– Jeg skroller, altså er jeg

12. desember 2023

Fritt Ord-konkurransen 2023-24 har temaet «Jeg skroller, altså er jeg». Hør og se foredrag om AI, lesing versus skrolling, å få krigen i Gaza via mobiltelefon og forfatternes triks for å skrive godt.

Fritt Ord-konkurransens seminar for lærere i videregående om temaet for 2023-24, «Jeg skroller, altså er jeg», ble holdt i Fritt Ords lokaler fredag 1. desember. Her kan du høre foredragene.

Lesing eller skrolling

Forfatter og journalist Ingeborg Volan, Bokklubbene: Hvordan håndtere digital ambivalens? Fordelene og ulempene med skjermbruken

– Vi må også se på de voksnes vaner, ikke bare de unge, sier Volan.

Her kan du lese hele presentasjonen.
Ingeborg Vollan – Lese eller scrolle – må jeg velge

Hva er kunstig intelligens egentlig?

Kunstig intelligens i skolen ved Eirik Solheim, NRK Beta

– Jeg har fulgt alle tekno-endringene tiår for tiår siden midten av nittitallet. AI er blant de største og ikke en liten trend som kommer til å gå over. AI er en vesentlig endring, sier Solheim.

Her kan du lese hele presentasjonen.
Eirik Solheim om kunstig intelligens

Lær å skrive av en forfatter

Om å tenke, samle og skrive i en digital tidsalder ved forfatter og journalist Silje Bekeng-Flemmen.

– Det å ta utgangspunkt i litterære tekster når vi skal skrive om teknologi, kan gjøre at vi åpner øynene for sider ved teknologien vi ikke har tenkt på fra før av, sier Bekeng-Flemmen.

Her kan du lese hele presentasjonen.
Silje Bekeng-Flemmen – Stjel som en kunstner

Krigen i Gaza

Med krigen i Gaza får vi krig inn i mobilskjermene ved Emil Erstad, Vårt Land

– Problemene i Midtøsten har alltid vært vanskelige å diskutere. Det at vi nå får krigen inn på mobiltelefonen i en salig blanding av pålitelige kilder og ensidige propagandautspill fra ulike sider, gjør det hele langt mer krevende. Den som tror han har funnet svaret om Midtøsten, har sannsynligvis satt seg for lite inn i helheten, sa Emil Erstad, som selv befant seg i Israel 7. oktober.

Mye å hente for elevene i denne konkurransen
Blant dem som deltok på årets seminar, var norsk- og engelsklærer Trine Rørhus fra aktivlinja på Akademiet VGS Oslo.
– Årets tema angår elevene hver dag, hele tida, og jeg tror det å skrive tekster om det kan bidra til å gi dem et mer bevisst forhold til teknologien. Jeg ser jo for meg at de kan ha sterke meninger om mobilforbudet på skolen, for det har vi snakket en del om, men kanskje vi kan løfte diskusjonen fra forbud til hva du vinner på å være bevisst. Å skrive, eller lage video eller andre uttrykksformer, handler jo først og fremst om å tenke – selv.

Lærer Trine Rørhus fra Bislett Akademiet.

Frykter at gapet øker
Lærerne Marthe Haugland, Sigrun Kjellmark og Christina Pryser Meister fra Bjerke videregående i Oslo er opptatt av hvordan mobilavhengighet kommer i veien for læring. Veldig mange av elevene er dessverre dårlige på konsentrasjon over lengre tid.
– Noen elever tyr til mobilen med én gang de mister konsentrasjonen. Så tar de den bare mer og mer opp, sier de.
– Gapet mellom de av våre elever som kan håndtere mobilen og de som ikke kan, bare øker med årene. For noen år siden var digitale muligheter nytt og kult. En stund var det fri flyt av skjerm. Men etter to år med digital hjemmeskole er ulempene blitt tydeligere, og skillet mellom de som håndterer og taper på teknologien mye tydeligere enn før.

Lærerne Marthe Haugland, Sigrun Kjellmark og Christina Pryser Meister fra Bjerke videregående.
VINNEREN I FJOR: Mina Pran Kristensen fra Oslo skrev og tegnet om hvordan hun som 11-åring trodde på konspirasjonsteorier fra YouTube

Nyheter

Hva skjedde med demokratiet i Georgia? Ny bok og andre nye tildelinger i desember 2024

19. desember 2024

Journalist Katarina Goldfain Johnsen debuterer som forfatter med en sakprosabok om Georgia, demokratihåpet i Kaukasus mange frykter er på rett vei inn i autokratiet.
– Det finnes ennå ingen egen bok om Georgia på norsk, sier forfatteren. Se intervju med henne og Masahat Festival for arabisk kunst og kultur, og hvilke søkere som fikk støtte av Fritt Ord i desember 2024.

Fritt Ords masterstipend

11. april 2024

Handler masterprosjektet ditt om ytringsfrihet, samfunnsdebatt eller journalistikk? Da kan du søke studentstipend fra Stiftelsen Fritt Ord. Neste frist er 10. januar 2025

Henrik Hovland.

Frie stemmer Henrik Hovland ble arrestert i Guatemala i 1993 – Dødsskvadronene tok også journalister

18. desember 2024

– Guatemala var fortsatt et land med dødsskvadroner der journalister lett kunne forsvinne, forteller forfatter og journalist Henrik Hovland, om da han i 1993 ble arrestert på et pressetrykkeri etter at kuppmakerne opphevet pressefriheten.
Hovland har engasjert seg sterkt for ytringsfrihet internasjonalt, blant annet på Cuba.
– I Norge er de største ytringsfrihetsproblemene misforstått lojalitet og feighet, noe som blant annet fører til taushet og selvsensur, sier han.

Konfirmasjonslisten i Gildeskål i 1974 og klassebildet i 10. klasse i samme bygd i 2024.

Klassebildene krymper – kan regjeringen redde distriktene? Nye journalistikkprosjekter desember 2024

12. desember 2024

Konfirmasjonsbildene og klassebildene i Gildeskål i Nordland teller ikke så mange ansikter i 2024 som de gjorde før i tiden. Nå vil Avisa Nordland spore opp mange som flyttet ut, hvorfor og «om bøgda har en fremtid» i Salten og i Norge, sier sjefredaktør Stig Jacobsen. Luqman Wadood i Ung Debatt skal hente flere unge stemmer inn til redaktørstyrte medier. Se nye tildelinger i Norsk journalistikk i desember 2024.