– Jeg skroller, altså er jeg

12. desember 2023

Fritt Ord-konkurransen 2023-24 har temaet «Jeg skroller, altså er jeg». Hør og se foredrag om AI, lesing versus skrolling, å få krigen i Gaza via mobiltelefon og forfatternes triks for å skrive godt.

Fritt Ord-konkurransens seminar for lærere i videregående om temaet for 2023-24, «Jeg skroller, altså er jeg», ble holdt i Fritt Ords lokaler fredag 1. desember. Her kan du høre foredragene.

Lesing eller skrolling

Forfatter og journalist Ingeborg Volan, Bokklubbene: Hvordan håndtere digital ambivalens? Fordelene og ulempene med skjermbruken

– Vi må også se på de voksnes vaner, ikke bare de unge, sier Volan.

Her kan du lese hele presentasjonen.
Ingeborg Vollan – Lese eller scrolle – må jeg velge

Hva er kunstig intelligens egentlig?

Kunstig intelligens i skolen ved Eirik Solheim, NRK Beta

– Jeg har fulgt alle tekno-endringene tiår for tiår siden midten av nittitallet. AI er blant de største og ikke en liten trend som kommer til å gå over. AI er en vesentlig endring, sier Solheim.

Her kan du lese hele presentasjonen.
Eirik Solheim om kunstig intelligens

Lær å skrive av en forfatter

Om å tenke, samle og skrive i en digital tidsalder ved forfatter og journalist Silje Bekeng-Flemmen.

– Det å ta utgangspunkt i litterære tekster når vi skal skrive om teknologi, kan gjøre at vi åpner øynene for sider ved teknologien vi ikke har tenkt på fra før av, sier Bekeng-Flemmen.

Her kan du lese hele presentasjonen.
Silje Bekeng-Flemmen – Stjel som en kunstner

Krigen i Gaza

Med krigen i Gaza får vi krig inn i mobilskjermene ved Emil Erstad, Vårt Land

– Problemene i Midtøsten har alltid vært vanskelige å diskutere. Det at vi nå får krigen inn på mobiltelefonen i en salig blanding av pålitelige kilder og ensidige propagandautspill fra ulike sider, gjør det hele langt mer krevende. Den som tror han har funnet svaret om Midtøsten, har sannsynligvis satt seg for lite inn i helheten, sa Emil Erstad, som selv befant seg i Israel 7. oktober.

Mye å hente for elevene i denne konkurransen
Blant dem som deltok på årets seminar, var norsk- og engelsklærer Trine Rørhus fra aktivlinja på Akademiet VGS Oslo.
– Årets tema angår elevene hver dag, hele tida, og jeg tror det å skrive tekster om det kan bidra til å gi dem et mer bevisst forhold til teknologien. Jeg ser jo for meg at de kan ha sterke meninger om mobilforbudet på skolen, for det har vi snakket en del om, men kanskje vi kan løfte diskusjonen fra forbud til hva du vinner på å være bevisst. Å skrive, eller lage video eller andre uttrykksformer, handler jo først og fremst om å tenke – selv.

Lærer Trine Rørhus fra Bislett Akademiet.

Frykter at gapet øker
Lærerne Marthe Haugland, Sigrun Kjellmark og Christina Pryser Meister fra Bjerke videregående i Oslo er opptatt av hvordan mobilavhengighet kommer i veien for læring. Veldig mange av elevene er dessverre dårlige på konsentrasjon over lengre tid.
– Noen elever tyr til mobilen med én gang de mister konsentrasjonen. Så tar de den bare mer og mer opp, sier de.
– Gapet mellom de av våre elever som kan håndtere mobilen og de som ikke kan, bare øker med årene. For noen år siden var digitale muligheter nytt og kult. En stund var det fri flyt av skjerm. Men etter to år med digital hjemmeskole er ulempene blitt tydeligere, og skillet mellom de som håndterer og taper på teknologien mye tydeligere enn før.

Lærerne Marthe Haugland, Sigrun Kjellmark og Christina Pryser Meister fra Bjerke videregående.
VINNEREN I FJOR: Mina Pran Kristensen fra Oslo skrev og tegnet om hvordan hun som 11-åring trodde på konspirasjonsteorier fra YouTube

Nyheter

Fritt Ords masterstipend

11. mai 2025

Handler masterprosjektet ditt om ytringsfrihet, samfunnsdebatt eller journalistikk? Da kan du søke studentstipend fra Stiftelsen Fritt Ord.
Stiftelsen Fritt Ord lyser ut stipend til masterprosjekter som tar for seg ytringsfrihet i juridisk betydning og/eller ytringskultur i bredere, kulturell forstand. Neste frist er 6. juni 2025

Theodor Slaaen Borge

Vant Fritt Ord-konkurransen med fotoprosjekt fra Utøya

7. mai 2025

Førstepremien i Fritt Ord-konkurransen for videregående skole 2024-2025 gikk til fotoprosjektet «En dag som aldri stilner» av Theodor Slaaen Borge fra Fyrstikkalleen vgs i Oslo. Vy An Doan fra Edvard Munch vgs vant andrepremie med et essay om vietnamkrigen, og Alexander Røed Tjøsvoll, Helleik Gram Kleivan og Gunnar Máni Thorgeirsson fra Bergeland vgs fikk tredjepremie for en film om deepfake.

Prisene ble delt ut i Oslo 7. mai.

Soldater med russisk tekst

Film og samtale: Russians at War

2. mai 2025

Fritt Ord og Oslo Dokumentarkino inviterer til den første visningen i Norge av dokumentarfilmen «Russians at War» med samtale torsdag 15. mai 2025 kl. 17.15 på Vega Scene i Oslo. «Russians at War», som handler om russiske soldater ved fronten i Ukraina, er den mest omdiskuterte dokumentarfilmen det siste året.

Morten Mørland, May Linn Clement og Marvin Halleraker Halleraker –

Fritt Ords Pris 2025 til tre satiretegnere

29. april 2025

Stiftelsen Fritt Ords Pris 2025 tildeles tre representanter for norsk satiretegning for å utfordre offentligheten med maktkritikk og skarp humor: May Linn Clement, Marvin Halleraker og Morten Mørland.