Fotball, mat og elevhistorier: Slik bruker skolebibliotekene støtten

5. desember 2025

Fritt Ord har denne høsten gitt støtte til 17 skolebibliotek som vil styrke elevenes arbeid med kilder og kritisk lesing. Blant prosjektene som nå får midler, er Stovner vgs sitt utforskning av elevenes egne historier, Sandnes vgs sitt kildekritiske arbeid med idrett og medier, og Malakoff vgs sitt prosjekt om å vurdere kunnskap og påstander om kropp, mat og trening.

Blant dem som har fått støtte i Tett på kildene i 2025 er skolebiblioteket Stovner vgs i Oslo. De skal drive prosjektet "Tett på kildene: I møte med fortiden og nåtiden: Hvem er jeg?» som skal utforske kildene til elevenes egne historier.

– Stovner videregående skole er en skole der det finnes et mangfold av historier og historiske fortellinger, skriver prosjektleder og skolebibliotekar på Stovner, Lan Phuong Le.

Underprioriterte kilder

Gjennom et helhetlig og tverrfaglig pedagogisk opplegg skal Stovner vgs i «Hvem er jeg» jobbe med å gi elevene og ansatte de nødvendige redskapene til å finne, forstå og bearbeide kildene til fortellingene som finnes på skolen.

– Ved å sette søkelyset på glemte eller underprioriterte kilder håper vi å øke forståelsen, kunnskapen og stoltheten rundt elevenes egne historier, sier Phuong Le.

Stipendet dekker innkjøp av bøker, tilgang til fysiske og digitale kilder og besøk av og samarbeid med aktører som er gode på kildekritikk og historiske kilder. Det kan også bli et elevbesøk til Oslo Byarkiv, Riksarkivet eller Nasjonalbiblioteket for å være, bokstavelig talt, tett på kildene.

Skolebiblioteket på Stovner.
Skolebibliotekar Lan Phuong Le og elev driver kildesøk utenfor biblioteket i lokalene til Stovner Ung.

– Målet er å styrke elevenes informasjonskompetanse, utforske måter å motstå desinformasjon i et nasjonalt og globalt perspektiv og gi de ansatte verktøy for å møte vår mangfoldige elevgruppe, utdyper Phuong Le.

Sandnes – «Snakker idretten sant»

Sandnes skolebibliotek har fått støtte til del 2 av prosjektet «Snakker idretten sant», som en oppfølging til et prosjekt de startet og fikk støtte til i fjor. Nå skal idrettsklasser ved Sandnes videregående skole, i samarbeid med lærer og skolebibliotek, styrke elevenes evne til kildekritikk i møte med idrett og media, ved å lese om, lære om og så treffe og samtale med fotballspillere på Viking og journalister på Stavanger Aftenblad og eksperter på UiS.

– Elevene opplevde særlig at kombinasjonen av faglige besøk og kobling til pensum i Idrett og samfunn gjorde det lettere å se sammenhengen mellom teori og virkelighet, forteller skolebiblioteker Lill Iren Lauvås og idrettslærer Gustav.

I fjor møtte de forfatter Ragnhild Lund Ansnes og tidligere fotballspiller André Sødlund. I år går altså turen til fotballklubben selv og avisen.

Midlene går blant annet til reiseutgifter, honorar for foredragsholder, innkjøp av litteratur om kildekritikk, fake news og kildetroverdighet og et klassesettet av boka "Hjelp jeg har blitt fotballtrener».

Sandnes skolebibliotek har fått støtte til prosjektet «Snakker idretten sant» – del 2.
Ifjor møtte blant annet tidligere fotballspiller André Sødlund (bildet)
Idrettselever i Sandnes i prosjektet Tett på kildene.

I Moss: «Mat og muskler»

Biblioteket på Malakoff vgs. i Moss har fått støtte til prosjektet «Tett på kildene: Mat og muskler», et kildekritikk-prosjekt til yrkesfagene på skolen: Bygg- og anleggsfag, Teknologi- og industrifag og Helse- og oppvekstfag.

Tema er kropp, mat, trening og utseende. Elevene skal først få veiledning i kildesøk, før de selv får i oppdrag å finne og oppsøke kilder de bruker eller synes er interessante.

De får videre invitere noen av dem til skolen og til slutt vurdere dem. Biblioteket skal organisere opplegget som små workshops.

Støtten går til å treffe folk utenfra skolen, enten det er en helse-influenser eller en ekspert på ernæring, forklarer biblioteket. Bibliotekets jobb blir å planlegge, organisere og gjennomføre dette.

– Vi ser for oss at vi har plukket ut en del påstander og meninger hentet fra sosiale medier og andre medier, lager en spørrekonkurranse med påstander sant-usant for å få opp engasjementet i klassen og så setter opp noen spissede temaer og lar elevene få bestemme hvilke de synes er mest interessante og hva de kunne tenke seg å få vite «sannheten» om, forklarer prosjektleder og adjunkt Merete Kildal i søknaden. Hun er selv tidligere NRK-journalist, med over 20 års erfaring.

Biblioteket veileder mer utdypende om kildekritikk med noe som heter TONE-metoden. Elevene vurderer kildene sine på nytt over en pappvegg med utklipp eller en digital vegg (Talkwall), der elevene kan henge på visuelle godkjenninger for troverdighet, objektivitet, nøyaktighet: rødt for svak/dårlig – grønt for sterk/god.

Her er skolebibliotekene som fikk støtte i Tett på kildene i 2025

  • Akershus fylkeskommune, Tett på kildene: Puslespill – fra kilder til innsikt, kr 50 000
  • Akershus fylkeskommune, Tett på kildene: Hva er da et menneske? Kunstig intelligens og etiske problemer, kr 20 000
  • Askim videregående skole, Tett på kildene: “Fake beats”?, "Sample eller stjele? – kritisk lytting og kildebevissthet i musikkfaget, kr 50 000
  • Bjertnes videregående skole, Tett på kildene: Stemmer vi kan stole på, kr 50 000
  • Fyrstikkalleen skole, Tett på kildene: Representasjon i media – hvordan få flere unge med minoritetsbakgrunn inn i journalistikken?, kr 50 000
  • Hetland videregående skole, Tett på kildene: “Kildeorientering i et krevende medielandskap” og “Kropp & Kilde”, kr 50 000
  • Elvebakken videregående skole, Tett på kildene: Å lese for å forstå – dybdelæring og kritisk tenkning i programfaget politikk og menneskerettigheter, kr 50 000
  • Langhaugen videregående skole, Tett på kildene: Fleip eller Fakta – når sannheten står på spill, kr 50 000
  • Oslo kommune Utdanningsetaten, Tett på kildene: I møte med fortiden og nåtiden: Hvem er jeg?, kr 50 000
  • Østfold fylkeskommune, Tett på kildene: Mat og muskler, kr 50 000
  • Ringsaker videregående skole, Tett på kildene: Nettforgiftning, kr 50 000
  • Sandnes videregående skole, Tett på kildene: Snakker idretten sant – del 2, kr 50 000
  • Valler videregående skole, Tett på kildene: Levekår i en voksende by, kr 50 000
  • Vestby videregående skole, Tett på kildene: Vestbyelever tett på et mangfold av kilder!, kr 50 000
  • Vestland fylkeskommune, Tett på kildene: Kildekritikk og kildetillit i arbeid med teikneserier om personar frå nærmiljøet, kr 50 000
  • Vestland fylkeskommune, Tett på kildene: Kjeldearbeid i skule og demokrati, kr 50 000
  • Voss gymnas, Tett på kildene: Spor i teksten – lesing med kritisk blikk, kr 50 000