Utlysning til skolebibliotek: Tett på kildene

5. april 2024

Fritt Ord lyser ut midler til skolebibliotek ved videregående skoler. Skolebiblioteket kan søke kroner 50 000 i økonomisk støtte til et eller flere pedagogiske opplegg. Planen er å støtte inntil 50 skoler. Søknadsfrist er 3. mai 2024 og tilskuddet går til prosjekter som gjennomføres i skoleåret 2024/2025.

Formålet er å støtte skolebibliotekene i arbeidet med å få elevene til å forstå og kunne bruke kilder – forhåpentlig på en måte som vil stimulere og engasjere. Prosjekter utformet av skolebiblioteket alene eller i samarbeid med lærere. Spesifikke prosjekter som kan skape læringsglede og gode refleksjoner vil bli prioritert.

Med utlysningen ønsker Fritt Ord å støtte skolebibliotekene i å styrke informasjonskompetansen til elevene som en av de grunnleggende søylene for skolebiblioteket, sammen med leselyst og sosialt samlingspunkt. Skolebiblioteket skal være et sted der elevene videreutvikler informasjonskompetanse og digital dømmekraft. Elevene skal lære kildekritikk, kritisk lesing og innhenting av informasjon.

Godt kildearbeid er et nødvendig premiss for en sterk offentlighet i et sunt demokrati. Ved å arbeide åpent og kreativt med ulike typer kilder, også de upålitelige, får elevene trening i så se en sak fra flere sider, ta andres perspektiv og utvide egen forståelse. Det er viktig å være kritisk til kilder, men det er også viktig å ha tillit til kilder. Hvordan finne den rette balansen?

De siste månedenes saker og debatt om plagiering og fusk er også en påminnelse om at vi stadig trenger å arbeide aktivt med holdninger og kunnskap om riktig omgang med kildene.

Fritt Ord ønsker å gi økonomisk støtte til skolebibliotekene. Midlene kan for eksempel gå til:
- Frikjøp av tid (eventuelt overtidsarbeid) for lærere og andre (ikke støtte til vanling drift)
- Besøk av ressurspersoner til skolen eller at elever reiser ut
- Innkjøp av bøker og tilgang til digitale kilder

Skolebibliotekene ved videregående skoler har en viktig rolle i å formidle både forståelse av kilder og gode holdninger til kildearbeid.

Søknad leveres via vårt søknadssenter.
Velg utlysningen/fanen Prosjektstøtte – 2024 – 3. mai – Tett på kildene.

Lag egen tittel, og beskriv ide, plan for gjennomføring, involverte personer og tidsplan/milepæler.

Søknadsfrist 3. mai 2024 kl 15.

Kontaktperson: Prosjektleder Joakim Lie, 23 01 46 46 / + 47 915 60 770, joakim.lie@frittord.no

Her kan du lese om Fritt Ords temamøte om skolebibliotek på Elvebakken 18. april 2024.

Nyheter

Lisanne Dijkstra

Fritt Ords Honnør til Lisanne Dijkstra

11. desember 2025

Lisanne Dijkstra (30) tildeles Fritt Ords Honnør for å ha avdekket en ordførers overgrep, og utvist stort ytringsmot i møte med mektige aktører og krefter i samfunnet.
– Hun minner oss om hvilken betydning slikt sivilt mot har for oss som samfunn og enkeltmennesker, sier Bård Vegar Solhjell, styreleder i Stiftelsen Fritt Ord.

Film fra 1922

Heksefest og nye tildelinger i desember 2025

22. desember 2025

Amfitrite Produksjon får støtte til «Heksefest» på Vega Scene til våren – og feirer «heksa som mytisk og populærkulturell figur» – samtidig som den trekker linjer til dagens likestillingsdebatt og abortforbudene som ruller frem i verden. Camino forlag får støtte til en ny bok med latinamerikanske samtidstekster og ICORN får støtte til å drive fribyer for forfulgte forfattere og kunstnere – selv om antallet kvoteflyktninger reduseres drastisk. Se alle nye prosjekter som får tildeling i desember 2025.

Dataspilljournalistikk, seniorpodkast, brev til Norge og andre nye tildelinger i journalistikk desember 2025

16. desember 2025

Styrking av dataspilljournalistikk i Gamer.no, podkasten «Å leva livet» og forfatter Aon Raza Naqvis prosjekt «Brev til Norge» er blant flere journalistikkprosjekter som har fått støtte i desember 2025. Se alle nye tildelinger.

Den årlige skolebibliotek-støtten er utdelt

5. desember 2025

Fritt Ord har denne høsten gitt støtte til 17 skolebibliotek som vil styrke elevenes arbeid med kilder og kritisk lesing. Blant prosjektene som nå får midler, er Stovner vgs sitt utforskning av elevenes egne historier, Sandnes vgs sitt kildekritiske arbeid med idrett og medier, og Malakoff vgs sitt prosjekt om å vurdere kunnskap og påstander om kropp, mat og trening.