Fritt Ords Pris 2016 tildelt Robert Mood
Stiftelsen Fritt Ords Pris 2016 ble tirsdag kveld tildelt generalløytnant Robert Mood for å ha vist stort ytringsmot i kritiske debatter om Forsvarets rolle i samfunnet.
Stiftelsen Fritt Ords Pris 2016 ble tirsdag kveld tildelt generalløytnant Robert Mood for å ha vist stort ytringsmot i kritiske debatter om Forsvarets rolle i samfunnet.
Norsk Presseforbund, Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Stiftelsen Fritt Ord, Norsk PEN, IPI Norge, Mediebedriftene og Den norske UNESCO-kommisjonen inviterer til seminar i anledning pressefrihetens dag, tirsdag 3. mai kl. 16.00–18.30 på Sentralen i Øvre Slottsgate 3, Oslo.
Norsk Presseforbund, Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Stiftelsen Fritt Ord, Norsk PEN, IPI Norge, Mediebedriftene og Den norske UNESCO-kommisjonen inviterer til seminar i anledning pressefrihetens dag, tirsdag 3. mai kl. 16.00–18.30 på Sentralen i Øvre Slottsgate 3, Oslo.
Fritt Ords og ZEIT-Stiftungs pressepriser for uavhengig journalistikk i Øst-Europa
Takk til alle som sendte inn bidrag til Fritt Ord-konkurransen for elever i videregående skole 2016. Vi fikk mange spennende tekster og medieproduksjoner om sensur i både direkte og indirekte former, med gode refleksjoner rundt blant annet digital overvåking, informasjonsfrihet, selvsensur og opprør mot etablerte sannheter.
Har kompromissløs tro på den frie ytring måttet vike for selvsensur, frykt og forsiktighet?
Takk til alle som sendte inn bidrag til Fritt Ord-konkurransen for elever i videregående skole 2016. Vi fikk mange spennende tekster og medieproduksjoner om sensur i både direkte og indirekte former, med gode refleksjoner rundt blant annet digital overvåking, informasjonsfrihet, selvsensur og opprør mot etablerte sannheter.
Fritt Ord inviterer til debatt om dataspillets plass i kultur og samfunn. Satsningen har tittelen Digitale liv – nye ord om spill, og består av debattmøter og en skrivekonkurranse. Tolv tekster om betydningen av spill og spillkultur skal velges ut og publiseres i en digital antologi våren 2016.
Fritt Ord inviterer til debatt onsdag 13. april kl. 18.00-19.30 i Uranienborgveien 2, Oslo.
Fritt Ord inviterer til debatt onsdag 13. april kl. 18.00-19.30 i Uranienborgveien 2, Oslo.
We warmly invite journalists from Russia, Central Asia, Eastern Europe, the Baltic or the Caucasus to work together to produce stories through partnership and collaboration that transcend their national border as a part of the Perspektivy programme.
Den digitale revolusjonen har endret livene våre radikalt, og teknologiutviklingen vil gripe inn i morgendagens samfunn på måter vi ikke kan forutsi i dag. Vi inviterer publikum, spillutviklere, forskere og spillere til Store Scene og tar opp problemstillinger knyttet til våre digitale liv: Friheten, de moralske gråsonene og hvordan den teknologiske utviklingen påvirker oss som mennesker og samfunn. Hvor langt har man kommet i utviklingen av VR-teknologien? Hva drømmer spillutviklerne om? Kan den virtuelle verdenen bli mer virkelig enn den «virkelige» verdenen? Er man seg selv i dataspill?
I prosjektet “Digitale liv” inviterer Fritt Ord dataspillentusiaster og dataspillkritikere til å komme med nye ord om spill. Hvordan skrive om dataspill? Hvorfor er dataspill viktig? Hva fortjener å bli vektlagt? Hvordan kan vi ta dette nye mediet på alvor og møte det med en uavhengig, kritisk og kanskje personlig tone?
• Hva skal egentlig til for å styrke moderate krefter i islam i Europa og Norge?
• Er det mulig å tenke seg islam tilpasset norske forhold? Hvordan?
• Hva er de viktigste strategiene for å bekjempe islamsk ekstremisme?
• Hva skal egentlig til for å styrke moderate krefter i islam i Europa og Norge?
• Er det mulig å tenke seg islam tilpasset norske forhold? Hvordan?
• Hva er de viktigste strategiene for å bekjempe islamsk ekstremisme?
Hvordan utvikler kunsten å formidle gode fortellinger seg i dagens spill? Spennet i dataspillene blir stadig bredere: På den ene siden blockbustere som åpenbarer nye verdener ved hjelp av storslåtte effekter. På den andre siden intime og personlige fortellinger med antydende og subtile virkemidler. Hvilke muligheter har vi foran oss for fortellinger i spill? Hvordan lærer spill av andre medier, og hva lærer andre medier av spill? Å lese, se, gjøre – hvordan påvirkes fortellingene av medienes ulike egenskaper?