Khalid Albaih – Refresh
Fritt Ord og Kunstnernes Hus inviterer til utstillingen Refresh av den sudanske politiske karikaturtegneren og kunstneren Khalid Albaih, som gjennom to måneder kontinuerlig vil oppdatere utstillingen i foajeen på Kunstnernes Hus med karikaturer og verk.
Utstillingen åpner fredag 21. mars 2025 kl. 19.00, og vil stå frem til 21. mai 2025. Det blir kunstnersamtale i Kunstnernes Hus Kino med Khalid Albaih, Tuda Muda og Eszter Salamon, som står bak andre utstillinger i Kunstnernes Hus, kl. 20.00. Kvelden avsluttes på dansegulvet med sudanske rytmer av DJ Daeva.
Utstillingens tittel Refresh spiller på den digitale handlingen det er å oppdatere en nyhetsfeed for å se nytt innhold. Khalid Albaih publiserer daglig sine karikaturer og tegneserier på sosiale medier og internett. I Refresh kombinerer han politisk kommentar med personlige fortellinger, og han vil samarbeide med andre kunstnere underveis, for å rette oppmerksomheten mot begivenheter i Sudan og internasjonal politikk.


At utstillingen øker i omfang i løpet av utstillingsperioden, utfordrer den statiske naturen til tradisjonelle utstillinger og reflekterer uforutsigbarheten og umiddelbarheten i feeder på sosiale medier. På et rødt bånd som strekker seg på tvers av veggene i restauranten, i gangene og i andre flater, vil nye arbeider dukke opp for senere å bli flyttet videre. I tråd med Khalid Albaihs praksis med å gjøre arbeidet sitt fritt tilgjengelig på nettet er utstillingen plassert i rom på Kunstnernes Hus som er åpne for alle.
I forbindelse med utstillingen Refresh har Khalid Albaih designet klær som kan kjøpes i butikken, og han vil lage et sudanesisk filmprogram i samarbeid med Kunstnernes Hus Kino.
@khalidalbaih (f. 1980, București) er en sudanesisk politisk karikaturtegner og kunstner som er basert i Oslo. Han er kjent for sitt forsvar for menneskerettigheter og ytringsfrihet.
Sarah Lookofsky er kurator for utstillingen Refresh, som er en del av et større samarbeid mellom Kunstnernes Hus og Fritt Ord om kunst, samfunn og frihet.

