Seminar: Jeg skroller, altså er jeg

30. november 2023

Fritt Ord-konkurransen for videregående skole 23/24 har temaet «Jeg skroller, altså er jeg». Fritt Ord inviterer til lærerseminar om skjermliv og teknologi i klasserommet fredag 1. desember kl 09-15.

Program

Samtale med forfatter og journalist Ingeborg Volan, Bokklubbene: Hvordan håndtere digital ambivalens?

Innlegg om kunstig intelligens i skolen ved Eirik Solheim, NRK Beta

Eirik Solheim, Siv Sørås Valand og Silje Bekeng-Flemmen.
Eirik Solheim, Siv Sørås Valand og Silje Bekeng-Flemmen.

Innlegget var etterfulgt av paneldebatt om kunstig intelligens i skolen ved: Eirik Solheim, NRK Beta, Siv Sørås Valand, Landslaget for norskundervisning og Kenneth Bareksten, Osloskolen.

Foredrag om å skrive ved forfatter og journalist Silje Bekeng-Flemmen.

Foredrag om krigen i Midtøsten ved Emil Erstad, Vårt Land

Seminaret ble avrundet med et foredrag av William Matteus Fonn, elev i videregående skole, som tidligere har deltatt i og vunnet Fritt Ord-konkurransen for vgs.

VINNEREN I FJOR: Mina Pran Kristensen fra Oslo skrev og tegnet om hvordan hun som 11-åring trodde på konspirasjonsteorier fra YouTube

Nyheter

Lisanne Dijkstra

Fritt Ords Honnør til Lisanne Dijkstra

11. desember 2025

Lisanne Dijkstra (30) tildeles Fritt Ords Honnør for å ha avdekket en ordførers overgrep, og utvist stort ytringsmot i møte med mektige aktører og krefter i samfunnet.
– Hun minner oss om hvilken betydning slikt sivilt mot har for oss som samfunn og enkeltmennesker, sier Bård Vegar Solhjell, styreleder i Stiftelsen Fritt Ord.

Nye tildelinger i journalistikk desember 2025

16. desember 2025

Styrking av dataspilljournalistikk i Gamer.no, podkasten «Å leva livet» og forfatter Aon Raza Naqvis prosjekt «Brev til Norge» er blant flere journalistikkprosjekter som har fått støtte i desember 2025. Se alle nye tildelinger.

Den årlige skolebibliotek-støtten er utdelt

5. desember 2025

Fritt Ord har denne høsten gitt støtte til 17 skolebibliotek som vil styrke elevenes arbeid med kilder og kritisk lesing. Blant prosjektene som nå får midler, er Stovner vgs sitt utforskning av elevenes egne historier, Sandnes vgs sitt kildekritiske arbeid med idrett og medier, og Malakoff vgs sitt prosjekt om å vurdere kunnskap og påstander om kropp, mat og trening.

Magnus og Mario fikk masterstipend

2. desember 2025

Jusstudent Magnus Rotevatn og kunststudent Mario de la Ossa Sætre er blant flere studenter som har fått stipend til masteroppgaver om ytringsfrihet. Sætre skriver om kunstfotografiet i møtet med mistillit, kulturkrig og polarisering. Rotevatn skriver om at Grunnloven § 100 pålegger staten plikt til å motarbeide desinformasjon.