Fake eller fakta - lærerseminar om kildekritikk i Trondheim
Mandag 2. desember kl 9-15
Sted: Litteraturhuset i Trondheim
For lærere over hele Midt-Norge
Forholdet vårt til kilder og hvor vi oppsøker fakta, verdier og nyheter er et stort tema i dagens samfunnsdebatt.
I år er temaet for Fritt Ords prosjektkonkurranse «Fake eller fakta?». Elever i videregående skole inviteres til å levere tekster, filmer, tegneserier eller et annet produkt der de utforsker denne tematikken.
Dette seminaret vil gi inspirasjon og faglig påfyll til å nærme seg tematikken på spennende måter sammen med elevene.
Seminaret retter seg også mot bibliotekarer i videregående skole.
Påmelding til lærerseminaret her
Program
Marte Foldvik-Høgås, Faktisk / Tenk: Den kritiske sansen i fag og hverdag
Undersøkelser viser at ungdom er på nett mer enn sju timer per dag. De blir bombardert med tekster som vil dem noe – og fremfor alt vil holde dem på nett. Kan vi i skolen gi elevene verktøy til å øke den kritiske sansen i møte med høyst ulikt innhold.
Lars Fr. H. Svendsen: Dumhet, idioti og dumme idioter
Med utgangspunkt i sin nye bok holder filosof Lars Svendsen foredrag om vårt forhold til kilder. Det blir anledning til å stille både dumme og smarte spørsmål.
Asbjørn Dyrendal, professor ved NTNU: Konspirasjonsteorier og kritisk tenkning
Konspirasjonsteorier kan være godt materiale å trene kildekritikk og kritisk tenkning på. Asbjørn Dyrendal forteller kort om noen resultater fra en fersk skoleundersøkelse og om tilhørende elementer i et miniopplegg han har prøvekjørt for en videregående skole.
Pause
Kristin Ask, lektor på Oslo katedralskole, og
Binta-Victoria Jammeh, stipendiat ved MF Vitenskapelig høyskole:
Når møtet med kilder fører til reaksjoner, frustrasjoner og vanskelige samtaler
Høsten 2024 ble lærere ved Oslo Katedralskole tildelt Fritt Ords honnør for å skape opplyst debatt om ubehagelige ytringers plass i undervisningen. De fikk den etter å ha skrevet kronikken «Vi blir anklaget for rasisme når vi underviser om rasisme», som ble publisert i Aftenposten 15. mai 2024.
Her er deres tekster som ble publisert i Aftenposten tidligere i år:
Lærere blir anklaget for rasisme
Å forstå elevenes erfaringer er avgjørende for undervisningen
Avlogga-programleder og forfatter Michael Stilson, og skolebibliotekar Tonje Øverland, Thora Storm vgs.:
Digitale kilder, trykte kilder og skolebibliotekets rolle
Konspirasjonsteorier kan være godt materiale å trene kildekritikk og kritisk tenkning på. Asbjørn Dyrendal forteller kort om noen resultater fra en fersk skoleundersøkelse og om tilhørende elementer i et miniopplegg han har prøvekjørt for en videregående skole.
Fritt Ord tilbyr seg å dekke reiseutgifter – se ovenfor.
Vil du motta Fritt Ords nyhetsbrev? Tegn deg her