Fritt Ords Honnør til lærere ved Oslo katedralskole

19. august 2024

Lærere ved Oslo katedralskole tildeles Fritt Ords Honnør for å skape opplyst debatt om ubehagelige ytringers plass i undervisningen.

37 lærere ved Oslo katedralskole blir tildelt Fritt Ords Honnør for kronikken «Vi blir anklaget for rasisme når vi underviser om rasisme», som ble publisert i Aftenposten 15. mai 2024. Teksten har skapt debatt og tar opp viktige spørsmål som fortsatt vil bli – og bør bli – diskutert fremover. Tildelingen finner sted på første dag av det nye skoleåret, mandag 19. august 2024.

Lærerne gikk sammen om å ta til motmæle da de ble omtalt på Instagram-kontoen «Rasisme i Norge». De ble kritisert for å inkludere tekster i norsktimene der «n-ordet» ble brukt. Utgangspunktet for kronikken er påstander om at lærerne gjør elevene urett ved å innlemme tekster i undervisningen som beskriver rasisme og bruker belastende ord. I kronikken tar lærerne et klart standpunkt om at også tekster som er ubehagelige og vonde, har en selvsagt plass i skolen. Som de skriver: «Vi skal trene elevene i å forholde seg til en tidvis utålelig virkelighet og historie.»

Saken har skapt engasjement og debatt som angår både skolen og samfunnet rundt: Hvordan skal man undervise om kontroversielle temaer? Hvordan kan man skape dialog der man er grunnleggende, rivende uenige? Hva skal til for å trene unge mennesker til uenighetsfellesskap snarere enn polariserte debatter? Elevenes møte med skolen er et møte med samfunnet. Derfor er det svært viktig hvordan skolen og den enkelte lærer tar opp og løser disse problemstillingene.

Lærere ved Katta i Oslo fotografert 16. august i Kattas antikke bibliotek. Adrian Nielsen / Fritt Ord Fri bruk for presse i forbindelse med omtale av Fritt Ords priser

I dagens norske skole er det stadig en risiko for lærere å bli hengt ut gjennom filming i klasserommet – filmer som tas ut av kontekst og fremmes digitalt med vinklede budskap. Dette skaper en uholdbar arbeidssituasjon og er ødeleggende for læringsmiljøet.

– Lærerne som i dag mottar Fritt Ords Honnør, opptrer som forbilder i dannelse i dobbel forstand. De gjør det gjennom å lese og analysere viktige tekster, også de som gjør vondt og tar opp krevende temaer som rasisme og hat, vold, sexisme og historiske overgrep. Dernest henvender de seg til offentligheten gjennom kronikken og gir oss innblikk i undervisningens dilemmaer. De viser tydelig hva de står for, sier styreleder i Stiftelsen Fritt Ord, Grete Brochmann.

Collage med tekst og bilde av Katedralskolen i Oslo
Foto av Katedralskolen: NTB/ Audun Braastad. Faksimiler fra debatt i Aftenposten og Klassekampen

Verdiformidling er mer enn å ramse opp honnørord i 17. mai-taler. Verdienes levedyktighet viser seg i krevende situasjoner. «Vi skal utdanne medborgere i et demokratisk samfunn,» står det i kronikken. Og i et åpent og diskuterende demokrati er det tvingende nødvendig å forholde seg til samfunnet på godt og vondt; å orientere seg i ulike typer tekster, også de ubehagelige, konfliktskapende.

Det er en selvfølge at skolens undervisning skal kunne diskuteres og kritiseres, men læreren må kunne velge virkemidler i klasserommet.

Litteraturen utvider leserens forståelse ved å bringe inn andres erfaringer og horisonter. Lærerens rolle er å vise vei, formidle og ta ansvar under krysspress. Fritt Ords Honnør er ment som en oppfordring til å tørre å stå i ubehaget og til å la denne viktige debatten fortsette.

Pressebilder av prisvinnerne til fri bruk for presse som omtaler prisen, kan finnes i dette albumet i Fritt Ords Mediebank.

Les mer om prisvinneren.

Oppdatert 20. august: Utdelingen på Fritt Ord 19. august 2024 kan du se her.

  • Fotografiene i billedgalleriet er tatt av Adrian Nielsen. Bildene av lærerne på katedralskolen er tatt 16. august 2024. De øvrige bilder er fra utdelingen av honnøren 19. august 2024 på Fritt Ord. Sanginnslaget var ved Små Grå.

Nyheter