyeste tallet blant alle landene i undersøkelsen. Nordmenn stoler også i høyere grad på at nyhetsnettsteder behandler personopplysninger ansvarlig, enn at sosiale medier gjør det (44% mot 31%).

– Sett utenifra kjennetegnes det norske nyhetslandskapet av sterke nasjonale utgivere og allmennkringkastere som har suksess både med nye innholdsformer og forretningsmodeller, sier Hallvard Moe, medieforsker ved Universitetet i Bergen, som har jobbet med den norske delen av undersøkelsen.

Smarttelefonen er det klart mest brukte mediet for nyheter, og hele 43% griper til telefonen sin for å få dagens første nyheter om morgenen (en stigning fra 32% i 2019). Kun 5% sier papiravis gir dagens første nyhetsdose.

– Tallene i undersøkelsen viser at nordmenn er svært digitale i sin nyhetsbruk. Det er ikke overraskende, men det er viktig å understreke at de etablerte redaktørstyrte mediehusene har klart å henge med i overgangen til nye medier – det er et særtrekk ved det norske markedet, sier Moe.

Årets undersøkelse viser også en fortsatt vekst i bruk av podkaster. 42% av nordmenn sier de har lyttet til en podkast den seneste måneden (opp 5 prosentpoeng siden 2020). For de under 35 år er veksten på hele 9 prosentpoeng. Veksten – som må ses i lys av en profesjonalisering av podkastmediet med flere oppkjøp og satsinger – fremstår særlig sterk innen tema som næringsliv, vitenskap og helse.

Les mer om de norske resultatene på Universitetet i Bergens nettsider.

Les hele rapporten her.

Nyheter

Tre nye stillinger i Stiftelsen Fritt Ord

20. november 2025

Fritt Ord er inne i en strategiomlegging, og vi har behov for ny kompetanse på flere områder. Derfor lyser vi ut tre nye faste prosjektlederstillinger:
• Unge og ytringsfrihet
• Teknologi og ytringsfrihet
• Samarbeid og samfinansiering
Søk innen 15. desember 2025.

Knut Olav Åmås og Johanne Fearnley i Fritt Ord

Fritt Ord-konkurransen blir til Mitt frie ord

5. november 2025

I år blir Fritt Ords ytringskonkurranse for vidaregåandeelevar arrangert for 11. gong. Konkurransen har hatt eitt nytt tema kvart år, men vil frå no ha ytringsfridom som det store hovudtemaet. I den nye drakta heiter konkurransen Mitt frie ord.

Elisabeth G. Michelsen

Den indre fienden – (U)kultur i Forsvaret og nye tildelinger oktober 2025

4. november 2025

Tidligere heimevernsjef og generalmajor Elisabeth G. Michelsen skal skrive bok om kvinner i Forsvaret: «Den indre fienden – (U)kultur i Forsvaret». Regissør Emilie Beck skal følge unge kristne på deres første misjonsreise. Psykiater Amir David Arden skriver bok om hva skjermene har gjort med barndom og lek og dermed demokratiet. Thomas Østbye lager dokumentar om klimaaktivist Vebjørn Bjelland Berg.

Se listen med nye ordinære tildelinger i oktober 2025.

KI på Airbnb i Tromsø. Tildelinger i Norsk Journalistikk oktober 2025

3. november 2025

Mediehuset iTromsø får støtte til reportasjeserien «AirBnX-files», der kunstig intelligens brukes for å avdekke hvordan korttidsutleie via Airbnb påvirker Tromsøs boligmarked.

Norsk-arabiske DER skal utgi nye utgaver og nye podkaster, Vårt Oslo undersøker folks dårlige råd og Frostingen følger Bye-saken for lokalsamfunnet. Se listen med nye tildelinger i Norsk Journalistikk i oktober 2025.