Olivia Arthur og Eugene Richards: Fotografiet og virkemidlene

10. mars 2016

Fritt Ord og Norwegian Journal of Photography (NJP) inviterer til seminar med fotografene Olivia Arthur og Eugene Richards torsdag 10. mars 2016 kl. 17.00–20.00 i Uranienborgveien 2, Oslo.

Hvor viktige er andre kilder enn bildene når fotografer jobber med prosjekter? Hvordan integreres video, lyd og tekst i komplekse historier? Og hvordan kan andre former for kommunikasjon være med på å fremheve fotografiene?

Magnum-fotografen Olivia Arthur vil snakke om sin fotografiske prosess, og om hvor betydningsfullt hun synes det er å integrere tekst i sitt arbeid med fotobøker. Hun vil særlig fokusere på arbeidet hun gjorde i forbindelse med de to bøkene Jeddah Diary (2012) og Stranger (2015). Jeddah Diary, som er en reise inn i kvinners verden i Saudi-Arabia, reflekterer hvor tett Olivia Arthur kommer inn på sine hovedpersoner og hvilke forbindelser hun utvikler sammen med dem. Hennes andre bok, Stranger, er et portrett av det moderne Dubai sett fra perspektivet til en som har overlevd et skipbrudd. Det er en leken fortelling om en by som alltid synes å strekke seg mot fremtiden, og som har en tendens til å overse lærdommer fra fortiden.

Eugene Richards – Dorothy's ruby slippers (Lehi, Arkansas, 2010)

En av verdens mest anerkjente dokumentarfotografer, Eugene Richards, vil gi oss en oversikt over sine bokprosjekter fra 1973 frem til i dag. Temaene spenner fra livene til lutfattige bønder i amerikas sørstater til USAs narkotikakriger og de menneskelige konsekvensene av krigen i Irak. Richards vil vise flere multimediehistorier og kortfilmer. Tidlig i karrieren begynte Eugene Richards å skape audiovisuelle uttrykk som en måte å kommunisere på hinsides fotoboken og kunstgalleriet. Det siste året har han fotografert og regissert to filmer som vil bli vist for første gang i Fritt Ord. The Story of Our Lives forteller om de siste dagene til en alvorlig syk forfatter som har som sitt siste ønske å publisere en poesibok. Richards’ seneste film, The Rain Will Follow, produsert med støtte fra Fritt Ord, handler om livene til nordmenn som forlot sitt hjemland for mer enn hundre år siden for å slå seg ned i det barske og forblåste prærielandskapet i Nord-Dakota. Filmen forteller historien om 90 år gamle Melvin Wisdahl, en bonde og krigsveteran fra den andre verdenskrigen, som i dag bor på et pleiehjem hvor han lever et indre liv fylt med bilder av krig, tap og kjærlighet til sin ungdoms landskap i Nord-Dakota.

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Nyheter

Collage med ansikter

Kulturavisen TBATBA.no og nye tildelinger i journalistikk juni 2025

23. juni 2025

– Kulturjournalistikken er under press. Noe av problemet er medier som ikke dekker kultur på formater og måter som appellerer til folk under 30 år, sier Ida Madsen Hestman, redaktør, frilanskritiker og stifter av TBATBA.no. I fjor startet hun avisen hun selv ville lest.

Magasinet TBA er blant dem som har fått støtte i juni 2025. Se hele listen med tildelinger i Norsk Journalistikk.

Lansering av Reuters Digital News Report 2025

17. juni 2025

Frokostseminar: Danby Choi, redaktør i Subjekt, og Karoline Fossland, podkastsjef i Aftenposten, kommenterer den norske delrapporten Reuters Digital News Report 2025 sammen med medieforsker Hallvard Moe og Craig Robertson
tirsdag 17. juni 2025 kl. 08.30-09.45
Uranienborgveien 2, Oslo

Reuters Digital News Report 2025 lanseres internasjonalt natt til 17. juni.

Arrangører: Stiftelsen Fritt Ord, Reuters Institute for the Study of Journalism i Oxford og Universitetet i Bergen

Fritt Ords kritikerstipender for 2025-2026 tildelt

12. juni 2025

Stiftelsen Fritt Ord hardelt ut sine årlige kritikerstipender for 2025-2026. Stipendene skal resultere i løpende kritikk i perioden august 2025 til august 2026, og er på 250 000 kroner hver.

Marvin Halleraker

– I mørke tider får satiretegning en viktigere rolle

20. mai 2025

– I mørke tider, når mer står på spill, får satiretegning en viktigere rolle, sa Marvin Halleraker da han tok imot Fritt Ords Pris 2025 sammen med May Linn Clemet og Morten Mørland.