Oppsummering av konferansen Lokale medier i framtiden
Fritt Ords konferanse om morgendagens journalistikk ble avholdt torsdag 29. august på Radisson Blu Airport Hotel, Gardermoen. Den hadde hundre deltakere, og enda flere som fulgte med på direkteoverføringen på web og på #FrittOrd på Twitter.
Nedenfor er opptak fra alle foredrag og paneldebatter.
Innledning ved Georg Fr. Rieber-Mohn, styreleder i Fritt Ord.
Ytringsfrihet og lokale medier
Da han åpnet stiftelsens konferanse om fremtidens lokaljournalistikk, la Rieber-Mohn vekt på nødvendigheten av gode rammer for journalistikken. «Pressestøtten må videreføres i ulike former. Grunnlovens §100 nevner uttrykkelig et statlig ansvar for å legge til rette for ytringsfrihet. Uten statlige tiltak vil kommersielle aktører, gjerne utenlandske, kontrollere mediefeltet.»
Foredrag Are Stokstad, konserndirektør i Amedia
Utfordringer for en vital lokaljournalistikk
Mediebransjen gjennomgår store endringer, men det er den journalistiske utviklingen som er virkelig viktig. Vår største jobb er å redde det samfunnsoppdraget avisene har, hevdet Stokstad.
Deretter fulgte en paneldebatt med Gunnar Kvassheim, redaktør i Dalane Tidende, Ole Bjørner Loe Welde, redaktør og adm.dir. i Romsdals Budstikke og Jan Erik Grindheim, redaktør i tidsskriftet Stat & Styring.
Siren Sundland, kommunikasjonsdirektør i Sparebanken Vest, i samtale med moderator Geir Arne Bore
Regionbankene og medieutviklingen – alternative finansieringskilder for journalistikk, og hvordan sparebankene kan være lokalavisenes støttespillere.
Sundland og Bore diskuterte alternative finansieringskilder for journalistikk, og hvordan sparebankene kan være lokalavisenes støttespillere. Vi kan ikke rigge til store team av gravende journalister, men det er veldig interessant for sparebankstiftelsene å forfølge noen av de initiativene som Fritt Ord-rapporten omtaler, for eksempel innenfor klimafeltet.
Foredrag Matt McAlister, direktør for digitale strategier i The Guardian Media Group
Digital strategies in local media: examples and new projects
McAlister kunne dele mange eksempler fra The Guardian på hvordan de har tatt i bruk leseres oppfinnsomhet, meninger og opplevelser – spesielt på lokalt nivå. Ferdige apper og småprogrammer er allerede utviklet, og er klare til å tas i bruk av lokale medier – uten store kostnader. Han påpekte at det ikke må tas for gitt at det er de store aktørene som vil vinne. «Det handler om å utvikle nettverk og ikke betrakte nettsiden din som den store endestasjonen. Innhold må deles og brukes.»
Dette ble etterfulgt av en paneldebatt med Anders Hofseth, strategisk analytiker i NRKbeta, Kjersti Sortland, redaktør i Budstikka og Christian Stavik, nyhetsredaktør i Fædrelandsvennen.
Foredrag Birgit Røe Mathisen, førsteamanuensis ved Universitetet i Nordland
Gladsaker og suksesser dominerer i lokal næringslivsjournalistikk
«Alle aviser har en generell utfordring mellom markedskrav på den ene siden og journalistiske idealer på den andre. Men lokalavisene utfordres ikke bare på en profesjonslojalitet; de møtes også med forventninger om en lojalitet mot det lokale samfunnet avisa er en del av. Det særegne for lokaljournalistikken er at den lever mye tettere på både de aktørene og kildene den omtaler, og det lokalsamfunnet den er en del av. Det gir noen spesielle utfordringer i forhold til samfunnsoppdraget, ikke minst når det gjelder forholdet mellom lokalpatriotisme og profesjonsidealet om kritisk journalistikk,» sier Røe Mathisen.
Deretter fulgte en paneldebatt om pressestøtte, innovasjon og samfunnsoppdraget – med Heidi Nordby Lunde, kommunikasjonsdirektør i Easybring, blogger og politiker, Anders Opdahl, sjefredaktør i Nordlys og Hilde Charlotte Solheim, direktør i Virke Reise Norge.
Opdal problematiserte det slik: «I Nordlys har vi flere abonnenter over 90 år enn under 30. Det er greit, på grunn av den digitale posisjonen vår. Men veldig, veldig mange av de mindre lokalavisene sitter helt uten en slik digital posisjon. Historisk har det vært trygge annonseinntekter på print, men nå skal de over i en virkelighet hvor det ikke finnes grunnlag for drift på åpne webløsninger. De må gå rett på betalingsløsninger. Jeg er dypt bekymret for hvordan lokale medier da skal finansieres.»
Ytterligere videoer kan sees på Fritt Ord sin Youtubekanal, og de fullstendige referatene kan leses påkonferansenettsiden.