– Jeg skroller, altså er jeg
Fritt Ord-konkurransen 2023-24 har temaet «Jeg skroller, altså er jeg». Hør og se foredrag om AI, lesing versus skrolling, å få krigen i Gaza via mobiltelefon og forfatternes triks for å skrive godt.
Fritt Ord-konkurransens seminar for lærere i videregående om temaet for 2023-24, «Jeg skroller, altså er jeg», ble holdt i Fritt Ords lokaler fredag 1. desember. Her kan du høre foredragene.
Lesing eller skrolling
Forfatter og journalist Ingeborg Volan, Bokklubbene: Hvordan håndtere digital ambivalens? Fordelene og ulempene med skjermbruken
– Vi må også se på de voksnes vaner, ikke bare de unge, sier Volan.
Her kan du lese hele presentasjonen.
Ingeborg Vollan – Lese eller scrolle – må jeg velge
Hva er kunstig intelligens egentlig?
Kunstig intelligens i skolen ved Eirik Solheim, NRK Beta
– Jeg har fulgt alle tekno-endringene tiår for tiår siden midten av nittitallet. AI er blant de største og ikke en liten trend som kommer til å gå over. AI er en vesentlig endring, sier Solheim.Her kan du lese hele presentasjonen.
Eirik Solheim om kunstig intelligens
Lær å skrive av en forfatter
Om å tenke, samle og skrive i en digital tidsalder ved forfatter og journalist Silje Bekeng-Flemmen.
– Det å ta utgangspunkt i litterære tekster når vi skal skrive om teknologi, kan gjøre at vi åpner øynene for sider ved teknologien vi ikke har tenkt på fra før av, sier Bekeng-Flemmen.
Her kan du lese hele presentasjonen.
Silje Bekeng-Flemmen – Stjel som en kunstner
Krigen i Gaza
Med krigen i Gaza får vi krig inn i mobilskjermene ved Emil Erstad, Vårt Land
– Problemene i Midtøsten har alltid vært vanskelige å diskutere. Det at vi nå får krigen inn på mobiltelefonen i en salig blanding av pålitelige kilder og ensidige propagandautspill fra ulike sider, gjør det hele langt mer krevende. Den som tror han har funnet svaret om Midtøsten, har sannsynligvis satt seg for lite inn i helheten, sa Emil Erstad, som selv befant seg i Israel 7. oktober.
Mye å hente for elevene i denne konkurransen
Blant dem som deltok på årets seminar, var norsk- og engelsklærer Trine Rørhus fra aktivlinja på Akademiet VGS Oslo.
– Årets tema angår elevene hver dag, hele tida, og jeg tror det å skrive tekster om det kan bidra til å gi dem et mer bevisst forhold til teknologien. Jeg ser jo for meg at de kan ha sterke meninger om mobilforbudet på skolen, for det har vi snakket en del om, men kanskje vi kan løfte diskusjonen fra forbud til hva du vinner på å være bevisst. Å skrive, eller lage video eller andre uttrykksformer, handler jo først og fremst om å tenke – selv.
Frykter at gapet øker
Lærerne Marthe Haugland, Sigrun Kjellmark og Christina Pryser Meister fra Bjerke videregående i Oslo er opptatt av hvordan mobilavhengighet kommer i veien for læring. Veldig mange av elevene er dessverre dårlige på konsentrasjon over lengre tid.
– Noen elever tyr til mobilen med én gang de mister konsentrasjonen. Så tar de den bare mer og mer opp, sier de.
– Gapet mellom de av våre elever som kan håndtere mobilen og de som ikke kan, bare øker med årene. For noen år siden var digitale muligheter nytt og kult. En stund var det fri flyt av skjerm. Men etter to år med digital hjemmeskole er ulempene blitt tydeligere, og skillet mellom de som håndterer og taper på teknologien mye tydeligere enn før.