Free Media Awards 2017 går til Meydan TV, Zaruhi Mejlumyan, Anton Naumlyuk og Sergej Jolkin

3. mai 2017

Pressemelding – Pressefrihetens dag 3. mai 2017

Stiftelsen Fritt Ord og ZEIT-Stiftung hedrer uavhengige journalister og medier i Aserbajdsjan, Armenia og Russland.

Free Media Awards 2017 går til Meydan TV, Zaruhi Mejlumyan, Anton Naumlyuk og Sergej Jolkin. Prisbeløpet er på EUR 15 000 til hver av prisvinnerne. Utdelingen vil skje under konferansen Free Media Awards i Kiev i regi av norske Fritt Ord og tyske ZEIT-Stiftung fra 8. til 11. oktober 2017.

«Vi ønsker å hedre den uavhengige og uredde journalistikken. Målet med Free Media Awards er å gi grobunn for god gravejournalistikk og meningsmangfold. Mediene er den fjerde statsmakt, et viktig korrektiv til enhver form for maktmisbruk. I år har vi valgt fire medier og journalister som risikerer mye når de ubestikkelig går sine egne veier», sier Knut Olav Åmås, direktør i Fritt Ord.

Meydan TV
Zaruhi Mejlumyan
Anton Naumlyuk
Sergej Jolkin
Meydan TV er en aserbajdsjansk nettplattform. Eksilmediet ble etablert i Berlin i 2013, da mediene og journalistene i Aserbajdsjan ble forfulgt og deres rapporter på ulike måter utsatt for sensur. Meydan TV beretter fryktløst og objektivt – til tross for mange represalier. Kanalens rapporter fra og om Aserbajdsjan har et spesielt stort nedslagsfelt i sosiale medier. Meydan TV ble nominert av Den norske Helsingforskomité, The Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP), Human Rights House Foundation, Oslo, og jurymedlemmene Ane Tusvik Bonde og Guri Norstrøm.

Den armenske journalisten Zaruhi Mejlumyan (1978) skriver for nettsiden www.hetq.am om rettsvesen og menneskerettighetsbrudd i sitt hjemland, særlig om justismord og håndteringen av dem. Hennes metode er den undersøkende journalistikken. Zaruhi Mejlumyans kompetanse og utholdenhet har i flere tilfeller bidratt til gjenopptakelse av «glemte» saker og frigivelse av uskyldig dømte. Hun ble nominert av Karine Asatryan, sjefredaktør i A1+ TV-online.

Den russiske journalisten Anton Naumlyuk (1984) rapporterer for Novaja Gazeta, MediaZona og Radio Liberty/Radio Free Europe om det russiske rettsvesenets saker mot innbyggerne på Krim, spesielt mot ukrainske politiske fanger og krimtatarer. Hans artikler og reportasjer om ekstreme eksempler på juridisk urett og menneskerettighetsbrudd i Russland og på Krim har vakt oppsikt internasjonalt. Også hans fotoreportasjer viser mennesker som lider under overgrep fra myndighetene. Anton Naumlyuk ble nominert av Human Rights Information Center i Ukraina, Human Rights House Foundation, Oslo, og jurymedlem Ane Tusvik Bonde.

Karikaturtegneren Sergej Jolkin (1962) fra Moskva arbeidet tidligere som arkitekt, og har siden 1999 daglig publisert tegninger som skånselløst skildrer de politiske forholdene i Russland. På treffende og poengtert vis gjengir Jolkin både den hemningsløse maktutøvelsen og det absurde ved det autoritære statsapparatet. Hans tegninger står hver dag på trykk hos Deutsche Welle og Radio Liberty. Sergej Jolkin ble nominert av Den norske Helsingforskomité, og jurymedlemmene Alice Bota og Guri Norstrøm.

Juryen for Free Media Awards består av seks personer: Ane Tusvik Bonde, regionalt ansvarlig for Øst-Europa og Kaukasus ved Human Rights House Foundation i Oslo, Alice Bota, Moskva-korrespondent for Die ZEIT, Guri Norstrøm, Berlin-korrespondent for NRK, Martin Paulsen, Øst-Europa-ekspert med PhD-grad i russisk fra Universitetet i Bergen, Stefanie Schiffer, direktør ved European Exchange i Berlin, og Stephan Wackwitz, leder av Goethe-instituttet i Tbilisi.

Kontakt:
Ane Tusvik Bonde, jurymedlem, regionalt ansvarlig for Øst-Europa og Kaukasus ved Human Rights House Foundation i Oslo, mobil: +47 99 74 39 07, e-post: ane.bonde@humanrightshouse.org
Bente Roalsvig, prosjektdirektør og nestleder i Fritt Ord, mobil: +47 91 61 33 40, e-post: bente.roalsvig@frittord.no

Nyheter

PashaTalankin

Mr. Nobody Against Putin

4. mars 2025

Fritt Ord og Human inviterer til norgespremiere og visninger av «Mr. Nobody Against Putin» på Vega Scene og Cinemateket i Oslo under årets Human internasjonale dokumentarfilmfestival. Den amerikanske filmregissøren David Borenstein står bak filmen i samarbeid med Pavel Talankin fra Russland som er medregissør. Det er fire visninger:

Mandag 10. mars 2025 kl. 17.30 på Vega 1 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.15 på Vega 2 (utsolgt), mandag 10. mars kl. 18.30 på Vega 3 (billetter) og torsdag 13. mars kl. 20.45 på Cinemateket, Tancred (billetter) med introduksjon av Helle Faber, som er dansk produsent, før filmen.

Civitates' Tech & Democracy open call

6. mars 2025

Civitates – The European Democracy Fund is a pooled philanthropic fund that was set up in 2018 for the sole purpose of addressing democratic decline and closing civic space in Europe. The case for confronting these threats is growing increasingly urgent. Fritt Ord Foundation is one of the initiators and partners of Civitates.

Civitates has launched its Tech and Democracy open call to support organisations working to ensure safer, more inclusive online spaces (social media platforms, search engines etc.) by improving the enforcement of EU tech regulations at the national level.

This open call offers a unique opportunity to strengthen civil society’s role in holding the tech sector accountable, with a focus on key EU regulations such as the Digital Services Act, GDPR, AI Act or the European Media Freedom Act to name a few.

Skolelever i Oslo spiller dataspill, 2023.

Nordmenn stadig mer positive til dataspill

5. mars 2025

17 prosent har fått et mer positivt syn på dataspill det siste året. Seks av ti spiller dataspill, og én av tre spiller dataspill ukentlig. Samtidig rangeres feltet lavere i status enn blant annet bøker og musikk.
– Dataspill fortjener mer oppmerksomhet og debatt, sier Joakim Lie i Fritt Ord.

– Dataspill er også kunst

4. mars 2025

– Problemet med altfor mange mediesaker om dataspill er at de starter med setninger som “dataspill har kommet en lang vei siden Pac-Man”, sukker den amerikanske dataspillkritikeren Jacob Geller.

– La oss bare være enige om at dataspill faktisk er en kunstform og et kulturuttrykk – og se på verkene som en del av kunst- og kulturhistorien.