Kinesiske medier – sterk kommersialisering og politisk kontroll
Kinas økonomi og samfunn har blitt transformert i løpet av de siste tredve år, men politikken forblir dominert av kommunistpartiet. Ingen steder gjør dette seg mer gjeldende enn i massemediene.
Fritt Ord og Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo, inviterer til foredrag og debatt onsdag 4. november 2009, kl. 12.00–14.00, i Uranienborgveien 2, Oslo, med Colin Sparks, University of Westminster, London.
De tidligere statsfinansierte propagandakanalene er nå blitt preget av annonsemarked, forbrukerorientering og konkurranse. Samtidig forblir mediene statseide og opprettholder sin sentrale propagandafunksjon. Generelt sett har medienes kommersialisering også vært oppfattet som en demokratiseringsprosess, men Colin Sparks mener at det er riktigere å forstå den kinesiske medieutviklingen ut fra historisk og sosial kontinuitet.
Colin Sparks er professor i medievitenskap og direktør ved The Communication and Media Research Institute, University of Westminster, London. Sparks har blant annet utgitt boken Development, Globalization and the Mass Media (Sage, 2007).
Arrangementet foregår på engelsk.