Fake og fakta og alt imellom: Seminar for lærere i videregående skole

27. september 2024

Fredag 1. november kl 9-15.
Sted: Fritt Ords lokaler i Oslo
For lærere over hele landet – Fritt Ord tilbyr seg å dekke reiseutgifter.

Forholdet vårt til kilder og hvor vi oppsøker fakta, verdier og nyheter er et stort tema i dagens samfunnsdebatt. I år er tema for Fritt Ords prosjektkonkurranse «Fake eller fakta?». Elever i videregående skole inviteres til å levere tekster, filmer, tegneserier eller et annet produkt der de utforsker denne tematikken. Dette seminaret vil gi inspirasjon og faglig påfyll til å nærme seg tematikken på spennende måter sammen med elevene.

Seminaret retter seg også mot bibliotekarer i videregående skole.

Program

Karsten Korbøl
Universitetslektor – Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Det finnes ikke dårlige kilder, bare dårlig kildearbeid
Om et funksjonelt kildebegrep – og hvorfor det er en inspirerende tilnærming for elever og lærere

Sølve Karlsen og Faktisk Tenk:
Kildekritikk for en digital hverdag
Tekstlandskapet elever må forholde seg til i dag, er enormt: Ukjent, sammensatt og med en evigvarende strøm av informasjon. I løpet av en dag møter elevene våre et tekster som forsøker å selge dem produkter, påvirke meningene deres og overbevise dem om ulike budskap. Hvordan skal vi som lærere forholde oss til det?

Eivind Tomte Knutsen og David Kvamme Høvik:
Kildekritikk gjennom kunst: Elevskapte tegneserier om historiske personer
Hvordan kan elevene jobbe kreativt med kildekritikk? Hvordan kan historisk empati utforskes i historiefaget? Disse spørsmålene utforskes i et tegneserieprosjekt som er utviklet på Årstad videregående skole i Bergen. Elever fra to Kunst, design og arkitektur-klasser utvikler sine egne tegneserier om en historisk person de velger selv. Gjennom arbeidet får elevene trening i både kildekritikk og kildetillit. Prosjektet er utviklet av historielærer Eivind Tomte Knutsen og litteraturformidler David Kvamme Høvik ved Årstad videregående skole.

Seminaret arrangeres av Fritt Ord i samarbeid med Landslaget for norskundervisning.

Nyheter

«Skal hilse fra naturen» reiser natur-Norge rundt med debattmøter – Nye tildelinger september 2024

2. oktober 2024

Dokumentarfilmen «Skal hilse fra naturen» har premiere neste uke. Lanseringen av filmen, med debattmøter og spesialvisninger rundt om i landet, om blant annet taretråling på Runde og gruvedumping i Førdefjorden, har fått støtte av Fritt Ord. Det får også regissør Ragnhild Nøst Bergem, som nylig vant Gullruten for beste dokumentarfilm, til å utvikle sitt neste dokumentarprosjekt, «Hjerteslag». Kunstner Ayman Alazraq har fått støtte til prosjektet «Palestine-Norway Archive Collections». Tegneserieforfatteren Thor Isak Ringsbu skal skape et Oslo i år 2137, der KI styret landet som et diktatur.

Se alle nye tildelinger i september 2024 her.

Fra redaksjonen i E24. I forgrunnen sitter leder for brukerdata og AI, Andreas Fosse. Foto: E24

400 000 kroner til å gjøre norsk gravejournalistikk bedre med KI

1. oktober 2024

OsloMet AI Lab og Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse (SKUP) har fått 400 000 kroner til et prosjekt som skal styrke bruken av kunstig intelligens i undersøkende journalistikk i Norge, særlig i region- og lokalavisene. Radio Folgefonn skal følge kraftpolitikken og hjemfallsretten, og Periskop skal sikre kritikk av utstillinger, film og TV-serier for barn og unge. Se nye tildelinger i journalistikk i september 2024.

Tani Dibasey

Frie stemmer Teaterregissør Tani Dibasey om ytringsfrihet: –  Svarte stemmer blir trivialisert

29. september 2024

Teaterregissør Tani Dibasey sier Norge har brukt sin ytringsfrihet til å protestere mot de store institusjonsteatrene. – Norge har mer ytringsfrihet enn de fleste, men friheten er likevel “rasistisk, aktivt undertrykkende og diskriminerende”, sier han. – Svarte stemmer blir trivialisert, ikke minst i scenekunsten.

– Det er lett å ta ytringsfriheten for gitt

25. september 2024

Modell Jenny Sinkaberg brukte ytringsfriheten sin til å inspirere andre til å bære palestinaskjerf med bunaden sin på 17. mai.
– Det er lett å ta ytringsfriheten for gitt, sier hun. – Barn bør lære om ytringsfrihet tidlig, så flere tør uttale seg om temaer som de brenner for, i det offentlige rom, rundt middagsbordet, i vennegjengen og på skolen.