Fake og fakta og alt imellom: Seminar for lærere i videregående skole
Fredag 1. november kl 9-15.
Sted: Fritt Ords lokaler i Oslo
For lærere over hele landet – Fritt Ord tilbyr seg å dekke reiseutgifter.
Forholdet vårt til kilder og hvor vi oppsøker fakta, verdier og nyheter er et stort tema i dagens samfunnsdebatt. I år er tema for Fritt Ords prosjektkonkurranse «Fake eller fakta?». Elever i videregående skole inviteres til å levere tekster, filmer, tegneserier eller et annet produkt der de utforsker denne tematikken. Dette seminaret vil gi inspirasjon og faglig påfyll til å nærme seg tematikken på spennende måter sammen med elevene.
Seminaret retter seg også mot bibliotekarer i videregående skole.
Program
Torkel Brekke
Professor – MF Vitenskapelig Høyskole og Senter for ekstremismeforskning (C-REX), UiO
“Ingenting skjedde 7. oktober 2023”
Det er vokst frem en kultur av fornektelse rundt massakren 7. oktober 2023. Hvordan nærme seg ulike typer kilder i en så vanskelig og splittende sak som konflikten i Midtøsten.
Karsten Korbøl
Universitetslektor – Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Det finnes ikke dårlige kilder, bare dårlig kildearbeid
Om et funksjonelt kildebegrep – og hvorfor det er en inspirerende tilnærming for elever og lærere.
Oda Marie Skancke, Tenk/Faktisk.no:
Kildekritikk for en digital hverdag
Tekstlandskapet elever må forholde seg til i dag, er enormt: Ukjent, sammensatt og med en evigvarende strøm av informasjon. I løpet av en dag møter elevene våre et tekster som forsøker å selge dem produkter, påvirke meningene deres og overbevise dem om ulike budskap. Hvordan skal vi som lærere forholde oss til det?
Eivind Tomte Knutsen og David Kvamme Høvik:
Kildekritikk gjennom kunst: Elevskapte tegneserier om historiske personer
Hvordan kan elevene jobbe kreativt med kildekritikk? Hvordan kan historisk empati utforskes i historiefaget? Disse spørsmålene utforskes i et tegneserieprosjekt som er utviklet på Årstad videregående skole i Bergen. Elever fra to Kunst, design og arkitektur-klasser utvikler sine egne tegneserier om en historisk person de velger selv. Gjennom arbeidet får elevene trening i både kildekritikk og kildetillit. Prosjektet er utviklet av historielærer Eivind Tomte Knutsen og litteraturformidler David Kvamme Høvik ved Årstad videregående skole.
Seminaret arrangeres av Fritt Ord i samarbeid med Landslaget for norskundervisning.