Masterclass med Michael Christopher Brown på MIRAGE Film Festival

11. oktober 2023

Join us for a master class in collaboration with Norwegian Journal of Photography and Mirage featuring star photographer Michael Christopher Brown, where he will let us in on his latest AI projects and share the thoughts behind them. He will talk about how he works with AI technology, and the challenges it poses for photographers and the industry. This is a unique opportunity to hear from an expert and gain insights into the future of photography and technology

Friday, 13 October 2023, 7.30 p.m. – 9.00 p.m.
Vega Scene 1, Oslo

After Browns presentation, a conversation between Brown and the audience will be led by NJP editor and curator Laara Matsen.

Michael Christopher Brown’s work utilizes the iconography of photojournalism to amplify stories using unconventional techniques. From combining the multimedia applications of the iPhone in documenting the 2011 Libyan Revolution for the book and film Libyan Sugar, to using text prompts gathered from on-the-ground research in generating imagery for the 2023 AI series 90 Miles.

Image from 90 miles

90 Miles represents a post-photography AI reporting illustration experiment that utilizes photographic-looking imagery to explore historical events and the realities of Cuban life. These realities have motivated Cubans to cross the 90 miles of ocean separating Havana from Florida. In the AI series Skagit Valley, they examine potential past and futures of nuclear, climate, renewable technologies, and machines as connected to agriculture.

Michael Christopher Brown
Michael Christopher Brown. Photo by Lauryn Gerstle

Editorials have long used reportage illustrations to illuminate stories in fresh ways. As anyone may now collaborate with the collective history of photography to illustrate the photographed world and create a story or vision of what was, is, or can be, AI may play a crucial role in enhanced identification with storytelling and, by extension, humanity.

Tickets available here.

Below photos from Browns 90 miles post-photography, A.I. reportage illustration experiment. For details concerning the images, see airlab.co

Nyheter

Kunsten og institusjonene: "Jeg vil ha et museum som kjenner sine gulv skjelve når andre museer ødelegges i krig"

12. februar 2025

Lørdag 22. februar 2025 på Kunstnernes Hus, Oslo, kl. 14.30–16.30

Samtale med Adam Budak (Polen/Tyskland), Stefanie Carp (Tyskland), Matej Drlička (Slovakia), Andrea Geyer (USA) og Sarah Lookofsky (USA/Norge). Ingerid Salvesen er moderator.

Over hele verden utsettes kulturinstitusjoner for økende press. Sensur, selvsensur, drastiske økonomiske kutt og politisk og kommersiell innblanding er på fremmarsj. Tidligere og nåværende institusjonsledere – med personlige erfaringer med politisk press, kansellering og sensur i ulike geografiske kontekster – vil diskutere kunstinstitusjoners begrensninger og muligheter i dag.

Sarah Gaulin holder tale ved Fritt Ords honnør, 18. februar 2025.

– På tide å legge bort berøringsangsten for æreskultur

18. februar 2025

– Når vi ser en økning i rapporter om æreskultur, er det på høy tid å legge bort berøringsangsten, sa samfunnsdebattant Sarah Gaulin da hun tirsdag 18. februar mottok Fritt Ords Honnør.
– På vegne av styret i Fritt Ord vil jeg takke deg for frihetskampene du kjemper og toleransekulturen du fremmer. Vi vet at det har kostet, men du har aldri gitt opp, sa Sylo Taraku, styremedlem i Fritt Ord.

Sarah Gaulins tale ved Fritt Ords Honnør

18. februar 2025

Kjære Fritt Ord, kjære alle sammen

Det er en stor ære å stå her i dag og dele denne viktige dagen med dere. Denne prisen betyr mer for meg enn jeg kan uttrykke med ord, fordi min livsreise har vært alt annet enn forutsigbar.

Sylo Taraku – Tale ved Fritt Ords Honnør til Sarah Gaulin 18. februar 2025

Sylo Taraku – Tale ved Fritt Ords Honnør til Sarah Gaulin

12. februar 2025

Da Fritt Ord kunngjorde at Sarah Gaulin var tildelt Fritt Ords honnør, skrev hun dette på Facebook:

«Jeg føler meg utrolig heldig som bor i Norge og har muligheten til å jobbe med det jeg brenner for. Hadde jeg bodd i Iran, landet jeg ble født i, ville jeg aldri hatt de samme mulighetene.»

Hun nevnte her både hvor privilegert hun er, men også at hun vil fortsette kampen.