Erik Rudeng ny styreleder i European Foundation Centre

10. november 2011

Fritt Ords direktør Erik Rudeng er valgt til ny styreleder i den europeiske stiftelsesforeningen European Foundation Centre (EFC) for perioden 2011–2014.

I en pressemelding 9. november skriver EFC bl.a.:

"Erik Rudeng ble valgt til ny styreleder i EFC på en ekstraordinær generalforsamling i Brussel 7. november.

Erik Rudeng har vært direktør i Institusjonen Fritt Ord siden 2001, og har bidratt til at stiftelsen ble et aktivt medlem av EFC.

Rudeng har en bakgrunn med sterkt engasjement i EFC gjennom sin deltakelse i Kommunikasjons- og forskningskomiteen, sin rolle som leder for årskonferansens programkomité i 2008 og, i den senere tid, som leder for EFCs styringsutvalg (Governance Task Force).

EFC ønsker Erik Rudeng velkommen som ny leder, og ser frem til de nærmeste årene under hans ledelse."

EFC ble etablert i 1989 og har sete i Brussel. Foreningens 233 medlemsstiftelser fra 37 land forvalter verdier for omkring 1000 milliarder kroner og har årlige utdelinger på til sammen 100 milliarder kroner. Foreningen søker å etablere gode juridiske og økonomiske rammer for europeiske stiftelser. De tilbyr en rekke kurs og konferanser, dokumenterer stiftelseslandskapet og formidler informasjon om europeisk filantropi. EFC arbeider for å styrke infrastruktur og samarbeid i stiftelsessektoren. European Foundation Centre huser også Donors and Foundations Network in Europe (DAFNE), som kobler foreningen til ytterligere 6000 stiftelser over hele Europa.

Erik Rudeng (f. 1946) er utdannet historiker fra Universitetet i Oslo og University of Oxford. Før han ble ansatt som direktør i Institusjonen Fritt Ord i 2001, var Rudeng museumsdirektør ved Norsk Folkemuseum (1990–2000). Han er tidligere styreleder for Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening og Norges museumsforbund, og har bl.a. utgitt biografiene Sjokoladekongen: Johan Throne Holst (1989) og William Nygaard 1865–1952 (1997).

Nyheter

Lager dokumentarfilm om NAV-skandalen. Nye tildelinger i februar 2025

10. mars 2025

Produksjonsselskapet Differ Media har fått støtte til dokumentarfilmen «Ingen sort svane» om NAV-skandalen. Johanne Kristensen Sandvik debuterer som regissør med det hun kaller en rettspolitisk thriller.

Støtte får blant annet den ungarsk-tysk-norsk dokumentarfilmen «80 Angry Journalists», NUPI-forsker Øyvind Svendsen til boka «Europas skjebnetid», Ukrainian Association of Professional Photographers og podkast om Tyskland. Se nye ordinære tildelinger i februar 2025.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.