Plikt, lyst eller frykt: Når forskere formidler i offentligheten

10. juni 2021

Stiftelsen Fritt Ord og Institutt for samfunnsforskning inviterer til livestrømmet lansering av rapporten «Forskerne og offentligheten. Om ytringsfrihet i akademia», med påfølgende presentasjoner og debatt torsdag 17. juni 2021 kl. 10.00–11.30.

Illustrasjon: Gösta Flemming og Johan Lindberg

En ny undersøkelse har for første gang kartlagt forskeres syn på ytringsfrihet og offentlig deltagelse. Det er en del av forskeres samfunnsoppdrag å bidra til en opplyst offentlig debatt, men hvor aktive er forskere egentlig i medier og offentlig debatt? Kvier forskere seg for å ytre seg offentlig om kontroversielle tema og forskningsfunn? Hvorfor i så fall? Dreier det seg om uvilje mot tabloidisering og forenkling eller frykt for kritikk og hets? Eller prioriterer forskere karriere framfor samfunnsoppdrag?

På dette seminaret presenteres nøkkelfunn. I tillegg får vi vite hvilke prinsipper og grenser loven setter for akademisk frihet og forskeres ytringsfrihet. I panelsamtalen diskuteres forskeres formelle rett til å ytre seg opp mot hva som skjer i praksis, fra formidlingsglede til tilbaketrekning og ulike erfaringer med ytringsklima og offentlighet.

Midtveisrapporten er publisert her.

Program:

Innledning ved prosjektleder og forsker Kjersti Thorbjørnsrud.

Presentasjon ved jurist Vidar Strømme: «Jusen og ytringsfriheten i akademia».

Presentasjon ved forsker Marte Mangset: «Forskerne og offentligheten».

Samtale og debatt, ledet av forsker Arnfinn H. Midtbøen, med:

Mona Abdel-Fadil, seniorforsker ved Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter

Kikki Flesche Kleiven, førsteamanuensis ved Institutt for geovitenskap, Universitetet i Bergen, og Bjerknessenteret for klimaforskning

Thorgeir Kolshus, sosialantropolog og førsteamanuensis ved OsloMet

Tove Lie, ansvarlig redaktør for Khrono – en uavhengig nyhetsavis for høyere utdanning og forskning

Seminaret strømmes live på Fritt Ords nettsider og Facebook-side.

Her ligger det en video

For å se innholdet må du først akseptere cookies. Du kan trekke tilbake samtykket når som helst nederst til venstre.


Undersøkelsen om ytringsfrihet i akademia er en del av Fritt Ords monitorprosjekt om status for ytringsfriheten i Norge 2020–21. Hovedprosjektet utføres av Institutt for samfunnsforskning i samarbeid med Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo og NTNU i Trondheim. Resultatene kommer i en større publikasjon våren 2022.

Nyheter

Lisanne Dijkstra

Fritt Ords Honnør til Lisanne Dijkstra

11. desember 2025

Lisanne Dijkstra (30) tildeles Fritt Ords Honnør for å ha avdekket en ordførers overgrep, og utvist stort ytringsmot i møte med mektige aktører og krefter i samfunnet.
– Hun minner oss om hvilken betydning slikt sivilt mot har for oss som samfunn og enkeltmennesker, sier Bård Vegar Solhjell, styreleder i Stiftelsen Fritt Ord.

Film fra 1922

Heksefest og nye tildelinger i desember 2025

22. desember 2025

Amfitrite Produksjon får støtte til «Heksefest» på Vega Scene til våren – og feirer «heksa som mytisk og populærkulturell figur» – samtidig som den trekker linjer til dagens likestillingsdebatt og abortforbudene som ruller frem i verden. Camino forlag får støtte til en ny bok med latinamerikanske samtidstekster og ICORN får støtte til å drive fribyer for forfulgte forfattere og kunstnere – selv om antallet kvoteflyktninger reduseres drastisk. Se alle nye prosjekter som får tildeling i desember 2025.

Dataspilljournalistikk, seniorpodkast, brev til Norge og andre nye tildelinger i journalistikk desember 2025

16. desember 2025

Styrking av dataspilljournalistikk i Gamer.no, podkasten «Å leva livet» og forfatter Aon Raza Naqvis prosjekt «Brev til Norge» er blant flere journalistikkprosjekter som har fått støtte i desember 2025. Se alle nye tildelinger.

Den årlige skolebibliotek-støtten er utdelt

5. desember 2025

Fritt Ord har denne høsten gitt støtte til 17 skolebibliotek som vil styrke elevenes arbeid med kilder og kritisk lesing. Blant prosjektene som nå får midler, er Stovner vgs sitt utforskning av elevenes egne historier, Sandnes vgs sitt kildekritiske arbeid med idrett og medier, og Malakoff vgs sitt prosjekt om å vurdere kunnskap og påstander om kropp, mat og trening.